Page 9 - Ventilen 2017-2
P. 9

Teknisk specifikation över den första Daimler-Mercedes vagnmodellen.


         Modellbenämning: Mercedes 35 PS.

         Tillverkningsår:           1900-01

         Motor:                     Rak fyrcylindrig, med parvis hopgjutna cylindrar i två block, mekaniskt påverkade insugs-(sid)-ventiler,
                                    två förgasare, magnettändning, cylindermått 116 x 140 mm, cylindervolym 5,9 liter.

         Effekt:                    35 hkr vid 1000 v/min, vattenpumpkylning, Bosch magnettändning. Smörjning:
                                    Reglerbart oljedropp från tank på instrumentskottet.

         Bränslesystem:             Två förgasare med ’stänk’-munstycken.
                                    Tank baktill, frambefordran via avgastryck

         Transmission:              Koppling och drivning via fyrväxlad växellåda. Differential på mellanaxeln, kedjedrift till bakhjulen.

         Fjädring:                  Stela, rörformiga axlar med halvelliptiska fjädrar

         Styrning:                  Snäckväxel

         Hjul och däck              Träekerhjul med vulstdäck, fram 910x90, bak 1020x120

         Axelavstånd:               2325 mm

         Spårvidd :                 1400 mm

         Totalvikt:                 1200 kg

         Toppfart:                  72 km/h
        Efterord


        Automobilerna tillverkade av Daimler i Tyskland hette Daimler som bilmärke. Mercedes-namnet förefaller till en början ha använts som modell (typ)-
        namn, men allteftersom vagntypen vann framgångar och berömmelse synes ‘Mercedes’-namnet ha tagit över. När Daimler och Benz fusionerades
        1926 kombinerades Mercedes med Benz. Daimler (i Tyskland) synes vid det laget ha försvunnit som självständigt automobilmärke, liksom Mercedes
        och Benz. Jag vill tacka Jan Segerfeldt för hjälp med bildmaterial och goda råd för denna artikel.

        Lennart Haajanen

        Litteratur:

        Dulier, Jean-Robert:         Le Coupe Gordon-Bennett et le Circuit d’Auvergne  (Dulier, 1965)

        Eckermann, Erik:             Auto und Karosserie  (Springer Fachmedien, 2013, 2015)

        von Fersen, Hans-Heinrich:     Klassische Wagen I  (Hallwag Verlag, 1971)

        von Fersen, Hans-Heinrich:     Autos in Deutschland 1885-1920 (Motorbuch Verlag, 1968)

        Montagu of Beaulieu, Lord:     The Gordon Bennett Races (Motoraces Book Club, 1965)

        Rose, Gerald:                    A Record of Motor Racing 1894–1908 (Motor Racing Publications 1909, 2:a upplagan 1949)

        Scott-Moncrieff, David:      Veteran and Edwardian Motor Cars  (Batsford, 1955)

        Sheldon, Paul:               A Record of Grand Prix & Voiturette Racing (St. Leonards Press, 1987)

        Wikipedia:                   Ref. under ‘Mercedes-Simplex’.











                                                                                               Ventilen • 9 | 2017
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14