Page 10 - Ventilen 2017-2
P. 10

Lancia Aprilia – inte snabb men kvick


        Owe Persson












































        Denna oansenliga och till synes  lite   F.I.A.T. hade börjat 1898 och växt till en av   tillämpa för sina personbilar i decennier
        bräckliga men kompakta automobil,  var   de verkligt stora biltillverkarna och här får   framöver.  Lambda blev den första med
        när den började köra på vägarna 1937, en   Vincenzo anställning som testförare. FIAT   denna  motorkonstruktion  med  fyra
        teknisk sensation. Ett självbärande täckt   satsade mycket  på tävlingsverksamhet   cylindrar. För första gången fick man se den
        karosseri, helt i stålplåt, som formgivits   vilket  medförde  att  Vincenzo  även  fick   självbärande chassikonstruktionen och
        efter vindtunnelexperiment, där även   framgångsrikt ratta FIATs racerbilar, både   de separat  fjädrade  framhjulen  med  den
        undersidan ägnats omsorg. De fyra hjulen   i Europa och Amerika. Som tävlingsförare   typiska teleskopfjädringen, som Lancia-
        fjädrade helt oberoende av varandra samt   ansågs han spektakulär och djärv, vilket   bilarna hade ända fram till 1963. Principen
        placerade i var sitt hörn av bilen. En extremt   gjorde hans namn känt runtom och säkert en   att kombinera styrning och fjädringsrörelse
        kompakt V4 motor, till stora delar tillverkad   god hjälp när han bestämde sig för att bli sin   kring styrspindeln med en spiralfjäder, var
        av  aluminium  kopplad till en fyrstegad   egen. Familjens ekonomiska potential lade   inte ny men de förekommande lösningarna
        växellåda,  vars  manövrerande  gjorde   grunden för honom att avgöra alla beslut i   var  ganska  bristfälliga  och  känsliga  för
        Lancia  Aprilia  nästan  till  ett  mekaniskt   sitt nya företag. De inledande modellerna   nedsmutsning. Lancia hade gjort rätt från
        njutningsmedel,  Det  relativt  rymliga  följde troget principerna från tyska Daimler   början och dessutom integrerat en centrisk
        sittutrymmet hade plats för fem personer   och FIAT, den tidens ledande biltillverkare.   hydraulisk  stötdämpare och  allt  väl  smort
        och var lätt tillgängligt genom att dörrarna   Italien erbjöd ingen stor marknad utan man   och inkapslat.
        öppnades mot varandra utan mittstolpe. En   måste inrikta sig på export.  Lancia insåg
        av de tongivande medlemmarna i Svenska   väl förmodligen att  han var chanslös mot   Nya vägar och nya bilar
        Lanciaklubben tycker att man erfar känslan   de stora bilfabrikanterna. Lancia anade
        av en välskräddad kostym, då man tar på   därför  en  marknad  där  det  fanns  kunder   I början av 1930-talet tillverkade Lancia fyra
        sig en Aprilia.                      som  ville  ha  mer  förfinade  bilar  och  med   olika modeller: Dilambda, en modell några
                                             detta paradigm blev de första vagnarna   steg upp emot den absoluta lyxklassen,
        Lancia   &  C.  Fabbrica Automobili  Torino   mer evolutionära än revolutionära. Som   Astura, en lyxig bil i övre mellanklassen,
        S.A. var väl etablerat sedan 1906.   erfaren testförare visste han hur man tar   Artena en robust mellanklassbil och
        Grundaren Vincenzo Lancia (1881 – 1937)   fram harmoniska bilar.          slutligen Augusta en delikat och påkostad
        kom från en familj, som verkade inom                                      småbil. Lancia var den näst största
        livsmedelsbranschen och där skulle väl   På Parissalongen 1921 presenterades   biltillverkaren  i  Italien,  men  vad  gäller
        han också ha tagit över. Men som pojke   Lancia Lambda. En modell som för alltid   antal tillverkade fordon låg man långt efter
        hade han sett de första bilarna, som bl.a.   är ingraverad i bilhistorien. Projektet hade   det gigantiska FIAT. Under 1930-talets
        byggdes i gårdshuset till den fastighet,   startats redan före första världskriget,   mitt  började i Europa byggas autostrada
        som familjen disponerade i centrala Turin.   under vilket Lancia började konstruera och   liknande vägar att  byggas,  vilka medgav
        Så för hans del blev det bilar, som skulle   tillverka flygmotorer med en trång vinklad   högre marschhastigheter. För detta började
        sysselsätta honom resten av hans liv.   cylinderdisposition,  som  Lancia  skulle   flera  tillverkare  utveckla  effektivare  bilar

          Ventilen • 10 | 2017
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15