Page 10 - Ventilen 2017-2
P. 10
Lancia Aprilia – inte snabb men kvick
Owe Persson
Denna oansenliga och till synes lite F.I.A.T. hade börjat 1898 och växt till en av tillämpa för sina personbilar i decennier
bräckliga men kompakta automobil, var de verkligt stora biltillverkarna och här får framöver. Lambda blev den första med
när den började köra på vägarna 1937, en Vincenzo anställning som testförare. FIAT denna motorkonstruktion med fyra
teknisk sensation. Ett självbärande täckt satsade mycket på tävlingsverksamhet cylindrar. För första gången fick man se den
karosseri, helt i stålplåt, som formgivits vilket medförde att Vincenzo även fick självbärande chassikonstruktionen och
efter vindtunnelexperiment, där även framgångsrikt ratta FIATs racerbilar, både de separat fjädrade framhjulen med den
undersidan ägnats omsorg. De fyra hjulen i Europa och Amerika. Som tävlingsförare typiska teleskopfjädringen, som Lancia-
fjädrade helt oberoende av varandra samt ansågs han spektakulär och djärv, vilket bilarna hade ända fram till 1963. Principen
placerade i var sitt hörn av bilen. En extremt gjorde hans namn känt runtom och säkert en att kombinera styrning och fjädringsrörelse
kompakt V4 motor, till stora delar tillverkad god hjälp när han bestämde sig för att bli sin kring styrspindeln med en spiralfjäder, var
av aluminium kopplad till en fyrstegad egen. Familjens ekonomiska potential lade inte ny men de förekommande lösningarna
växellåda, vars manövrerande gjorde grunden för honom att avgöra alla beslut i var ganska bristfälliga och känsliga för
Lancia Aprilia nästan till ett mekaniskt sitt nya företag. De inledande modellerna nedsmutsning. Lancia hade gjort rätt från
njutningsmedel, Det relativt rymliga följde troget principerna från tyska Daimler början och dessutom integrerat en centrisk
sittutrymmet hade plats för fem personer och FIAT, den tidens ledande biltillverkare. hydraulisk stötdämpare och allt väl smort
och var lätt tillgängligt genom att dörrarna Italien erbjöd ingen stor marknad utan man och inkapslat.
öppnades mot varandra utan mittstolpe. En måste inrikta sig på export. Lancia insåg
av de tongivande medlemmarna i Svenska väl förmodligen att han var chanslös mot Nya vägar och nya bilar
Lanciaklubben tycker att man erfar känslan de stora bilfabrikanterna. Lancia anade
av en välskräddad kostym, då man tar på därför en marknad där det fanns kunder I början av 1930-talet tillverkade Lancia fyra
sig en Aprilia. som ville ha mer förfinade bilar och med olika modeller: Dilambda, en modell några
detta paradigm blev de första vagnarna steg upp emot den absoluta lyxklassen,
Lancia & C. Fabbrica Automobili Torino mer evolutionära än revolutionära. Som Astura, en lyxig bil i övre mellanklassen,
S.A. var väl etablerat sedan 1906. erfaren testförare visste han hur man tar Artena en robust mellanklassbil och
Grundaren Vincenzo Lancia (1881 – 1937) fram harmoniska bilar. slutligen Augusta en delikat och påkostad
kom från en familj, som verkade inom småbil. Lancia var den näst största
livsmedelsbranschen och där skulle väl På Parissalongen 1921 presenterades biltillverkaren i Italien, men vad gäller
han också ha tagit över. Men som pojke Lancia Lambda. En modell som för alltid antal tillverkade fordon låg man långt efter
hade han sett de första bilarna, som bl.a. är ingraverad i bilhistorien. Projektet hade det gigantiska FIAT. Under 1930-talets
byggdes i gårdshuset till den fastighet, startats redan före första världskriget, mitt började i Europa byggas autostrada
som familjen disponerade i centrala Turin. under vilket Lancia började konstruera och liknande vägar att byggas, vilka medgav
Så för hans del blev det bilar, som skulle tillverka flygmotorer med en trång vinklad högre marschhastigheter. För detta började
sysselsätta honom resten av hans liv. cylinderdisposition, som Lancia skulle flera tillverkare utveckla effektivare bilar
Ventilen • 10 | 2017