Page 13 - Ventilen 2017-2
P. 13

Standard Berlina med sin ombonade interiör och       Rejäla spakar speglar den mekaniska kvaliteten.
        framåt kvällen tänder vi de pärlemor imiterande      Ratten på höger väcker alltid intresse och Lancia
        sidolamporna. Mötande dörrar utan mittstolpe         hade svårt att släppa detta i ett land där under
        var populära under mellankrigstiden, men ställde     seklets tidigare år både vänster- och högertrafik
        stora krav på karosstabiliteten och invecklade       tillämpades. Instrumentpanelen med fyrkantiga
        låsmekanismer. Lancia tillverkade flera modeller     mätartavlor vinkar Art-Deco.
        i detta utförande fram till 1960-talet.




        toppfarten  och  istället  öka  marschhastigheten
        enligt den då förhärskande normen hos Lancia.
        Specialkarosserier


        Under förkrigstiden fanns i Italien ett 30-tal firmor
        kapabla  att  förse  olika  chassier  med  skapelser
        tenderande mellan extrem  fantasifullhet  och
        behärskad funktionalism. Nya material, lackerings-
        och sammanfogningsmetoder för bl.a. aluminium
        hade  dykt  upp  vilket  gav  möjlighet  till  ett  friare
        skapande.  Lancia  lanserade  chassiplattformar,
        som kom att svara för ca 35% av den totala Aprilia
        produktionen. I de flesta fall blev de specialbyggda
        bilarna tyngre och hade därför en lägre slutväxel,
        vilket innebar sämre prestanda, men läckra kunde
        de emellanåt bli. Det fanns även varianter med stel
        bakaxel och Hotchkiss-drivning.
                                                                                       Bilen med en dykarhjälms-liknande
                                                                                       coupé kommer från karossmakaren
                                                                                       Viotti och hade  en modifierad mo-
                                                                                       tor från Luigi Pagani, som i sin lilla
                                                                                       verkstad i Milano, inte kunde låta
                                                                                       bli, utan konstruerade en ny cylin-
                                                                                       dertopp av aluminium med två för-
                                                                                       gasare – en på vardera sida. Han
                                                                                       lyckades till slut få 1500-motorn,
                                                                                       att ge 85 hkr. Paganis trimmnings-
                                                                                       detaljer kan även hittas i Sverige.












        Den mondäna miljön vid de stora sjöarna i norra Italien är
        en passande bakgrund för den här förföriska vagnen från
        PininFarina 1939. Kanske pråligheten har gått lite för långt.
        Här har frampartiet gjorts längre genom ändringar av ratt-
        stång och andra reglage. Det rör sig om en nyligen renove-
        rad bil och det har kanske blivit väl glassigt.




                                                                                              Ventilen • 13 | 2017
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18