Page 14 - Ventilen 2017-2
P. 14

Fredstid och fri fart, så Åke
                                                            Jern i Stockholm  firar detta
                                                            med att installera kom-
                                                            pressormatning, prydligt
                                                            inpassad i kyllargrillen.
                                                            Detta blev dock kortvarigt
                                                            då Apriliamotorn började att
                                                            protestera högljutt. Kan-
                                                            ske störde oljudet radion.
                                                            Välskräddad kostym hade
                                                            han också.

                                                                       Arkitek-
                                                                       tur och bil
                                                                       tidsmässigt
                                                                       i samklang
                                                                       när en Aprilia
                                                                       har parkerat
                                                                       utanför polis-
                                                                       stationen vid
                                                                       Falkgatan
                                                                       i Göteborg
                                                                       någon gång
                                                                       1939. Den
                                                                       höga bakän-
                                                                       den behöver
                                                                       justeras ner   1974 började GMHK medlemmen
                                                                       något.         Bo Ekwall köra sin Lancia Aprilia,
                                                                                      Berlina Normale, från 1937. Den
                                                                                      hade tidigare importerats från
                                                                                      Schweiz där den ska ha tillhört
                                                                                      polismästaren i Bern. Bo körde
                                                                                      länge och ibland mycket långt med
                                                                                      den. Numera finns den i Italien hos
                                                                                      frukt- och grönsakshandshandlaren
                                                                                      Roberto Luppi i San Remo.





        Aprilia i Sverige                    En inventering för  några år  sedan,  visar   lämpade och gav ännu bättre väghäfta.
                                             att ca 20 st finns kvar i Sverige, men i lite   Serie 1 kom ut i ca 10 350 exemplar.
        I Sverige såldes Lancia Aprilia i Stockholm   olika bevarandetillstånd.  För en sådan här   1939  introducerades  Serie  2,  med  större
        av Luigi Fallai, en väletablerad italiensk   konstruktion var rosten det största hotet,   motor  och  från  förarplatsen  justerbara
        affärsman med ett stort bilintresse. Mellan   då man omsorgsfullt hade försett alla   bakre friktionsstötdämpare.  I  övrigt  var
        1937 och 1949 lyckades han sälja cirka 50   hålrum med ljuddämpande material, som   den lika Berlina di lusso.  Serie 2 kom
        st, i vårt land. Priset låg 1939 runt 6.500   sög åt sig fukt.            ut i ca 11 000 exemplar.  Därtill kommer
        kr för en standard Berlina   beroende                                     chassiplattformarna, som såldes i ca 7 500
        av  olika  utrustning.  För  samma summa   Även i AHK:s matrikel skymtar Aprilian.   exemplar, av de olika varianterna. Man kan
        kunde  man  få  en präktig  amerikansk   Den  mångårige  medlemmen  Philip  väl spekulera i fall kriget inte hade börjat,
        mellanklassbil,  som  de  flesta  nog  ansåg   Jansson köpte sin bil i början 1950-talet   så hade väl Aprilian blivit en betydligt större
        vara bättre anpassad för vårt land. Fallai   och använde den flitigt genom åren bl.a. för   framgång. För den franska marknaden,
        lyckades även sälja några av de exklusiva   några Italienresor och då genomgick den   som omgärdades av höga tullar,  fanns
        och dyra bilarna med specialkarosserier.   professionell service i sitt hemland. Den   en fabrik etablerad, så fransmännen
        Den svenska försäljningsbroschyren - från   finns fortfarande kvar och visar hur fint en   kunde smaka på  sin egen variant,  kallad
        Fallai A.-B. - var ganska enastående med   välskött Aprilia låter och fungerar. Åke Jern   Ardennes vilken producerades i 650
        flera sidor övertygande verbal text i vilken   var också en beundrare som sjöng dess   exemplar inkluderande chassiplattformar,
        ingen  kunde  undslippa  hur  förträfflig  den   lov i ett par artiklar i Autohistorica. Han   som de franska karosserikreatörerna
        var. ”Lancia Aprilia i en omdömesgill och   hade först en standard Berlina, som under   glupskt kastade sig över.
        van bilförares hand är en lydig tjänare,   kriget kördes med gengas för att strax efter
        som följer minsta vink, men i en oansvarig   kriget förses med kompressormatning. Lite   Lancia Aprilia får anses vara en betydande
        och oskicklig hand kan bliva farlig” lyder   senare körde han en coupé tillverkad av   trendsättare, som visade att en liten
        hans  slutkläm.  Luigi Fallai var  verkligen   Touring Superleggera i Milano. Bl.a. hyllade   familjebil,  med rätt  mekanik,  kan vara
        på hugget då han importerade den 13:e   han dess förnämliga köregenskaper i   väl så bekväm  och prestandaduglig som
        serietillverkade bilen, som han bl.a.   vinterväglag.                     betydligt större och tyngre bilar. För
        provade i Monte Carlo rallyt.  I Göteborg                                 entusiasten är det ett fordon man nästan
        såldes Aprilia av Hyrverket vid hörnet   Serie 1 och  serie 2; Berlina  växer ihop med. Dessutom med en hel del
        Södra  Larmgatan  och  Magasinsgatan,   Normale och Berlina di lusso      snygga mekaniska detaljer, som har en hög
        där man fortfarande kan hitta den gamla                                   ompysslingsfaktor. Dock kräver den vid en
        glasade hallen,  som  ursprungligen var   Tillverkningen bedrevs mellan 1937 och   renovering tålamod och gott handlag med
        en  ridmanege.  Efter  1945  var  Alpen,   1949 med inskränkning under kriget.   plåt men en av utmaningarna är att få den
        Gundersen A.-B vid Norra Larmgatan   Serie 1 salufördes som Berlina Normale   både digitala och analoga bränslemätaren
        återförsäljare.  Gösta Alpen hade också   samt som Berlina di Lusso från 1938. Den   att fungera.
        tävlat med en Aprilia.               erbjöd bättre inredning, ventilation och
                                             uppgraderad  ljudisolering  tillsammans  Slutligen tack till alla, som orkat följa den
        Överlevnadsgraden i Sverige är ganska hög   med bredare fälgar för 165X400 däck.   här  aningen  hagiografiska  beskrivningen
        då flera verkade hamna hos bilentusiaster.   Dessa däck av typen Michelin X var väl   av Lancia Aprilia, ända hit.

          Ventilen • 14 | 2017
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19