Page 14 - Ventilen 2017-2
P. 14
Fredstid och fri fart, så Åke
Jern i Stockholm firar detta
med att installera kom-
pressormatning, prydligt
inpassad i kyllargrillen.
Detta blev dock kortvarigt
då Apriliamotorn började att
protestera högljutt. Kan-
ske störde oljudet radion.
Välskräddad kostym hade
han också.
Arkitek-
tur och bil
tidsmässigt
i samklang
när en Aprilia
har parkerat
utanför polis-
stationen vid
Falkgatan
i Göteborg
någon gång
1939. Den
höga bakän-
den behöver
justeras ner 1974 började GMHK medlemmen
något. Bo Ekwall köra sin Lancia Aprilia,
Berlina Normale, från 1937. Den
hade tidigare importerats från
Schweiz där den ska ha tillhört
polismästaren i Bern. Bo körde
länge och ibland mycket långt med
den. Numera finns den i Italien hos
frukt- och grönsakshandshandlaren
Roberto Luppi i San Remo.
Aprilia i Sverige En inventering för några år sedan, visar lämpade och gav ännu bättre väghäfta.
att ca 20 st finns kvar i Sverige, men i lite Serie 1 kom ut i ca 10 350 exemplar.
I Sverige såldes Lancia Aprilia i Stockholm olika bevarandetillstånd. För en sådan här 1939 introducerades Serie 2, med större
av Luigi Fallai, en väletablerad italiensk konstruktion var rosten det största hotet, motor och från förarplatsen justerbara
affärsman med ett stort bilintresse. Mellan då man omsorgsfullt hade försett alla bakre friktionsstötdämpare. I övrigt var
1937 och 1949 lyckades han sälja cirka 50 hålrum med ljuddämpande material, som den lika Berlina di lusso. Serie 2 kom
st, i vårt land. Priset låg 1939 runt 6.500 sög åt sig fukt. ut i ca 11 000 exemplar. Därtill kommer
kr för en standard Berlina beroende chassiplattformarna, som såldes i ca 7 500
av olika utrustning. För samma summa Även i AHK:s matrikel skymtar Aprilian. exemplar, av de olika varianterna. Man kan
kunde man få en präktig amerikansk Den mångårige medlemmen Philip väl spekulera i fall kriget inte hade börjat,
mellanklassbil, som de flesta nog ansåg Jansson köpte sin bil i början 1950-talet så hade väl Aprilian blivit en betydligt större
vara bättre anpassad för vårt land. Fallai och använde den flitigt genom åren bl.a. för framgång. För den franska marknaden,
lyckades även sälja några av de exklusiva några Italienresor och då genomgick den som omgärdades av höga tullar, fanns
och dyra bilarna med specialkarosserier. professionell service i sitt hemland. Den en fabrik etablerad, så fransmännen
Den svenska försäljningsbroschyren - från finns fortfarande kvar och visar hur fint en kunde smaka på sin egen variant, kallad
Fallai A.-B. - var ganska enastående med välskött Aprilia låter och fungerar. Åke Jern Ardennes vilken producerades i 650
flera sidor övertygande verbal text i vilken var också en beundrare som sjöng dess exemplar inkluderande chassiplattformar,
ingen kunde undslippa hur förträfflig den lov i ett par artiklar i Autohistorica. Han som de franska karosserikreatörerna
var. ”Lancia Aprilia i en omdömesgill och hade först en standard Berlina, som under glupskt kastade sig över.
van bilförares hand är en lydig tjänare, kriget kördes med gengas för att strax efter
som följer minsta vink, men i en oansvarig kriget förses med kompressormatning. Lite Lancia Aprilia får anses vara en betydande
och oskicklig hand kan bliva farlig” lyder senare körde han en coupé tillverkad av trendsättare, som visade att en liten
hans slutkläm. Luigi Fallai var verkligen Touring Superleggera i Milano. Bl.a. hyllade familjebil, med rätt mekanik, kan vara
på hugget då han importerade den 13:e han dess förnämliga köregenskaper i väl så bekväm och prestandaduglig som
serietillverkade bilen, som han bl.a. vinterväglag. betydligt större och tyngre bilar. För
provade i Monte Carlo rallyt. I Göteborg entusiasten är det ett fordon man nästan
såldes Aprilia av Hyrverket vid hörnet Serie 1 och serie 2; Berlina växer ihop med. Dessutom med en hel del
Södra Larmgatan och Magasinsgatan, Normale och Berlina di lusso snygga mekaniska detaljer, som har en hög
där man fortfarande kan hitta den gamla ompysslingsfaktor. Dock kräver den vid en
glasade hallen, som ursprungligen var Tillverkningen bedrevs mellan 1937 och renovering tålamod och gott handlag med
en ridmanege. Efter 1945 var Alpen, 1949 med inskränkning under kriget. plåt men en av utmaningarna är att få den
Gundersen A.-B vid Norra Larmgatan Serie 1 salufördes som Berlina Normale både digitala och analoga bränslemätaren
återförsäljare. Gösta Alpen hade också samt som Berlina di Lusso från 1938. Den att fungera.
tävlat med en Aprilia. erbjöd bättre inredning, ventilation och
uppgraderad ljudisolering tillsammans Slutligen tack till alla, som orkat följa den
Överlevnadsgraden i Sverige är ganska hög med bredare fälgar för 165X400 däck. här aningen hagiografiska beskrivningen
då flera verkade hamna hos bilentusiaster. Dessa däck av typen Michelin X var väl av Lancia Aprilia, ända hit.
Ventilen • 14 | 2017