Page 12 - Ventilen 2017-2
P. 12
Utan den här intrikata bakaxelkonstruktionen – sedd uppifrån - hade antagli-
gen inte Lanciaklubben bildats redan 1953 i Stockholm. Ur den här mekanis-
men hämtas det mesta av Aprilians goda väguppförande. Dock behövde den
emellanåt ses till och då var det inte så dumt att ha kompisar att snacka med
för att få del av de rätta expertkunskaperna och specialverktygen.
Framhjulens teleskopfjädring medgav rejäla utslag, T1, T2.= infästningsbalkar mot karosstommen, A1,A2 = teleskopiska driv-
som ledde till en snäv svängradie, lämpad för de axlar med kulor i löpspår för att reducera friktionen vid fjädringsrörelserna
gyttriga medeltidstäderna i hemlandet. Denna och inte utsätta hjullagren för onödiga sidkrafter, E = Bromstrummor, F =
komponent var föremål för de flesta uppgrade- Kardanaxel, G1,G2 = Drivknutar med nålllager, M = Underliggande bladfjäder,
ringarna mot bättre komfort och enklare underhåll extremt flexibel och förbunden till bärarmarna med nållagrade vajerstroppar,
samt senare även justerbarhet för den inneslutna vilka kräver frekvent tillsyn för att inte brista, för då slår fjädern i marken –
stötdämparen. Fälgdimensionen var 400 mm, som inte bra. Bärarmarna är kullagrade och anslutna till var sin torsionsstav, som
anpassades för de nya Michelin X stålradialdäcken, utgör både krängningshämmare och komplementfjädring till den underlig-
vilka passade bilen ypperligt. gande bladfjädern. M1,M2 = Hjulnav.
kantig ornamentik, som förde tanken ledde bort vattnet utefter den nedåtböjda Bromsarna var hydrauliska med ett
till föregångaren Lambda. Bakpartiet kanten längs dörrarnas översida. enkretssystem och baserade på Lockheeds
liknade inte något annat, så alla standard detaljer, vilka kunde inhandlas
omkörda blev tveklöst varse att en Lancia var pionjär vad gällde användandet i vilken välsorterad bildelsaffär som helst
Lancia Aprilia försvann framåt i fjärr- av aluminium både i de mekaniska delarna jorden runt. De sista åren infördes dock
ran. och för utvändiga beslag. Stötfångare, ett italienskt hydraulsystem och därefter
lister och dörrhandtag utfördes i det lätta var underhållet inte lika lättvindligt.
Lancia bedrev tillverkningen med cirka materialet. Dock verkar inte de lite frugala Bromstrummorna utförda av aluminium
2000 anställda i en arkaisk och lite pittoresk stötfångarna ha klarat tidens gång så väl, med inkrympta slitbanor av stål och snygga
fabriksanläggning i Turin förorten Borgo av förståeliga skäl. utvändiga kylflänsar längs periferin.
San Paulo, där de skickliga bilbyggarna
hade åstadkommit ett precisionsbygge Inredning utfördes i standardutförandet På våren 1937 avlider Vincenzo Lancia, 56
med få utstickande detaljer. De dolda med diskret italienskt ylletyg av år gammal, strax innan serietillverkningen
gångjärnen var ett rent high-tech mellankvalitet men det gick att få påbörjas. Under sommaren 1936 gör han
utförande. Kuriöst nog så hittar man inte läderklädsel. Helhetsintrycket har en en dagstripp till Bologna - ca 600 km - och
några avrinningsrännor över dörrarna utan ganska sober framtoning med en känsla av konfirmerar Aprllia för att gå i produktion.
man förlitade sig på att vattnets ytspänning komfort. Det berättas att hans tyngsta synpunkt var
att sänka bakaxelns utväxling för att sänka
Stabilimenti Farina kunde man alltid lita
på – alltid nyktra linjer och bra harmoni
eller vad tycks? Avfällingen PininFarina
var oftast lite mer våghalsig.
Cabriolet från 1938 ur Lancias standard-
sortiment på svensk väg som efter pågå-
ende restaurering åter kommer att rulla.
Ventilen • 12 | 2017