Page 12 - Ventilen 2017-2
P. 12

Utan den här intrikata bakaxelkonstruktionen – sedd uppifrån - hade antagli-
                                                    gen inte Lanciaklubben bildats redan 1953 i Stockholm. Ur den här mekanis-
                                                    men hämtas det mesta av Aprilians goda väguppförande. Dock behövde den
                                                    emellanåt ses till och då var det inte så dumt att ha kompisar att snacka med
                                                    för att få del av de rätta expertkunskaperna och specialverktygen.
        Framhjulens teleskopfjädring medgav rejäla utslag,   T1, T2.= infästningsbalkar mot karosstommen, A1,A2 = teleskopiska driv-
        som ledde till en snäv svängradie, lämpad för de   axlar med kulor i löpspår för att reducera friktionen vid fjädringsrörelserna
        gyttriga medeltidstäderna i hemlandet. Denna   och inte utsätta hjullagren för onödiga sidkrafter, E = Bromstrummor, F =
        komponent var föremål för de flesta uppgrade-  Kardanaxel, G1,G2 = Drivknutar med nålllager, M = Underliggande bladfjäder,
        ringarna mot bättre komfort och enklare underhåll   extremt flexibel och förbunden till bärarmarna med nållagrade vajerstroppar,
        samt senare även justerbarhet för den inneslutna   vilka kräver frekvent tillsyn för att inte brista, för då slår fjädern i marken –
        stötdämparen. Fälgdimensionen var 400 mm, som   inte bra. Bärarmarna är kullagrade och anslutna till var sin torsionsstav, som
        anpassades för de nya Michelin X stålradialdäcken,   utgör både krängningshämmare och komplementfjädring till den underlig-
        vilka passade bilen ypperligt.              gande bladfjädern. M1,M2 = Hjulnav.


        kantig ornamentik, som förde tanken  ledde bort vattnet utefter den nedåtböjda   Bromsarna var hydrauliska med ett
        till föregångaren Lambda. Bakpartiet  kanten längs dörrarnas översida.    enkretssystem och baserade på Lockheeds
        liknade  inte  något  annat,  så  alla                                    standard detaljer, vilka kunde inhandlas
        omkörda  blev  tveklöst  varse  att en  Lancia var pionjär vad gällde användandet   i  vilken  välsorterad  bildelsaffär  som  helst
        Lancia Aprilia försvann framåt i fjärr-  av aluminium både i de mekaniska delarna   jorden runt. De sista åren infördes dock
        ran.                                 och  för  utvändiga beslag.  Stötfångare,   ett  italienskt  hydraulsystem och därefter
                                             lister och dörrhandtag utfördes i det lätta   var underhållet inte lika lättvindligt.
        Lancia bedrev tillverkningen med cirka   materialet. Dock verkar inte de lite frugala   Bromstrummorna  utförda  av  aluminium
        2000 anställda i en arkaisk och lite pittoresk   stötfångarna ha klarat tidens gång så väl,   med inkrympta slitbanor av stål och snygga
        fabriksanläggning i Turin  förorten Borgo   av förståeliga skäl.          utvändiga kylflänsar längs periferin.
        San Paulo, där de skickliga bilbyggarna
        hade åstadkommit ett precisionsbygge   Inredning utfördes i standardutförandet   På våren 1937 avlider Vincenzo Lancia, 56
        med få utstickande detaljer.  De dolda   med  diskret  italienskt  ylletyg  av  år gammal, strax innan serietillverkningen
        gångjärnen  var  ett  rent  high-tech  mellankvalitet  men det  gick att  få   påbörjas. Under sommaren 1936 gör han
        utförande.  Kuriöst  nog så  hittar  man  inte   läderklädsel. Helhetsintrycket har en   en dagstripp till Bologna - ca 600 km - och
        några avrinningsrännor över dörrarna utan   ganska sober framtoning med en känsla av   konfirmerar Aprllia för att gå i produktion.
        man förlitade sig på att vattnets ytspänning   komfort.                   Det berättas att hans tyngsta synpunkt var
                                                                                  att sänka bakaxelns utväxling för att sänka
                                                                                  Stabilimenti Farina kunde man alltid lita
                                                                                  på – alltid nyktra linjer och bra harmoni
                                                                                  eller vad tycks? Avfällingen PininFarina
                                                                                  var oftast lite mer våghalsig.



















                                                                                  Cabriolet från 1938 ur Lancias standard-
                                                                                  sortiment på svensk väg som efter pågå-
                                                                                  ende restaurering åter kommer att rulla.







          Ventilen • 12 | 2017
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17