Page 11 - Ventilen 2017-2
P. 11
I Aprilia-motorn (serie 1) är vinkeln 18,64° Den kompletta motorenheten med fyrstegad växellåda och kylare. Eftersom genera-
mellan cylindrarna och med borrning 72 torn var infäst i kylelementet så måste kylaren hänga ihop med motorn.
mm /slag 83, blev det 1,352 liters slagvo-
lym. Den mekaniska attraktionen i topp- Serie:1, volym: 1,352 cc, 47 bhp vid 4000 rpm, gav ca 35 hkr i litereffekt, vilket var
locket är ventilmekanismen och utformad bland de bättre för sin tid.
för att påverka alla ventilerna från den
centrala överliggande kamaxeln. Topp- Serie: 2, volym: 1,486 cc, 48 bhp vid 4300 rpm. Prestanda: Berlina med slutväxel
locket är av gjutjärn men cylinderblock 4,41 på direkt växel (4an) vid 3700 rpm 107 km/h.
– med ingjutna stålcylinderfoder - är av
aluminium – även vevstakarna. Under 40
år använde Lancia det här arrangemanget
med saxade cylindrar. Man kan väl undra
om det här sättet att bygga motorer var
värt besväret, men Lancia ansåg själva att
man fick en kortare och robustare vevaxel,
större lagerytor och ett gemensamt topp-
lock. Vågar man påstå att ingenjörerna nog
var överordnade bokhållarna?
med motorstorlek runt 1,5 liters slagvolym. Vincenzo fick se resultatet, tyckte han att under fjädringsrörelsen gav upphov till att
Då flera länder på kontinenten beskattade bakpartiet var för utdraget och beordrade hjulen flyttade sig sidledes med försämrad
bilar efter motorstorlek bedömdes denna den - för Aprilian - ikoniska tydliga markkontakt som följd, speciellt för lätta
motorstorlek som optimal. nedböjningen. Enligt senare rön gällande bilar
god strömlinjeform, ett steg i rätt riktning.
1934, bakom de diskreta fasaderna Man saknade stora och kraftiga plåtpressar Den närmaste internationella konkurrenten
vid Via Monginevro 99 i Turin, satte ett utan karosstommen där ytterskalet fick var självfallet den franska Citroën B11,
enormt och dynamiskt informationsutbyte smältsvetsas ihop av mindre plåtstycken. som lanserats 1935. Också den med
igång för att utveckla den nya Aprilia- Ett arbete för skickliga svetsare. Den inre integrerad självbärande stålkaross,
modellen. Kravspecifikationen löd: motor bärande sammanfogades med elektriska men framhjulsdriven och utvecklad för
max 1,5 liter, bensinförbrukning max 10 punktsvetsar, som var en nyhet. Eftersom massproduktion med rejäla industriella
liter/km, plats för 5 personer, alla hjul bilen hade separatfjädrade hjul, runt om resurser och en stor inhemsk marknad
separatfjädrade och vikt max 1000 kg. måste karosstommen vara ordentligt i Europas - vid den här tiden - biltätaste
På de rena ritborden fästes nytt ritpapper vridningsstyv, något som fabriken kände land med 20 invånare per bil. I Italien,
och de gamla ritningarna förpassades till väl till sedan Lambda-modellen. med 97 invånare per bil, var Aprilias huvud
arkivet. Vad gällde den nya bakfjädringen konkurrent FIAT 1500. En välutvecklad och
rörde man sig på oprövad mark då Premiär för Aprilia i Paris hösten rymlig vagn och masstillverkad i FIAT:s
problemet med att alltid få båda hjulen 1936 magnifika Lingotto-fabrik - med testbana
hålla markkontakt vid ojämnt underlag på taket - i Turin. Den var dock en relativt
var svårlöst. Vincenzo Lancia hade alltid På Parissalongen hösten 1936 var det då konventionell konstruktion med separat
det sista ordet vid alla beslut, men vid sin dags igen för Vincenzo Lancia att visa vad chassi och en stel drivande bakaxel samt
sida fanns den mångårige medarbetaren hans fabrik kunde prestera. Kanske en ett karosseri av stålplåt på trästomme.
Battista Falchetto, en mångsidig talang. skröna, men någon säger sig ha sett Henry Motorn var rak sexcylindrig, vilket avsevärt
Utbildad vid Turins tekniska institut och Ford försedd med ficklampa krypandes påverkade yttermåtten. Priset var 21.500
därefter verksam vid Italienska flygvapnets under en utställnings - Aprilia för att lire, att jämföras med 23.500 lire för
utvecklingsavdelning. Han började 1920 studera bakfjädringen. Denna var Aprilians Aprilia vid introduktionen. För att ge ett
med att utveckla den, för Lancia så mest revolutionerande detalj då man hade marknadsperspektiv kan nämnas att en
typiska teleskop framfjädringen. Mycket åstadkommit separat avfjädrade hjul utan ansvarig ingenjör hos Lancia hade en
hos Lancia växte fram genom empiriska spårviddsvariation, för att undvika nyckfulla månadslön på 1000 lire.
experiment. Falchetto var även ansvarig reaktioner. Det är lätt för en insnöad Aprilia-
för karosseriet och då fått tillgång till en nörd att dyrka denna intressanta lösning. Standard-berlinan visade framifrån
vindtunnel hos Tekniska högskolan i Turin Flera bakhjulsdrivna bilar vid den här tiden en inte påtagligt utstickande front,
och där testat några trämodeller. När hade sk. pendelaxlar för bakhjulen, som endast kylarmaskeringen hade en
Ventilen • 11 | 2017