Page 11 - Ventilen 2017-2
P. 11

I Aprilia-motorn (serie 1) är vinkeln 18,64°  Den kompletta motorenheten med fyrstegad växellåda och kylare. Eftersom genera-
        mellan cylindrarna och med borrning 72   torn var infäst i kylelementet så måste kylaren hänga ihop med motorn.
        mm /slag 83, blev det 1,352 liters slagvo-
        lym. Den mekaniska attraktionen i topp-  Serie:1, volym: 1,352 cc, 47 bhp vid 4000 rpm, gav ca 35 hkr i litereffekt, vilket var
        locket är ventilmekanismen och utformad   bland de bättre för sin tid.
        för att påverka alla ventilerna från den
        centrala överliggande kamaxeln. Topp-  Serie: 2, volym: 1,486 cc, 48 bhp vid 4300 rpm. Prestanda: Berlina med slutväxel
        locket är av gjutjärn men cylinderblock    4,41 på direkt växel (4an) vid 3700 rpm 107 km/h.
        –  med ingjutna stålcylinderfoder  -  är av
        aluminium – även vevstakarna. Under 40
        år använde Lancia det här arrangemanget
        med saxade cylindrar.  Man kan väl undra
        om det här sättet att bygga motorer var
        värt besväret, men Lancia ansåg själva att
        man fick en kortare och robustare vevaxel,
        större lagerytor och ett gemensamt topp-
        lock. Vågar man påstå att ingenjörerna nog
        var överordnade bokhållarna?
        med motorstorlek runt 1,5 liters slagvolym.   Vincenzo fick se resultatet, tyckte han att   under fjädringsrörelsen gav upphov till att
        Då flera länder på kontinenten beskattade   bakpartiet var för utdraget och beordrade   hjulen flyttade sig sidledes med försämrad
        bilar  efter  motorstorlek  bedömdes  denna   den  -  för  Aprilian  -  ikoniska  tydliga   markkontakt som följd, speciellt för lätta
        motorstorlek som optimal.            nedböjningen. Enligt senare rön gällande   bilar
                                             god strömlinjeform, ett steg i rätt riktning.
        1934, bakom de diskreta fasaderna    Man saknade stora och kraftiga plåtpressar   Den närmaste internationella konkurrenten
        vid  Via Monginevro 99 i Turin,  satte ett   utan  karosstommen  där  ytterskalet  fick   var självfallet den franska Citroën B11,
        enormt och dynamiskt informationsutbyte   smältsvetsas ihop av mindre plåtstycken.   som lanserats 1935.  Också den med
        igång för att utveckla den nya Aprilia-  Ett arbete för skickliga svetsare. Den inre   integrerad  självbärande  stålkaross,
        modellen.  Kravspecifikationen  löd:  motor   bärande sammanfogades med elektriska   men framhjulsdriven och utvecklad för
        max  1,5 liter,  bensinförbrukning max  10   punktsvetsar, som var en nyhet. Eftersom   massproduktion med rejäla  industriella
        liter/km, plats för 5 personer, alla hjul   bilen hade separatfjädrade hjul, runt  om   resurser och en stor inhemsk marknad
        separatfjädrade och vikt  max 1000 kg.   måste karosstommen vara ordentligt   i Europas - vid den här tiden - biltätaste
        På de rena ritborden fästes nytt ritpapper   vridningsstyv,  något  som  fabriken kände   land med 20 invånare per bil. I Italien,
        och de gamla ritningarna förpassades till   väl till sedan Lambda-modellen.    med 97 invånare per bil, var Aprilias huvud
        arkivet. Vad gällde den nya bakfjädringen                                 konkurrent FIAT 1500. En välutvecklad och
        rörde man sig på oprövad mark då     Premiär för Aprilia i Paris hösten  rymlig  vagn  och  masstillverkad  i  FIAT:s
        problemet med att  alltid få båda hjulen   1936                           magnifika  Lingotto-fabrik  -  med  testbana
        hålla  markkontakt vid  ojämnt  underlag                                  på taket - i Turin. Den var dock en relativt
        var svårlöst. Vincenzo Lancia hade alltid   På Parissalongen hösten 1936 var det då   konventionell konstruktion med separat
        det sista ordet vid alla beslut, men vid sin   dags igen för Vincenzo Lancia att visa vad   chassi och en stel drivande bakaxel samt
        sida  fanns  den  mångårige  medarbetaren   hans fabrik  kunde prestera.  Kanske en   ett  karosseri av  stålplåt  på trästomme.
        Battista Falchetto, en mångsidig talang.   skröna, men någon säger sig ha sett Henry   Motorn var rak sexcylindrig, vilket avsevärt
        Utbildad vid Turins tekniska institut  och   Ford  försedd  med  ficklampa  krypandes   påverkade yttermåtten.  Priset  var  21.500
        därefter verksam vid Italienska flygvapnets   under  en  utställnings  -  Aprilia för  att   lire,  att  jämföras  med  23.500  lire  för
        utvecklingsavdelning.  Han  började  1920   studera bakfjädringen. Denna var Aprilians   Aprilia vid introduktionen.  För  att  ge ett
        med  att  utveckla  den,  för  Lancia  så   mest revolutionerande detalj då man hade   marknadsperspektiv kan nämnas att en
        typiska  teleskop  framfjädringen.  Mycket   åstadkommit separat avfjädrade hjul utan   ansvarig  ingenjör  hos  Lancia hade en
        hos Lancia växte fram genom empiriska   spårviddsvariation, för att undvika nyckfulla   månadslön på 1000 lire.
        experiment.  Falchetto var även ansvarig   reaktioner. Det är lätt för en insnöad Aprilia-
        för  karosseriet  och då fått  tillgång till en   nörd att dyrka denna intressanta lösning.   Standard-berlinan  visade  framifrån
        vindtunnel hos Tekniska högskolan i Turin   Flera bakhjulsdrivna bilar vid den här tiden   en inte påtagligt utstickande front,
        och där testat några trämodeller. När   hade sk. pendelaxlar för bakhjulen, som   endast  kylarmaskeringen  hade  en

                                                                                              Ventilen • 11 | 2017
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16