Page 7 - Ventilen 2017-2
P. 7
Mercedes – ett nytt bilmärke
Mercedes-emblemet (Lån ur von Fersen, Autos in Deutschland 1885-1920.)
Emil Jellinek påpekade för DMG hur han ansåg att automobilen skulle utvecklas. Han blev primus motor för konstruerandet, under Wilhelm
Maybachs ledning, av en ny vagn i vilken hans tankar och idéer kombinerades. Jellinek var inte tekniker, men hade tillräckliga erfarenheter
och kunskaper för att föra konstruktiva diskussioner med Wilhelm Maybach om motorfordon. Hans observationer och funderingar, plus egna
erfarenheter av framförande av automobiler, ledde till att han kunde övertygande framföra sina funderingar om hur en automobil borde kunna
förbättras.
Emil Jellinek med sin dotter Mercédès i knät. (Foto ur Jan
Segerfeldts arkiv.)
Jellinek satte kraft bakom sina åsikter genom att hos DMG beställa automobiler
av en ny modell, som han förutsatte skulle integrera och motsvara hans
synpunkter och idéer. Han ville att den nya modellen skulle kallas Mercédès,
efter hans 11-åriga dotter. [Uppgifter om antalet vagnar som Jellinek faktiskt
beställde varierar; vissa källor säger “ett års planerad produktion” (von Fersen),
andra “ett års produktion” (David Scott-Moncrieff) eller 36 stycken (Georgano).
Det finns anledning förmoda att det faktiska antalet var minst 35 vagnar – ett
imponerande och övertygande antal under vilken tidsepok som helst!]
Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach lyssnade på Jellinek, och det blev
naturligtvis Maybach som kunde förverkliga Jellineks idéer. Gottlieb Daimlers
affärssinne, den otekniske Emil Jellineks intuition och Wilhelm Maybachs
tekniska geni ledde till den nya automobilen; Mercedes. Den var lägre, snabbare,
kraftigare och ändå lättare än något annat som dittills hade uppvisats för den
automobilintresserade allmänheten. Det mest iögonenfallande hos den nya
modellen var bikakekylaren framtill, som på många tidiga automobiler ersatte
ett ganska vanligt men mindre effektivt kylsystem, ofta uppbyggt på ett system
av till synes parallellmonterade flänsrör.
Den moderna automobilens historia börjar egentligen med Mercedes-vagnen.
Den var en vändpunkt för en omvälvande utveckling. Enligt von Fersen utropade
Paul Meyan, generalsekreterare för Automobile Club de France (ACF): “Vi har
kommit till Mercedes-eran!”.
Ett mycket tidigt exemplar av den nya Mercedes-automobilen,
som kunde användas både som tävlingsbil och fätong. Kylaren
har ännu ej funnit sin form. I tysk litteratur specificeras vagnen
som ‘Rennwagen und Phaeton’. I fätong-utförande kunde bakre
passagerare få skydd av en sufflett av Victoria-typ (ej monterad
på denna bild). Jämför bilden med nästa! Den högre utväxlingen
till bakhjulen (större kedjekrans på mellanaxeln) kan tyda på
starkare (tävlings-) motor. Inför tävling avlägsnades sufflett, bakre
sitsbänkar, strålkastare och de bakre stänkskärmarna. (Foto ur
Jan Segerfeldts arkiv.)
Automobilerna från DMG hade tills ungefär sekelskiftet sålts under namnet Daimler. Epitetet ‘Mercédès’ och det enklare handhavandet gav vissa
varianter av den nya modellen namntillägget ‘Simplex’. Mercedes användes först som modellnamn men sedan vagntypen visat sig mycket kapabel
och lyckad, för att inte säga mästerlig – i olika utföranden och på olika sätt – etablerade DMG namnet “Mercedes” som ett självständigt bilmärke.
Ventilen • 7 | 2017