Page 7 - Ventilen 2017-2
P. 7

Mercedes – ett nytt bilmärke

















                            Mercedes-emblemet   (Lån ur von Fersen, Autos in Deutschland 1885-1920.)

        Emil Jellinek påpekade för DMG hur han ansåg att automobilen skulle utvecklas. Han blev primus motor för konstruerandet, under Wilhelm
        Maybachs ledning, av en ny vagn i vilken hans tankar och idéer kombinerades. Jellinek var inte tekniker, men hade tillräckliga erfarenheter
        och kunskaper för att föra konstruktiva diskussioner med Wilhelm Maybach om motorfordon. Hans observationer och funderingar, plus egna
        erfarenheter av framförande av automobiler, ledde till att han kunde övertygande framföra sina funderingar om hur en automobil borde kunna
        förbättras.

                                                         Emil Jellinek med sin dotter Mercédès i knät. (Foto ur  Jan
                                                         Segerfeldts arkiv.)


                                                         Jellinek satte kraft bakom sina åsikter genom att hos DMG beställa automobiler
                                                         av en ny modell, som han förutsatte skulle integrera och motsvara hans
                                                         synpunkter och idéer. Han ville att den nya modellen skulle kallas Mercédès,
                                                         efter hans 11-åriga dotter. [Uppgifter om antalet vagnar som Jellinek faktiskt
                                                         beställde varierar; vissa källor säger “ett års planerad produktion” (von Fersen),
                                                         andra “ett års produktion” (David Scott-Moncrieff) eller 36 stycken (Georgano).
                                                         Det finns anledning förmoda att det faktiska antalet var minst 35 vagnar – ett
                                                         imponerande och övertygande antal under vilken tidsepok som helst!]

                                                              Gottlieb Daimler och Wilhelm Maybach lyssnade på Jellinek, och det blev
                                                         naturligtvis Maybach som kunde förverkliga Jellineks idéer. Gottlieb Daimlers
                                                         affärssinne,  den  otekniske  Emil  Jellineks  intuition  och  Wilhelm  Maybachs
                                                         tekniska geni ledde till den nya automobilen; Mercedes. Den var lägre, snabbare,
                                                         kraftigare och ändå lättare än något annat som dittills hade uppvisats för den
                                                         automobilintresserade  allmänheten.  Det  mest  iögonenfallande  hos  den  nya
                                                         modellen var bikakekylaren framtill, som på många tidiga automobiler ersatte
                                                         ett ganska vanligt men mindre effektivt kylsystem, ofta uppbyggt på ett system
                                                         av till synes parallellmonterade flänsrör.

                                                         Den  moderna  automobilens  historia  börjar  egentligen  med  Mercedes-vagnen.
                                                         Den var  en vändpunkt för en omvälvande utveckling. Enligt von Fersen utropade
                                                         Paul Meyan, generalsekreterare för Automobile Club de France (ACF): “Vi har
                                                         kommit till Mercedes-eran!”.



                                                         Ett mycket tidigt exemplar av den nya Mercedes-automobilen,
                                                         som kunde  användas både  som tävlingsbil  och  fätong. Kylaren
                                                         har ännu ej funnit sin form. I tysk litteratur specificeras vagnen
                                                         som ‘Rennwagen und Phaeton’. I fätong-utförande  kunde  bakre
                                                         passagerare få skydd av en sufflett av Victoria-typ (ej monterad
                                                         på denna bild). Jämför bilden med nästa! Den högre utväxlingen
                                                         till bakhjulen (större kedjekrans på mellanaxeln)  kan tyda på
                                                         starkare (tävlings-) motor. Inför tävling avlägsnades sufflett, bakre
                                                         sitsbänkar, strålkastare och de bakre stänkskärmarna. (Foto ur
                                                         Jan Segerfeldts arkiv.)




        Automobilerna från DMG hade tills ungefär sekelskiftet sålts under namnet Daimler. Epitetet ‘Mercédès’ och det enklare handhavandet gav vissa
        varianter av den nya modellen namntillägget ‘Simplex’. Mercedes användes först som modellnamn men sedan vagntypen visat sig mycket kapabel
        och lyckad, för att inte säga mästerlig – i olika utföranden och på olika sätt – etablerade DMG namnet “Mercedes” som ett självständigt bilmärke.


                                                                                               Ventilen • 7 | 2017
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12