Page 8 - Ventilen 2019-4
P. 8

Med sex personer och last var en toppfart
        av 90 km/t bara ett rent önsketänkande


        En himla käck speciell taxiversion pre-
        senterades på Turin-mässan i april 1956
        med  ett  säte  för  chauffören  där  fram
        medan sätet  bredvid honom  kunde ta
        en passagerare eller fällas för bagage.
        Mellansätet var uppfällbart och baksätet
        var en fast bänk. Om det ändå inte var
        tillfyllest för alla resväskorna, så kunde
        man spänna fast resten på takräcket!                 Sex pers på utflykt men hur fick man plats med picknickväskorna?
                                             inte det var så farligt på den tiden innan  menter att den lilla men prisvärda och
        Från 1960 utökades motorn till 767 cc  säkerhetsmedvetandet hade slagit ige- rymliga bilen kunde transportera en hel
        och  hela 25 hästar,  vilket  dock  fortfa- nom på bred front inom bilbranschen.  familj och ändå komma undan med en
        rande inte räckte för 100 km/t.      Det  fanns inte mycket  skyddsplåt  som  genomsnittlig bränsleförbrukning under
                                             tog emot om man skulle råka närma sig  0,7 liter per mil.
        Det smarta med Multiplan var att man  ett framförvarande eller mötande fordon
        hade kunnat ta tillvara nästan hela bi- alltför fysiskt påtagligt. Den utsatta pla- Efter kriget  var Sverige ett  land med
        lens längd för innerutrymmena. På de- ceringen manade  till ökad försiktighet  stor efterfrågan på små praktiska bilar
        signspråk brukar man kalla det cab for- från förarens sida.              för förstagångsbilister. I samband med
        ward när kupén börjar långt fram över                                    Suezkrisen 1956 ströps bensinleveran-
        främre hjulaxeln så att den delvis träng- Även om trumbromsarna var hyfsat på- serna av till Sverige och vi fick ransone-
        er undan utrymmet för förarens fram- litliga, så var nog bilens vägegenskaper  ring som upphörde först i februari 1957.
        fötter, allt för att ge mer kupéutrymme  inte de allra bästa med den höga och  Bilar  med låg bränsleförbrukning blev
        inom en begränsad hjulbas. Men här  smala karossen, som dessutom kanske  av naturliga skäl särskilt intressanta i en
        hade Fiat verkligen gått till överdrift, för  inte alltid var  optimalt  lastad  i förhål- sådan tid. I början av 1950-talet hade
        här var frontpartiet nästan vertikalt från  lande till bilens tyngdpunkt med många  Fiat några goda år och låg på plats
        främre kofångaren så att  föraren satt  passagerare och tungt bagage. Det var  nummer  åtta i  försäljningsstatistiken.
        rakt över framaxeln med ansiktet väldigt  säkert viktigare för dåtidens bilkonsu- Innan man testade en Multipla i Motor-
        nära framrutan. Sätet var inte justerbart i
        längdled. Det måste ha känt väldigt ner-
        vöst ur säkerhetssynpunkt att sitta så
        långt fram i en så här liten och inte sär-
        skilt krocksäker bil. Kanske tyckte man












        Så här enkelt fick man in sex personer i
        bilen utan bagage…











                                                                       Multipla som mini-taxi med fyra åkande och resväskor?
         …eller fem med bagage                                         Tre åkande var nog lagom i taxin!

          Ventilen • 8 | 2019
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13