Page 9 - Ventilen 2019-4
P. 9
männens medlemstidning Motor hade
några ifrågasatt bilens vägegenska-
per men tidningen kunde ge lugnande
besked: Multipla var ett litet biltekniskt
mästerstycke enligt det starkt impone-
rade testlaget. Deras visdomsord mås-
te ha hjälpt till att bana väg för en ökad
Multipla-försäljning i Sverige. Trots det
blev den inte någon vanlig bil här. Jag
hade ett par grannar på Örnehufvuds-
gatan 11 i Johanneberg där jag bodde
på 1950-talet, makarna Englund, som
köpte sig en Fiat Multipla, trots att de
bara var två i familjen. Vad jag minns så
var de mycket nöjda med sin bil. De var
nog ganska ensamma om det bilvalet
i vårt område. Multipla var på sitt sätt Många specialversioner för strandsatta erbjöds av de små
en ganska omöjlig bil som saknade sex karossfirmorna, här en Spiagetta av Vignale 1956
appeal men detta till trots så lyckades
Fiat tillverka och sälja totalt 129.994
exemplar av den lilla minibussen under
åren 1956-1969. Multiplans egenska-
per måste ha vilat på sunda idéer, vilket
Dante Giacosa ska ha all heder av.
Fiats standardmodeller skapade också
ett bonanza för diverse italienska ka-
rossfirmor att komma med sina egna
varianter. Men behövdes verkligen alla
dessa olika specialkarosser? Det måste
ha varit direkt olönsamt med så många
i praktiken helt likvärdiga bilar med helt
egna former på de utvändiga karossplå-
tarna. Det totala antalet sålda special-
bilar måste ha varit extremt lågt. Hur
många öppna ”badbilar” behövdes till
exempel under en fin sommar vid Med- Badkarsbilen Marina av Pininfarina
elhavet eller på stränderna i Acapulco?
Nedan - Fissore erbjöd en Marinella 1959 Marina kallades Eden Rock i USA
Ghia kallade sin Beach buggy
från 1958 för Jolly
Ventilen • 9 | 2019