Page 6 - Ventilen 2019-4
P. 6

Man kunde läsa i en instruktionsbok för
        gengasaggregat att det bästa ekonomis-
        ka resultatet uppnåddes om automobi-
        len användes dagligen och därvid fram-
        fördes ca 10 mil eller årligen ca 3.000
        mil. Vid kortare körsträckor och längre
        uppehåll ökades bränsleförbrukningen
        varigenom bränsleekonomin äventyra-
        des. Dessutom var det en smutsig och
        farlig hantering för chaufförerna att fylla
        på, tända, rensa slagg och sota aggre-
        gaten. Det var en och annan mustasch
        och många ögonbryn som gick upp i
        rök.  Om fordonet  skulle användas för
        hö- och halmtransporter måste aggre-
        gatet helt inbyggas och dess varma de-
        lar mycket noga isoleras, så att lasten
        ej kom i beröring med dessa och antän-
        des. Bilbränder var inte helt ovanliga.
        Därjämte  förutsatte  användningen  av
        gengas att lasten ej tog skada, att lämp-
        liga uppehåll kunde göras för påfyllning
        och för aggregatets skötsel.

        Det ledde till att det så småningom upp-
        stod ett helt nytt yrke på bensinstatio-
        nerna och garagen, gengaseldare. Här
        kunde man lämna in sin bil tidigt på mor-
        gonen för att få det förfärligt smutsiga
        förberedelsearbetet utfört av en expert.

        Kolgasen blev mest populär i början men
        intresset för att elda med den renligare
        veden ökade under åren. Aggregaten
        var tunga och tog plats och lastbilarna
        fick  en  minskad  lastförmåga.  På  per-
        sonbilar placerades aggregaten oftast
        framför eller bakom fordonet, ibland på
        en så kallad pivotvagn. Stora takräck-
        en behövdes för de säckar som måste
        medföras  för  att  förlänga körsträckan.
        Gengasbilisten tvingades att hålla en
        jämn och hög fart för att få ut det mesta                                       Ni kan läsa mer om gengasan-
        ur aggregatet. Bilarnas fartresurser blev                                       vändningen i Sverige i Peter
        ofta otillräckliga för omkörning.                                               Haventons bok Gengas: doku-
                                                                                        ment från en bister tid, utgiven
        Man upptäckte efter hand att gengas-                                            2005.
        hanteringen var mycket farlig för hälsan,
        särskilt  för  personer  som  bodde i en
        storstad.  Många  yrkeschaufförer  drab-
        bades av symptom som trötthet, slöhet
        och yrsel. Även nervskador och psykis-
        ka problem förekom. På Sabbatsberg
        inrättade man en särskild avdelning
        för  misstänkt  kolosförgiftade patienter.
        Kronisk kolosförgiftning blev en allt van-
        ligare åkomma. Hälsofaran ökade ytter-
        ligare genom att man allmänt använde
        lysgas och koleldning i hushållen.

        År 1945 släpptes bensinen och smörjol-
        jorna fria men till en början var tillgång-
        en begränsad, så i praktiken levde gen-
        gasdriften vidare i vart fall under 1946.




          Ventilen • 6 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11