Page 5 - Ventilen 2019-4
P. 5

Gengasen höll Sverige



        rullande under kriget


                                                                                                      Jan Segerfeldt


        Redan tidigt på 1930-talet hade man börjat experimentera med träkolsdrift på fordon. Postver-
        ket körde en franskbyggd bil på prov och Scania-Vabis hade utrustat en av sina egna lastbilar för
        att köras med en av ingenjör Swedlund från Örebro konstruerad gengastillsats.

          Redan  före  krigsutbrottet  diskuterade  neratorer.  Där  avges  kolmonoxid  som  av gengasaggregat att välja mellan på
        man på IC-kongressen 1938 hur man  leds till motorn där den slutliga förbrän- marknaden, från bland annat tillverkare
        skulle lösa försörjningen till förening- ningen  till  koldioxid  sker  i  cylindrarna.  som Imbert, Volvo och GM. IC hade
        ens alla bensinstationer om krig och  Fördelen med denna metod är att man  egen tillverkning av märkena Rappo,
        blockad hotade. Skulle den kvartsmil- kan använda inhemskt  bränsle hämtat  Mako och Jaro, avsedda för mindre bi-
        jon fordon som nu rullade i Sverige vid  från skogen. Genom ekonomiska bidrag  lar.
        krigsutbrottet tvingas bli stående p g a  avsåg man att på försök utveckla sepa-
        bränslebrist? IC (Bilägarnas Inköpscen- rata  brännaggregat  som  monterades  Gengasaggregatens bränslekapacitet
        tral)  hade stora lager  med bensin och  på lastbilar, bussar och traktorer. Men  räckte inte på långa vägar för samma
        man  hade  precis  inlett  ett  samarbete  eftersom gengas bara ger drygt hälften  körsträcka  som  för  flytande  bränsle.
        med Nynäs Petroleum, så det fanns inte  av  bensinens  verkningsgrad,  så blev  Därför måste kolningsstationer inrättas
        någon oro för tillfället. Men ute i Europa  fordonen både svagare och långsam- på strategiska platser, till exempel före
        förvärrades förhållandet till herr Hitler  mare, varför intresset att fortsätta ut- detta bensinstationer, dit gengaskolen
        snabbt, så risken var överhängande att  veckla detta alternativ snart avtog. Men  eller veden transporterades.
        det skulle bli svårt att säkra tillgången  plötsligt i och med andra världskrigets
        på  flytande  bränsle.  Det  bestämdes  utbrott framstod gengas som det enda  Motortidningarna  började  innehålla
        1939 att  pröva  med motoralkohol,  en  rimliga alternativet som drivmedel.  praktiska råd till bilägarna hur man får
        biprodukt  vid papperstillverkning,  som                                 ut maximal effekt ur gengasaggregaten.
        ersättning för bensin. Dessutom hop- Statens Gengasnämnd inrättades 1939  Vedflisen: bäst är den tyngsta veden i
        pades man på fortsatt import av bensin  av  Folkhushållningsdepartementet  för  bok och björk men barrved kan använ-
        och oljor via Baku i Ryssland. I slutän- att utöva kontroll över tillverkning, mon- das. Barken ska inte vara kvar utom den
        dan visade det sig att det blev gengas- tering och användning av gengasverk.  tunnare på lövved och bitarna ska vara
        aggregaten som höll uppskattningsvis  IC insåg allvaret  och engagerade sig  knytnävstora. Träkolen ska vara fri från
        80.000 fordon, eller en tredjedel av Sve- tidigt  i tillverkning av  aggregat  genom  stybb  och  småkol  samt  sand  och  väl
        riges fordonsflotta, fortsatt rullande.  Hässleholms Mekaniska Verkstad som  genomkolade. Storleken ska vara som
                                             1939 kunde leverera 500 Svedlundag- tändsticksaskar,  tre  till  sex  centimeter.
        Gengas, förkortning av generatorgas,  gregat, men det förslog inte långt. Den- Hårda kol, d.v.s. tunga kol är bäst, bok-
        framställs genom ofullständig förbrän- na plötsliga efterfrågan gjorde att det  och björkvedskol är bättre än barrkol.
        ning av träkol eller vedbitar i gasge- snart dök upp hundratals olika modeller






































                                                                                               Ventilen • 5 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10