Page 7 - Ventilen 2019-4
P. 7

STOR OCH LITEN -



        FIAT 600 MULTIPLA


                                                                                                      Jan Segerfeldt




        Alla känner till Fiat 500 och 600 - småbilarna som blev populära på 1950-talet, inte bara i hem-
        landet Italien utan också här i Sverige. De gav intryck av att vara ”riktiga” småbilar till skillnad
        från en del ganska mediokra och simpla samtida bilar, som ofta hade mer gemensamt med mo-
        torcyklar än med bilar.

        Redan på 1930-talet lyckades ingenjö-
        ren och bildesignern Dante Giacosa och
        hans kollega Franco Fessia hos Fiat att
        med den nya 500-modellen kallad Topo-
        lino (Musse Pigg) radikalt förändra Fiats
        modellutbud på bara på några år. Även
        efter kriget fortsatte Fiat att koncentrera
        produktionen till sådana praktiska famil-
        jebilar som bilköparna behövde. Först
        introducerades en liten tvådörrad Fiat
        600 med plats för fyra vuxna av italiensk
        medellängd. Den följdes ett par år sena-
        re av den ännu mindre Nuova 500 med
        plats för två sådana vuxna plus två små
        barn. Båda modellerna blev givna för-
        säljningssuccéer. Men hur skulle man
        kunna inkludera även familjer med fler
        än två små barn, om de inte ville kläm-
        mas ihop i pyttesmå Fiatar? Skulle de
        tvingas köpa den dyrare 1100 eller en
        stora 1900, allt eftersom familjen växte?              Fiat 600 Multipla, den första minibussen, introducerades 1956
        Den eleganta lösningen Dante Giacosa
        erbjöd blev nya Fiat 600 Multipla.

                                             set i mer än en relativt maklig hastighet.  tiskt inte är så värst mycket större än på
                                             Bilens toppfart låg en bit under den ma- dåvarande BMC hundkojan  (världsbe-
                                             giska gränsen på 100 km/t men det fles- römd för sitt supereffektiva utrymmesut-
                                             ta hade ändå inte så bråttom för det var  nyttjande) och ändå (åtminstone i teorin)
                                             mest i stan som man åkte Multipla. Det  har Multiplan plats för sex vuxna perso-
                                             sensationella med Multiplan var att den  ner  (vilket  borde  överträffa  hundkojan
                                             gav plats för sex vuxna i tre bänkrader,  med hästlängder). Multiplans goda per-
                                             i  vart  fall  enligt  reklamen.  De  satt  alla  sonutrymme i den sexsitsiga versionen
                                             inom den exakt 2 meter långa hjulbasen  var förstås på bekostnad av total av-
                                             (exakt samma som på vanliga 600:an).   saknad  av  bagageutrymme.  Men vem
         Dante Giacosa skapade många populära   Transmissionen hade tagits  över  från  behövde släpa på bagage i stan? Om
        modeller för Fiat                    den  större  1100-modellen.  Växellådan  det nu skulle vara nödvändigt, så fanns
                                             hade fyra lägen med osynkat etta och  dock en 4/5-sitsig variant med bara två
                                             spaken något  obekvämt  placerad rakt  bänkrader och hyfsad plats för bagage
        Denna märkliga lilla sak med namnet  under förarens ena fot. Hjulupphäng- längst bak framför motorn.
        Multipla, den allra första minibussen för  ningarna hade hämtats både från 600
        vanligt folk, (en mycket tidig MPV; multi  och 1100.
        purpose wagon, även om den benäm-
        ningen inte var uppfunnen då)  gjorde  Det som gjorde att bilen var så duktig
        sin debut på bilmässan i Bryssel i janu- på  att  ta  sig  fram  i  1950-talstrafiken
        ari 1956. Tekniskt var bilen en korsning  var att den var oerhört smidig. Den var
        mellan 600:an och den större 1100:an,  bara 3.55 m lång totalt och 1.46 m bred.
        så tillvida att bakpartiet i princip var  Med sin smala och högbyggda form och
        lånat från 600:an och här satt den lilla  stora glasrutor som gav god sikt runt
        fyran på 633 cc som gav hela 21 och  om kunde man lätt ta sig fram överallt.
        en halv hästkraft. Man kunde inte gärna  Idag har  man nästan glömt  bort  hur
        begära av en så liten motor att den skul- små 1950-talets småbilar egentligen är
        le orka knuffa upp det 700 kg lätta las- i verkligheten. Tänk att yttermåtten fak-  Sex personer fick plats i Multiplan enligt
                                                                                 reklamen
                                                                                               Ventilen • 7 | 2019
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12