Page 7 - Ventilen 2019-4
P. 7
STOR OCH LITEN -
FIAT 600 MULTIPLA
Jan Segerfeldt
Alla känner till Fiat 500 och 600 - småbilarna som blev populära på 1950-talet, inte bara i hem-
landet Italien utan också här i Sverige. De gav intryck av att vara ”riktiga” småbilar till skillnad
från en del ganska mediokra och simpla samtida bilar, som ofta hade mer gemensamt med mo-
torcyklar än med bilar.
Redan på 1930-talet lyckades ingenjö-
ren och bildesignern Dante Giacosa och
hans kollega Franco Fessia hos Fiat att
med den nya 500-modellen kallad Topo-
lino (Musse Pigg) radikalt förändra Fiats
modellutbud på bara på några år. Även
efter kriget fortsatte Fiat att koncentrera
produktionen till sådana praktiska famil-
jebilar som bilköparna behövde. Först
introducerades en liten tvådörrad Fiat
600 med plats för fyra vuxna av italiensk
medellängd. Den följdes ett par år sena-
re av den ännu mindre Nuova 500 med
plats för två sådana vuxna plus två små
barn. Båda modellerna blev givna för-
säljningssuccéer. Men hur skulle man
kunna inkludera även familjer med fler
än två små barn, om de inte ville kläm-
mas ihop i pyttesmå Fiatar? Skulle de
tvingas köpa den dyrare 1100 eller en
stora 1900, allt eftersom familjen växte? Fiat 600 Multipla, den första minibussen, introducerades 1956
Den eleganta lösningen Dante Giacosa
erbjöd blev nya Fiat 600 Multipla.
set i mer än en relativt maklig hastighet. tiskt inte är så värst mycket större än på
Bilens toppfart låg en bit under den ma- dåvarande BMC hundkojan (världsbe-
giska gränsen på 100 km/t men det fles- römd för sitt supereffektiva utrymmesut-
ta hade ändå inte så bråttom för det var nyttjande) och ändå (åtminstone i teorin)
mest i stan som man åkte Multipla. Det har Multiplan plats för sex vuxna perso-
sensationella med Multiplan var att den ner (vilket borde överträffa hundkojan
gav plats för sex vuxna i tre bänkrader, med hästlängder). Multiplans goda per-
i vart fall enligt reklamen. De satt alla sonutrymme i den sexsitsiga versionen
inom den exakt 2 meter långa hjulbasen var förstås på bekostnad av total av-
(exakt samma som på vanliga 600:an). saknad av bagageutrymme. Men vem
Dante Giacosa skapade många populära Transmissionen hade tagits över från behövde släpa på bagage i stan? Om
modeller för Fiat den större 1100-modellen. Växellådan det nu skulle vara nödvändigt, så fanns
hade fyra lägen med osynkat etta och dock en 4/5-sitsig variant med bara två
spaken något obekvämt placerad rakt bänkrader och hyfsad plats för bagage
Denna märkliga lilla sak med namnet under förarens ena fot. Hjulupphäng- längst bak framför motorn.
Multipla, den allra första minibussen för ningarna hade hämtats både från 600
vanligt folk, (en mycket tidig MPV; multi och 1100.
purpose wagon, även om den benäm-
ningen inte var uppfunnen då) gjorde Det som gjorde att bilen var så duktig
sin debut på bilmässan i Bryssel i janu- på att ta sig fram i 1950-talstrafiken
ari 1956. Tekniskt var bilen en korsning var att den var oerhört smidig. Den var
mellan 600:an och den större 1100:an, bara 3.55 m lång totalt och 1.46 m bred.
så tillvida att bakpartiet i princip var Med sin smala och högbyggda form och
lånat från 600:an och här satt den lilla stora glasrutor som gav god sikt runt
fyran på 633 cc som gav hela 21 och om kunde man lätt ta sig fram överallt.
en halv hästkraft. Man kunde inte gärna Idag har man nästan glömt bort hur
begära av en så liten motor att den skul- små 1950-talets småbilar egentligen är
le orka knuffa upp det 700 kg lätta las- i verkligheten. Tänk att yttermåtten fak- Sex personer fick plats i Multiplan enligt
reklamen
Ventilen • 7 | 2019