Page 11 - Ventilen 2019-4
P. 11

FIVA gillar inte



        el-konvertering


                                                                                                      Jan Segerfeldt

        Organisationen för äldre fordon kallad  FIVA anser att ett historiskt fordon ska  nenterna märks och förvaras säkert
        FIVA (Fédèration Internationale des  uppfylla fyra kriterier för att anses vara  för framtiden. Om dessa återmonteras
        Véhicules Anciens) har uttalat sig om  ett  sådant.  Det  ska vara minst  30 år  i enlighet med det ursprungliga utfö-
        historiska  fordon  som  har  modifierats  gammalt, det ska inte kunna använ-  randet, så återgår fordonet till att bli ett
        genom att man har bytt ut bensinmo-  das som bruksfordon, dvs för dagliga  historiskt fordon igen. Även om det har
        torn mot  en modern elmotor.  Enligt  transporter,  det  ska vara bevarat  och  behållit utseendet från sin ursprungliga
        FIVA kommer sådana bilar inte längre  underhållet i ett historiskt korrekt skick  tid, så handlar det om relativt stora ma-
        att anses vara historiska fordon, inne-  och vara en del av vårt kulturarv. FIVA  skinella ingrepp för att bygga om en bil
        bärande att all särskild lagstiftning som  framhåller  att  det  inte  är  ett  fordons  till eldrift och då det kan bli svårt eller
        omfattar sådana inte gäller dessa kon-  allmänna utseende och form som gör  omöjligt att återställa flera år senare.
        verterade bilar, trots att de är gamla  det historiskt utan det är det sätt på
        och ser exakt ut som originalbilar. Ett  vilket det från början har konstruerats  Uttalandet från FIVA kan få betydelse
        tydligt sådant exempel är den närmast  och tillverkats. FIVA rekommenderar  för hur myndigheter och organisationer
        perfekta men under skalet elmotorut-  den som vill el-konvertera sitt fordon  i många länder ser på ombyggda for-
        rustade Jaguar E-type Zero som Harry  att alltid se till att det går att återställa  don. Man bör kunna utgå från att Motor-
        och Meghan åkte i från bröllopet.    till fullo genom att de utbytta kompo-  historiska Riksförbundet (MHRF) följer
                                                                                  det.  Då  kan  det  till  exempel  medföra
                                                                                  att den förmånliga MHRF-försäkringen
                                                                                  inte gäller för el-ombyggda bilar. Detta
                                                                                  är alltså en allvarlig varningsklocka för
                                                                                  miljömedvetna ägare som har satsat
                                                                                  stora pengar och ansträngningar på att
                                                                                  elkonvertera  sina  gamla  bilar.  FIVA:s
                                                                                  uttalande riskerar att skapa osäkerhet
                                                                                  om vad som kommer att gälla för for-
                                                                                  don som på olika sätt har modifierats
                                                                                  mer eller mindre, till exempel där chas-
                                                                                  si, karosseri eller drivlina eller delar
                                                                                  därav har bytts ut eller moderniserats.
                                                                                  Samtidigt bör värdet av att sträva efter
                                                                                  att vidmakthålla en bil i sitt originalutfö-
                                                                                  rande ha förstärkts genom uttalandet.



        Lilla Sommarturen 29-31/5 2020


        Vi bor på Ronnums Herrgård, Vargön                     Preliminär planering
        29/5 - 2 rätters middag, varmrätt, dessert och kaffe
        30/5 - frukost,  2 rätters middag, dessert och kaffe   Fredag 29/5: Samling kl 10.00 Triumf Glasscafe Sävedalen.
        31/5 - frukost
        Pris per person i dubbelrum 1.600 kr                   Ca kl 12.00 ankomst till Hjärtum Hembygdsförening och
        Pris per person i enkelrum 2.200 kr                    Hjärtums församlingshem.
        Pris per person uppgraderad till svit + 400 kr
        Ring själv och boka i eget namn + GMHK                 Ta med egen lunch. Vi äter vår lunch i församlingshemmet.
        0521 260 000.                                          Hembygdsföreningens samlingar finns på andra våningen.
        Skicka ett mail till  hideko.alvar@telia.com  så gör  Ankomst till Ronnum efter kl 15.00.
        jag en deltagarlista.
                                                               Lördag  30/5:  Vänersborgs  museum.  Olidans  kraftstation,
                                                               Trollhättan.

                                                               Söndag  31/5:  Västra  Tunhem  Hembygdsförenings  sam-
                                                               lingar, Birger Janssons rotkonst och en skvaltkvarn, om det
                                                               finns vatten i bäcken. Vi avslutar där med kaffe och våfflor.
                                                               Efter det blir det SAAB:s bilmuseum i Trollhättan.

                                                               Alvar Holmgren



                                                                                              Ventilen • 11 | 2019
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16