Page 11 - Ventilen 2019-4
P. 11
FIVA gillar inte
el-konvertering
Jan Segerfeldt
Organisationen för äldre fordon kallad FIVA anser att ett historiskt fordon ska nenterna märks och förvaras säkert
FIVA (Fédèration Internationale des uppfylla fyra kriterier för att anses vara för framtiden. Om dessa återmonteras
Véhicules Anciens) har uttalat sig om ett sådant. Det ska vara minst 30 år i enlighet med det ursprungliga utfö-
historiska fordon som har modifierats gammalt, det ska inte kunna använ- randet, så återgår fordonet till att bli ett
genom att man har bytt ut bensinmo- das som bruksfordon, dvs för dagliga historiskt fordon igen. Även om det har
torn mot en modern elmotor. Enligt transporter, det ska vara bevarat och behållit utseendet från sin ursprungliga
FIVA kommer sådana bilar inte längre underhållet i ett historiskt korrekt skick tid, så handlar det om relativt stora ma-
att anses vara historiska fordon, inne- och vara en del av vårt kulturarv. FIVA skinella ingrepp för att bygga om en bil
bärande att all särskild lagstiftning som framhåller att det inte är ett fordons till eldrift och då det kan bli svårt eller
omfattar sådana inte gäller dessa kon- allmänna utseende och form som gör omöjligt att återställa flera år senare.
verterade bilar, trots att de är gamla det historiskt utan det är det sätt på
och ser exakt ut som originalbilar. Ett vilket det från början har konstruerats Uttalandet från FIVA kan få betydelse
tydligt sådant exempel är den närmast och tillverkats. FIVA rekommenderar för hur myndigheter och organisationer
perfekta men under skalet elmotorut- den som vill el-konvertera sitt fordon i många länder ser på ombyggda for-
rustade Jaguar E-type Zero som Harry att alltid se till att det går att återställa don. Man bör kunna utgå från att Motor-
och Meghan åkte i från bröllopet. till fullo genom att de utbytta kompo- historiska Riksförbundet (MHRF) följer
det. Då kan det till exempel medföra
att den förmånliga MHRF-försäkringen
inte gäller för el-ombyggda bilar. Detta
är alltså en allvarlig varningsklocka för
miljömedvetna ägare som har satsat
stora pengar och ansträngningar på att
elkonvertera sina gamla bilar. FIVA:s
uttalande riskerar att skapa osäkerhet
om vad som kommer att gälla för for-
don som på olika sätt har modifierats
mer eller mindre, till exempel där chas-
si, karosseri eller drivlina eller delar
därav har bytts ut eller moderniserats.
Samtidigt bör värdet av att sträva efter
att vidmakthålla en bil i sitt originalutfö-
rande ha förstärkts genom uttalandet.
Lilla Sommarturen 29-31/5 2020
Vi bor på Ronnums Herrgård, Vargön Preliminär planering
29/5 - 2 rätters middag, varmrätt, dessert och kaffe
30/5 - frukost, 2 rätters middag, dessert och kaffe Fredag 29/5: Samling kl 10.00 Triumf Glasscafe Sävedalen.
31/5 - frukost
Pris per person i dubbelrum 1.600 kr Ca kl 12.00 ankomst till Hjärtum Hembygdsförening och
Pris per person i enkelrum 2.200 kr Hjärtums församlingshem.
Pris per person uppgraderad till svit + 400 kr
Ring själv och boka i eget namn + GMHK Ta med egen lunch. Vi äter vår lunch i församlingshemmet.
0521 260 000. Hembygdsföreningens samlingar finns på andra våningen.
Skicka ett mail till hideko.alvar@telia.com så gör Ankomst till Ronnum efter kl 15.00.
jag en deltagarlista.
Lördag 30/5: Vänersborgs museum. Olidans kraftstation,
Trollhättan.
Söndag 31/5: Västra Tunhem Hembygdsförenings sam-
lingar, Birger Janssons rotkonst och en skvaltkvarn, om det
finns vatten i bäcken. Vi avslutar där med kaffe och våfflor.
Efter det blir det SAAB:s bilmuseum i Trollhättan.
Alvar Holmgren
Ventilen • 11 | 2019