Page 9 -
P. 9

gå i konkurs. När de finansiella           kanske ville han bara inte inse hur        reservdelshållningen försämras. Mina
problemen blev kända utlöste det oro       bekymmersamt läget var. Han var            släktingar behöll sin Isabella så länge
och överreaktioner som bara kunde          bara mekaniker, inte finansman.            de kunde hålla den igång men de fick
sluta illa. Den 4 februari valde Carl      Konkursen och dess allvarliga följder      ge upp efter några år, inte för att bilen
B motvilligt att träda åt sidan och        måste ha upplevts som en personlig         var rostig utan för att det helt enkelt
överlåta bolagen till delstaten. Men       katastrof för honom. Han avled som         blev för besvärligt att hitta reservdelar
det var redan för sent och konkursen       en bruten man 1963, 73 år gammal.          till den.
blev ändå ett faktum. Imperiet gick
inte att rädda. Det blev den största       BORGWARD I SVERIGE                         Det är märkligt att de tre märkena
företagskonkursen i Tyskland efter                                                    Borgward, Goliath och Lloyd från en
andra världskriget som drabbade            Borgward Isabella blev en framgång         och samma koncern i Tyskland hade
företag som tillsammans hade 20            också i Sverige med totalt mer än          tre helt olika försäljningsorganisationer
000 anställda. Det kostade delstaten       10 000 bilar sålda här. Ändå är det        och generalagenter i Sverige.
60 miljoner DM av skattemedel som          inte något bra eftermäle den har fått.     Borgward hade Wulf och Co AB i
man fick bidra med till företagen i        Svenska bilköpare märkte snart att         Vänersborg som generalagent medan
Borgwardkoncernen. När konkursen           bilen var väldigt rostkänslig. Dessutom    Lloyd LP300 såldes genom Nordiska
väl var klar och alla räkenskaper          gick den slingrigt på vägarna med          Automobil AB i Stockholm och Goliath
fastställda visade det sig att det         vissa överstyrningstendenser. Därav        genom ANA i Nyköping. För en Lloyd
hade blivit många miljoner DM              fick den snart epitetet Hon dansade        LP 300 fick man betala drygt 6 000
över. Man hade gjort en mycket             en sommar, efter en film med samma         svenska kronor. En Goliath låg på
allvarlig felbedömning av företagens       namn som hade haft premiär ungefär         cirka 9 800 kr och Borgward Hansa
möjligheter att betala sina skulder. Det   samtidigt. Detta var något orättvist mot   1500 började på 12 000 kr (1953 års
hade varit ett misstag med konkurs         en bil av förhållandevis god kvalitet för  priser enligt Stora Bilboken). 1962
och det var delstaten Bremen som bar       sin tid. Jag minns när mina släktingar     när Borgward inte längre tillverkades
ansvaret för det felaktiga beslutet.       köpte en svart Isabella som de behöll      hemma i Tyskland var kvarvarande
                                           väldigt länge. Det jag särskilt kommer     bilar i lager i Sverige prissatta enligt
Kanske var det Carl Bs alltför vidlyftiga  ihåg är att bilen stod i garage och        följande: Isabella Limousine från 11
företagsstruktur som var orsak till        var lika fin och glänsande många           900 kr, Isabella TS coupé 18 000 kr
att man hade trott att det inte fanns      år senare. Någon rost av betydelse         och Grosser Borgward 21 600 kr. Vid
tillräckliga resurser i hans bolag för     fanns inte på just det exemplaret.         det laget var nog resterande bilar inte
överlevnad. Carl B själv var nog           Däremot började mina släktlingar           så lättsålda.
oförmögen att bedöma den finansiella       få problem av ett annat slag. När
ställningen i sina egna företag eller      Borgwardimperiet gick i sank började

                                                 Detta ska vara en av få Borgward Isabella med
                                                 specialkarosseri av Rometsch. Designen är typisk för
                                                 designern Johannes Beeskow hos Romtesch. Coupén
                                                 kan lika gärna vara byggd på föregångaren Borgward
                                                 Hansa 1500/1800, som till skillnad från Isabellan
                                                 hade separat chassi, vilket underlättar för specialbyg-
                                                 gen.

Tre stycken Borgward Hansa RS coupéer var
anmälda till start i LeMans 24 timmars 1953 men
bara två kom till start. Båda fick sedan bryta
tävlingen. Tre RS-replikor byggdes och en av
dessa finns sedan många år i Sverige.

                                                                                      Ventilen • 9 | 2014
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14