Page 9 -
P. 9
gå i konkurs. När de finansiella kanske ville han bara inte inse hur reservdelshållningen försämras. Mina
problemen blev kända utlöste det oro bekymmersamt läget var. Han var släktingar behöll sin Isabella så länge
och överreaktioner som bara kunde bara mekaniker, inte finansman. de kunde hålla den igång men de fick
sluta illa. Den 4 februari valde Carl Konkursen och dess allvarliga följder ge upp efter några år, inte för att bilen
B motvilligt att träda åt sidan och måste ha upplevts som en personlig var rostig utan för att det helt enkelt
överlåta bolagen till delstaten. Men katastrof för honom. Han avled som blev för besvärligt att hitta reservdelar
det var redan för sent och konkursen en bruten man 1963, 73 år gammal. till den.
blev ändå ett faktum. Imperiet gick
inte att rädda. Det blev den största BORGWARD I SVERIGE Det är märkligt att de tre märkena
företagskonkursen i Tyskland efter Borgward, Goliath och Lloyd från en
andra världskriget som drabbade Borgward Isabella blev en framgång och samma koncern i Tyskland hade
företag som tillsammans hade 20 också i Sverige med totalt mer än tre helt olika försäljningsorganisationer
000 anställda. Det kostade delstaten 10 000 bilar sålda här. Ändå är det och generalagenter i Sverige.
60 miljoner DM av skattemedel som inte något bra eftermäle den har fått. Borgward hade Wulf och Co AB i
man fick bidra med till företagen i Svenska bilköpare märkte snart att Vänersborg som generalagent medan
Borgwardkoncernen. När konkursen bilen var väldigt rostkänslig. Dessutom Lloyd LP300 såldes genom Nordiska
väl var klar och alla räkenskaper gick den slingrigt på vägarna med Automobil AB i Stockholm och Goliath
fastställda visade det sig att det vissa överstyrningstendenser. Därav genom ANA i Nyköping. För en Lloyd
hade blivit många miljoner DM fick den snart epitetet Hon dansade LP 300 fick man betala drygt 6 000
över. Man hade gjort en mycket en sommar, efter en film med samma svenska kronor. En Goliath låg på
allvarlig felbedömning av företagens namn som hade haft premiär ungefär cirka 9 800 kr och Borgward Hansa
möjligheter att betala sina skulder. Det samtidigt. Detta var något orättvist mot 1500 började på 12 000 kr (1953 års
hade varit ett misstag med konkurs en bil av förhållandevis god kvalitet för priser enligt Stora Bilboken). 1962
och det var delstaten Bremen som bar sin tid. Jag minns när mina släktingar när Borgward inte längre tillverkades
ansvaret för det felaktiga beslutet. köpte en svart Isabella som de behöll hemma i Tyskland var kvarvarande
väldigt länge. Det jag särskilt kommer bilar i lager i Sverige prissatta enligt
Kanske var det Carl Bs alltför vidlyftiga ihåg är att bilen stod i garage och följande: Isabella Limousine från 11
företagsstruktur som var orsak till var lika fin och glänsande många 900 kr, Isabella TS coupé 18 000 kr
att man hade trott att det inte fanns år senare. Någon rost av betydelse och Grosser Borgward 21 600 kr. Vid
tillräckliga resurser i hans bolag för fanns inte på just det exemplaret. det laget var nog resterande bilar inte
överlevnad. Carl B själv var nog Däremot började mina släktlingar så lättsålda.
oförmögen att bedöma den finansiella få problem av ett annat slag. När
ställningen i sina egna företag eller Borgwardimperiet gick i sank började
Detta ska vara en av få Borgward Isabella med
specialkarosseri av Rometsch. Designen är typisk för
designern Johannes Beeskow hos Romtesch. Coupén
kan lika gärna vara byggd på föregångaren Borgward
Hansa 1500/1800, som till skillnad från Isabellan
hade separat chassi, vilket underlättar för specialbyg-
gen.
Tre stycken Borgward Hansa RS coupéer var
anmälda till start i LeMans 24 timmars 1953 men
bara två kom till start. Båda fick sedan bryta
tävlingen. Tre RS-replikor byggdes och en av
dessa finns sedan många år i Sverige.
Ventilen • 9 | 2014