Page 11 -
P. 11

och instigör, den sanne upphovsman-
                                                                                    nen till detta hette som sagt Carl F.W.
                                                                                    Borgward. Gamle Carl sades ha låtit
                                                                                    sig inspireras och begå sitt dåd under
                                                                                    senare delen av 1940-talet!

Den troligaste anledningen till nyss-      På våren 1951 kom den också som          Fyra personer rymdes med något bes-
nämnda elaka smeknamnsdop var              kombi (LS300), skåpbil (LK300) och       vär, och inte alls om man inte känt
som sagt att dess tvåcylindriga, luft-     tvåsitsig coupé (LC300). Samtliga va-    varandra väl. Om man tittat lite när-
kylda tvåtaktade, presterandes tio         rianter hade 293 cc-motorn på 10 hkr,    mare på det som utgett sig att vara
tvärställda kusar via 293 hårt an-         som medgav en toppfart av ca 70 km/t.    bilens bagageutrymme (man hade
strängda cc morot, blivit något gäll i    att i huvudet räkna ut att kombina-
tonen av all denna ansträngning, och      tet av en motorcykeldimensionerad          Efterträdaren LP 400 som presentera-
att det hade med all sannolikhet legat    däcksutrustning, minst sagt snorbil-       des 1953 har en större motor på 386
ren logik i nämnd förrättnings utgång!    ligt konstruerade trumbromsar samt         cc och 13 DIN-hästar. Tio år senare var
                                          faktumet av bilens låga allmänna vikt      det slut. Då hade man hunnit göra över
Samma typ av elakingar menade vi-         inte gett dess eventuelle förare sådär     350 000 Lloyd-bilar, en imponerande
dare att den nära släktingen Goli-        särdeles goda odds i längden! Den          siffra.
ath (samma upphovsman, Carl F. W.         hade utan vidare kunnat skällas vara      troligtvis ansett en bagagelucka bli för
Borgward) egentligen bara varit en        en fyrhjulig flakmoppe med tak helt       ”durt”) stuvades bagaget på ”Topoli-
uppförstorad Lloyd som till slut be-      enkelt!                                   no-vis” in via sidodörren och rymde
gåvats med allt det lull-lull som för-                                              på sin höjd tandborstar, tandkrämstu-
nekats den i sin första inkarnation, to   Emellertid har Lloyd LP300, åtmins-       ber och kanske också några ”filsingar”
de?                                       tone så långt och vitt författaren av     samt strumpor per person.
                                          dessa rader kunnat se och läsa sig till   Lloyd LP300 var 3200 mm lång, 1320
I grunden var Lloyden, likt argaste       om alla dessa småttingar, likt dessa      hög och vägde 475 kg, så det var san-
konkurrenten Volkswagen ”Bagge”           erhållit ett oförtjänt dåligt rykte om    nerligen trångt om saligheten! Kan
enligt Hans Ledwinka-recept baserad       usel kvalitet. Sanningen är och förblir   man ge sig till att kalla vehikeln en
på en bottenplatta av centralrörstyp,     att Lloyden, likt alla de andra sam-      motoriserad regnrock månne? Det bär
men där slutade också alla likheter!      tida småttingarna egentligen inte va-     mig emot att säga det, men jag tycker
Med sin tvärliggande bladfjäder i         rit varken bättre eller sämre vad gällt   den är svårt söt!
framvagnen a la Fiat “Topolino” (mo-      detta än någon annan samtida, lik-
roten hade säkert smittat), dess bak-     nande produkt!
axels minst sagt markant svängaxlade
torsionsfjädring, med de bakre hjul-      Om det inte blåst motvind orkade den
vinklarna närmast ekivokt spretande       lilla bilen upp i cirka 70 km/t på plan
åt olika håll, avslöjade att Loyden i     väg efter en kraftigt tilltagen start-
sanning varit det billigast tänkbara al-  sträcka. Enligt vad dessa lika malignt
ternativet i sammanhanget och tiden.      färgade som envetna legender vetat
Inte minst gav dess träbyggda kaross      att berätta om saken, var det ingen
ett mycket tydligt meddelande om iv-      som vid tiden egentligen orkat bry sig
rigt kalkylerande runt det snorbilligast  om att mäta den verkliga tid Lloyd-
tänkbara. Det var ju heller definitivt    jäkeln tagit på sig att åstadkomma
inte i ask man byggt!                     den uppgivna topphastigheten! Detta
                                          eftersom typen av tidmätning per dag
De anekdotiska omdömena envisas           knappast kunnat vara lönsam!
vidare att mena att Lloydförare som
regel inte gett intrycket av vara så      Kärran var vidare försedd med ett 6
där överdrivet bestyckade med själv-      volts elsystem med startmotor och
bevarelsedrift, en subjektivitet som      generator (Ingen dyr Dynastart) samt
författaren av dessa rader självklart     som sagt något så exklusivt som ett
inte kunnat yttra sig om, men ändå        tvärställt motorarrangemang. Den
tvingats motvilligt nickande erkän-       lilla, effektiva drivlinan där växellåda
na sitt medhåll om. Detta, eftersom       och slutväxel i princip byggts sam-
omdömet klingat bestickande troligt       man var nästan vackert komponerat,
och sant! Det är definitivt inte svårt    åtminstone för en sentida gammel-
                                          bilsgalning och teknikpundare som
                                          författaren! Det är således helt fel att
                                          anmäla britten Alec Issigonis så som
                                          vardande detta koncepts inspiratör

                                                                                    Ventilen • 11 | 2014
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16