Page 6 -
P. 6
BORGWARD Äntligen var det dags för något Ansvarig för motorkonstruktionen
verkligt nytt genom att man i juni var Karl Ludwig Brandt. Hans motor
Den modell av Hansa som gjordes 1954 presenterade en Borgward gav 40 hkr per liter och Borgward
från 1939 med motor på 2 000 cc med helt igenom ny teknik. Den nya överglänste därmed Mercedes-Benz
kompletterades med en 2 300 cc, bilen hade självbärande kaross, motsvarighet (29 hkr per liter) och
också den under namnet Borgward, fram- och bakaxlarna försedda med Opels (27 hkr). Det mest lyckade
och tillverkades fram till 1942. Kriget separata hjälpramar för tystare gång, med bilen var trots allt designen.
medförde att fabrikerna i Bremen spiralfjädrar runt om och en effektiv Bilens moderna form hade något
bombades sönder och samman men i toppventilfyra på 1 493 cc och 60 hkr. elegant över sig, som gjorde att den
enlighet med det tyska undret byggdes lyfte sig över många andra bilar vid
de upp igen på rekordtid. Den första samma tid. Detta i kombination med
bilen som Borgward snabbt tog fram ett trevligt namn gjorde den till en
efter det att kriget var över fick behålla försäljningssuccé både i Tyskland och
det gamla modellnamnet Hansa men utomlands.
märkesnamnet var numera Borgward.
Tekniskt var den en fyrcylindrig Det lyckade namnet Isabella hade
1500-variant av den gamla sexan på inte som ofta är brukligt tagits fram
2 300 cc och på det gamla bara något genom anlitande av en fashionabel
modifierade förkrigschassiet sattes art director på en dyr reklambyrå.
en bullig pontonkaross, vilket var en Namnvalet sägs i stället ha gått
nymodighet men som låg i tiden. till så att personalen på fabrikens
konstruktionsavdelning höll på
Nya Borgward Hansa 1500 med testkörningar av förklädda
introducerades på bilutställningen i förproduktionsexemplar av den
Geneve 1949 och den såldes i över nya modellen och ville inte att man
22 000 ex. En 1800-version sålde i skulle avslöja bilens härkomst för
ytterligare drygt 11 000 ex fram till allmänheten medan den kördes ute
1954. Den fanns också som diesel.
på allmänna vägar. Carl B föreslog
då att man skulle ge bilarna ett namn
som förvillade. Jag bryr mig inte vad ni
kallar den men ta till exempel Isabella,
sa Carl. Det namn han föreslog var
förstås hustruns namn - Isabella.
Det visade sig vara ett lyckat val.
Borgward Isabella blev den officiella
beteckningen vid introduktionen av
den nya modellen.
Efterfrågan blev genast stor på
Isabella, som fick ett pris i Tyskland
på drygt DM 7 200. Den lyckades
bra mot konkurrenterna, de något
billigare Opel Rekord och Ford 12
M och den något dyrare Mercedes-
Benz 180. Försäljningsframgångarna
Ventilen • 6 | 2014