Page 6 -
P. 6

BORGWARD                                    Äntligen var det dags för något         Ansvarig för motorkonstruktionen
                                            verkligt nytt genom att man i juni      var Karl Ludwig Brandt. Hans motor
Den modell av Hansa som gjordes             1954 presenterade en Borgward           gav 40 hkr per liter och Borgward
från 1939 med motor på 2 000 cc             med helt igenom ny teknik. Den nya      överglänste därmed Mercedes-Benz
kompletterades med en 2 300 cc,             bilen hade självbärande kaross,         motsvarighet (29 hkr per liter) och
också den under namnet Borgward,            fram- och bakaxlarna försedda med       Opels (27 hkr). Det mest lyckade
och tillverkades fram till 1942. Kriget     separata hjälpramar för tystare gång,   med bilen var trots allt designen.
medförde att fabrikerna i Bremen            spiralfjädrar runt om och en effektiv   Bilens moderna form hade något
bombades sönder och samman men i            toppventilfyra på 1 493 cc och 60 hkr.  elegant över sig, som gjorde att den
enlighet med det tyska undret byggdes                                               lyfte sig över många andra bilar vid
de upp igen på rekordtid. Den första                                                samma tid. Detta i kombination med
bilen som Borgward snabbt tog fram                                                  ett trevligt namn gjorde den till en
efter det att kriget var över fick behålla                                          försäljningssuccé både i Tyskland och
det gamla modellnamnet Hansa men                                                    utomlands.
märkesnamnet var numera Borgward.
Tekniskt var den en fyrcylindrig                                                    Det lyckade namnet Isabella hade
1500-variant av den gamla sexan på                                                  inte som ofta är brukligt tagits fram
2 300 cc och på det gamla bara något                                                genom anlitande av en fashionabel
modifierade förkrigschassiet sattes                                                 art director på en dyr reklambyrå.
en bullig pontonkaross, vilket var en                                               Namnvalet sägs i stället ha gått
nymodighet men som låg i tiden.                                                     till så att personalen på fabrikens
                                                                                    konstruktionsavdelning höll på
Nya Borgward Hansa 1500                                                             med testkörningar av förklädda
introducerades på bilutställningen i                                                förproduktionsexemplar av den
Geneve 1949 och den såldes i över                                                   nya modellen och ville inte att man
22 000 ex. En 1800-version sålde i                                                  skulle avslöja bilens härkomst för
ytterligare drygt 11 000 ex fram till                                               allmänheten medan den kördes ute
1954. Den fanns också som diesel.
                                                                                    på allmänna vägar. Carl B föreslog
                                                                                    då att man skulle ge bilarna ett namn
                                                                                    som förvillade. Jag bryr mig inte vad ni
                                                                                    kallar den men ta till exempel Isabella,
                                                                                    sa Carl. Det namn han föreslog var
                                                                                    förstås hustruns namn - Isabella.
                                                                                    Det visade sig vara ett lyckat val.
                                                                                    Borgward Isabella blev den officiella
                                                                                    beteckningen vid introduktionen av
                                                                                    den nya modellen.

                                                                                    Efterfrågan blev genast stor på
                                                                                    Isabella, som fick ett pris i Tyskland
                                                                                    på drygt DM 7 200. Den lyckades
                                                                                    bra mot konkurrenterna, de något
                                                                                    billigare Opel Rekord och Ford 12
                                                                                    M och den något dyrare Mercedes-
                                                                                    Benz 180. Försäljningsframgångarna

Ventilen • 6 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11