Page 8 -
P. 8
Men konstruktörerna kunde inte KONKURS i mål.
avhålla sig och snart hade man också
utverkat nya versioner för speciella Carl B hade lyckats att i Carl B var främst intresserad av
ändamål så som en version enkom efterkrigstidens Tyskland bygga upp mekanik och industridesign. Han följde
för polismyndigheten i Bremen, en ett industriimperium bestående av flera alltid konstruktionsavdelningarnas
tvåsitsig pickup för USA-marknaden separata bilmärken med namn som och designavdelningarnas arbeten
och en fyradörrars modell för taxibruk. Hansa, Lloyd, Goliath och Borgward, på nära håll, medan han var mindre
Sammantaget gjordes mer än 300 000 vilka med sina varierande storlekar intresserad av bokföring och
Borgward Isabella mellan 1954 och och prisklasser var anpassade till företagsekonomi. De tre företagen
1962. 999 stycken av dem tillverkades skilda segment på marknaden. Den Lloyd, Goliath och Borgward drevs
av Dinborg i Buenos Aires, Argentina, företagsstruktur han hade skapat som tre enskilda delar, vilket inte var
Sydamerika. framstod som ett framgångsrecept så särskilt rationellt. Alla tre märkenas
produkter hade kvalitetsbrister
Men innan vi går mot det bittra i hur man lyckas i affärer inom av olika slag och bilarna led av
slutet ska ytterligare en bilmodell bilindustrin och var en del av det tyska diverse barnsjukdomar som blev
uppmärksammas. Borgward Hansas undret. Carl B hade trots att han kom kostbara att åtgärda. Företagen
stora modeller hade inte lyckats från enkla förhållanden och med sina hade tagit stora krediter hos den
något vidare genom åren. Nu var tekniska kunskaper lyckats skapa offentligrättsliga banken Bremer
det dags för en till, en Grosser denna omfattande industrigrupp i ett Landesbank för att finansiera den
Borgward eller P100 som den sargat Tyskland. Han måste haft en expanderande verksamheten. Av
kallades internt och som visades på otrolig entreprenörskapacitet. Han någon anledning behövde Borgward
Frankfurtmässan IAA 1959 men kom satsade inte bara på att tillverka en övergångskredit som banken
ut som 1960 års modell. Den var vettiga bilar för den tyska marknaden. inte ville bevilja, oklart varför. Detta
direkt inriktad på att försöka ta över Företagsledaren Borgward fanns fick hela imperiet att rasa samman
den etablerade marknad för stora bilar överallt. Han var involverad i som genom en kedjereaktion.
som dominerades av Opel Kapitän tillverkning av bensin- och dieseldrivna En onödig konkurs enligt vissa.
och Mercedes-Benz 220. Var detta kommersiella fordon som lastbilar Man kan ana konspiration bakom
dumstrigt eller smart? Utan tvekan och bussar, militärfordon, brandbilar, händelseförloppet. Andra hävdar att
hade den nya Borgwarden en snygg stationära motorer, båtar, elbilar, konkursen egentligen berodde på att
kaross och en godkänd motor på 2 och till och med en helikopter. produkterna hade för dålig kvalitet, för
240 cc på 100 hkr med en toppfart Självklart tyckte Carl B att man måste höga priser, för små tillverkningstal
på 160 km/t. Försäljningen inleddes engagera sig i tävlingsverksamhet och föråldrade konstruktioner. Carl
rätt knackigt men det hann säljas så det togs fram speciella bilar B drev hela tiden på för att ha nya
3 000 bilar fram till och med 1962, för att göra namnet Borgward konstruktioner i pipeline, vilket krävde
inte så dåligt i och för sig men blev framgångsrikt också inom bilsporten. stora investeringar med pengar som
ändå inte ett företagsekonomiskt Bland annat byggde Borgwards man sedan inte alltid kunde hämta
motiverat projekt. 1963 flyttades hela motorkonstruktör Karl Brandt speciella hem i försäljning. Carl B hade inte
produktionen till Monterey i Mexiko RS-bilar. Den första presenterades på grepp på ekonomin i alla företagen.
och där blev några hundra bilar Frankfurtmässan 1951. De fick tidigt Han insåg inte att belåningsgraden
gjorda hos Impulsora Automotriz SA insprutningsmotorer. Racerbilarna var olämpligt hög. När han försökte
som gick i putten 1964 i avsaknad rönte framgångar 1951-1958 med få stora miljonlån för att hantera en
av finansiering. Sedan tog Fabrica förare som Hans Hugo Hartmann, våg av återkallelser av bilar med
Nacional de Automoviles SA över och Karl-Günter Becken och Joakim felaktiga växellådor och läckage
tillverkade ytterligare 2 267 ex under Bonnier. Däremot gick det inte så bra verkade han först få med sig delstaten
namnen Borgward 230 och 230 GL på Le Mans där man ställde upp med Bremen som borgenär för lånet
Pullman 1966-1970. två specialbyggda coupéer. Ingen kom men senare backade borgenären
ur efter politiska påtryckningar.
Bilförsäljningen i Borgwardgruppen
hade inte gått så bra som den
borde på senare tid. Detta höll inte
i längden. Carl B hade för mycket
makt internt som företagsledare utan
att förstå företagandets mekanismer.
Företagsstruktören var oöverskådlig.
Han läste inte balans- och vinst- och
förlusträkningar. Kanske lyssnade han
inte heller tillräckligt upmärksamt på
dem som kunde se och förstå bolagets
finansiella ställning.
Den 31 januari 1961 stoppade
Borgward plötsligt betalningarna till
sina underleverantörer. Carl B ställdes
inför ett ultimatum att överlämna
koncernen till delstaten eller att
Ventilen • 8 | 2014