Page 8 -
P. 8

Men konstruktörerna kunde inte           KONKURS                                   i mål.
avhålla sig och snart hade man också
utverkat nya versioner för speciella     Carl B hade lyckats att i                 Carl B var främst intresserad av
ändamål så som en version enkom          efterkrigstidens Tyskland bygga upp       mekanik och industridesign. Han följde
för polismyndigheten i Bremen, en        ett industriimperium bestående av flera   alltid konstruktionsavdelningarnas
tvåsitsig pickup för USA-marknaden       separata bilmärken med namn som           och designavdelningarnas arbeten
och en fyradörrars modell för taxibruk.  Hansa, Lloyd, Goliath och Borgward,       på nära håll, medan han var mindre
Sammantaget gjordes mer än 300 000       vilka med sina varierande storlekar       intresserad av bokföring och
Borgward Isabella mellan 1954 och        och prisklasser var anpassade till        företagsekonomi. De tre företagen
1962. 999 stycken av dem tillverkades    skilda segment på marknaden. Den          Lloyd, Goliath och Borgward drevs
av Dinborg i Buenos Aires, Argentina,    företagsstruktur han hade skapat          som tre enskilda delar, vilket inte var
Sydamerika.                              framstod som ett framgångsrecept          så särskilt rationellt. Alla tre märkenas
                                                                                   produkter hade kvalitetsbrister
Men innan vi går mot det bittra          i hur man lyckas i affärer inom           av olika slag och bilarna led av
slutet ska ytterligare en bilmodell      bilindustrin och var en del av det tyska  diverse barnsjukdomar som blev
uppmärksammas. Borgward Hansas           undret. Carl B hade trots att han kom     kostbara att åtgärda. Företagen
stora modeller hade inte lyckats         från enkla förhållanden och med sina      hade tagit stora krediter hos den
något vidare genom åren. Nu var          tekniska kunskaper lyckats skapa          offentligrättsliga banken Bremer
det dags för en till, en Grosser         denna omfattande industrigrupp i ett      Landesbank för att finansiera den
Borgward eller P100 som den              sargat Tyskland. Han måste haft en        expanderande verksamheten. Av
kallades internt och som visades på      otrolig entreprenörskapacitet. Han        någon anledning behövde Borgward
Frankfurtmässan IAA 1959 men kom         satsade inte bara på att tillverka        en övergångskredit som banken
ut som 1960 års modell. Den var          vettiga bilar för den tyska marknaden.    inte ville bevilja, oklart varför. Detta
direkt inriktad på att försöka ta över   Företagsledaren Borgward fanns            fick hela imperiet att rasa samman
den etablerade marknad för stora bilar   överallt. Han var involverad i            som genom en kedjereaktion.
som dominerades av Opel Kapitän          tillverkning av bensin- och dieseldrivna  En onödig konkurs enligt vissa.
och Mercedes-Benz 220. Var detta         kommersiella fordon som lastbilar         Man kan ana konspiration bakom
dumstrigt eller smart? Utan tvekan       och bussar, militärfordon, brandbilar,    händelseförloppet. Andra hävdar att
hade den nya Borgwarden en snygg         stationära motorer, båtar, elbilar,       konkursen egentligen berodde på att
kaross och en godkänd motor på 2         och till och med en helikopter.           produkterna hade för dålig kvalitet, för
240 cc på 100 hkr med en toppfart        Självklart tyckte Carl B att man måste    höga priser, för små tillverkningstal
på 160 km/t. Försäljningen inleddes      engagera sig i tävlingsverksamhet         och föråldrade konstruktioner. Carl
rätt knackigt men det hann säljas        så det togs fram speciella bilar          B drev hela tiden på för att ha nya
3 000 bilar fram till och med 1962,      för att göra namnet Borgward              konstruktioner i pipeline, vilket krävde
inte så dåligt i och för sig men blev    framgångsrikt också inom bilsporten.      stora investeringar med pengar som
ändå inte ett företagsekonomiskt         Bland annat byggde Borgwards              man sedan inte alltid kunde hämta
motiverat projekt. 1963 flyttades hela   motorkonstruktör Karl Brandt speciella    hem i försäljning. Carl B hade inte
produktionen till Monterey i Mexiko      RS-bilar. Den första presenterades på     grepp på ekonomin i alla företagen.
och där blev några hundra bilar          Frankfurtmässan 1951. De fick tidigt      Han insåg inte att belåningsgraden
gjorda hos Impulsora Automotriz SA       insprutningsmotorer. Racerbilarna         var olämpligt hög. När han försökte
som gick i putten 1964 i avsaknad        rönte framgångar 1951-1958 med            få stora miljonlån för att hantera en
av finansiering. Sedan tog Fabrica       förare som Hans Hugo Hartmann,            våg av återkallelser av bilar med
Nacional de Automoviles SA över och      Karl-Günter Becken och Joakim             felaktiga växellådor och läckage
tillverkade ytterligare 2 267 ex under   Bonnier. Däremot gick det inte så bra     verkade han först få med sig delstaten
namnen Borgward 230 och 230 GL           på Le Mans där man ställde upp med        Bremen som borgenär för lånet
Pullman 1966-1970.                       två specialbyggda coupéer. Ingen kom      men senare backade borgenären
                                                                                   ur efter politiska påtryckningar.
                                                                                   Bilförsäljningen i Borgwardgruppen
                                                                                   hade inte gått så bra som den
                                                                                   borde på senare tid. Detta höll inte
                                                                                   i längden. Carl B hade för mycket
                                                                                   makt internt som företagsledare utan
                                                                                   att förstå företagandets mekanismer.
                                                                                   Företagsstruktören var oöverskådlig.
                                                                                   Han läste inte balans- och vinst- och
                                                                                   förlusträkningar. Kanske lyssnade han
                                                                                   inte heller tillräckligt upmärksamt på
                                                                                   dem som kunde se och förstå bolagets
                                                                                   finansiella ställning.

                                                                                   Den 31 januari 1961 stoppade
                                                                                   Borgward plötsligt betalningarna till
                                                                                   sina underleverantörer. Carl B ställdes
                                                                                   inför ett ultimatum att överlämna
                                                                                   koncernen till delstaten eller att

Ventilen • 8 | 2014
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13