Page 5 -
P. 5

Blitzenkarren, en trehjulig liten last-     det något omständiga namnet Hansa-        redieriet Norddeutsche Lloyd som
mc med en 2,2 hkrs motor från               Lloyd & Goliath Werke, Borgward &         diversifierade genom att köpa in
DKW. Den presenterades 1924.                Tecklenborg, Bremen.                      sig i Norddeutsche Automobil- und
Den imponerade på affärsmannen                                                        Motorenfabrik AG (NAMAG). Det var
Wilhelm Tecklenborg som nu gick in          Den tursamma utvecklingen fortsatte       de som ingick avtalet med Krieger
som Carl Bs nye affärspartner. 1926         och fler trehjuliga lastbilar som Pioner  om bilproduktion i Tyskland. Det
gjorde de en annan liten trehjuling         och nya små Hansa personbilar såg         ursprungliga Lloydföretaget gick
som fick namnet Goliath, troligen för       dagens ljus 1934. Varför Tecklenborg      upp i Hansa redan 1914 och bildade
att den var liten och mer mc än bil         bestämde sig för att lämna företaget      Hansa-Lloyd, vilket Carl B alltså
men visade sig kunna konkurrera             1937, när det gick så bra, är en          övertog 1929. Han lät företagsnamnet
med de stora lastbiltillverkarrna och       intressant fråga men Carl B gick          Lloyd vila ända till 1950 då han
vinna många köpare. Man får säga            vidare ensam med oförminskad styrka       återupplivade Lloydnamnet för sin
att ambitionerna var högt ställda men       och omorganiserade sina företag till      nya minsting. I Carl Bs imperium som
de infriades. Uppenbarligen var det         Carl F W Borgward GmbH 1938.              växte fram efter andra världskriget
ännu för tidigt att sätta på namnet                                                   fanns nu tre starka ben med tre
Borgward på något av de fordon som          Hansa Automobile Gesellschaft             produktgrupper, småbilen Lloyd,
Carl B låg bakom. Det är kanske inte        hade bildats formellt redan 1905          lilla medelklassbilen Goliath och
helt givet att de stora affärsmässiga       och tillverkat bilar sedan 1906, först    ordinarie medelklassbilen Borgward.
framgångarna för den lyckade                små enkla encylindriga 7/9 HP De          De tvåtaktade Lloydarna såldes i
företagsexpansionen ska tillskrivas         Dion-motorförsedda Hansabilar, som        över 300 000 ex. I samband med att
enbart Carl B. I vart fall hade han hittat  senare följdes av även större modeller    Borgwardimperiet kollapsade gjordes
sin rätta plats här och funnit goda         inklusive lyxvagnar med raka åttor        de allra sista cirka 1 500 Lloydbilarna
medarbetare. Större saker var på            på över fyra liter. Hansa har en lång     under märkesnamnet Borgward 1963.
gång.                                       och intressant historia åren 1906-        Namnförvirringen ökar! Läs mer om
                                            1929 men det var alltså först 1929        Lloyd LP300 i en separat artikel.
HANSA                                       som Carl B kom in i handlingen och
                                            utvecklade nya bilmodeller under          Här bör framhållas att det gjordes
1927 tog Carl B över Karosserifabrik        Hansanamnet som gjorde succé på           några hundra små Lloydbilar i England
Louis Gaertner medan han jobbade            den tyska marknaden. Särskilt lyckat      1936-1950. Nej det var inte Herrn
på större affärer genom att köpa upp        blev införandet av nya Hansa 1100         Borgward som hade uppfört en
aktieposter i Hansa Automobilwerke          som kompletterades med en 1700            exportfabrik. Den märkliga cykelbilen
AG. 1929 lyckades han få ihop               och 1939 kom en 2000. De forna            från Lloyd Cars Ltd i Grimsby har
ett tillräckligt stort innehav så att       lyxbilarna från Hansa, som hade           en helt skild historia från det tyska
han kontrollerade bolaget. Med fel          byggts i små serier, hade däremot         undret. Upphovsmannen till Lloyd
produktsortiment och påverkade av           ingen framtid med Carl B vid rodret.      350 hette Roland Lloyd, vilket är hela
världsdepressionen var företaget            Produktionen hos Hansa ökade från 1       förklaringen. Det var en tillfällighet
nästan på ruinens brant. Carl B             000 bilar 1934 till 6 000 två år senare.  att hans små mc-bilar använde
betalade ingen köpeskilling utan tog        Den större modellen 2000 döptes om        tvåtaktsmotorer, varav de efter kriget
bara hand om alla skulderna i bolaget.      1939 till Borgward 2000, alltså första    i likhet med de tyska Lloyd LP300 var
Genom att samtidigt lägga beslag på         gången Carl B satte sitt efternamn        tvåcylindriga men litet sportigare med
Hansa-Lloyd Werke AG, dvs hans              på bilarnas kylare. Härefter hette        sina 650 cc.
största kund, kunde han bygga upp           Hansabilarna Borgward medan Hansa
en större företagsgrupp, som erhöll         levde kvar enbart som modellnamn.         GOLIATH
                                            För att förvirra något så döptes
                                            Goliathbilarna om 1958 till Hansa!        Goliath skulle vara en bil som var
                                                                                      större än Lloyd men mindre än
                                            LLOYD                                     Borgward. Genom att tillverka tre olika
                                                                                      bilmärken oberoende av varandra
                                            Man får inte glömma att det fanns         i var sitt marknadssegment skulle
                                            Lloydbilar redan så tidigt som 1906.      Borgward lättare kunna få tilldelning
                                            De var egentligen bilar, bussar           av stålplåt som det var ont om efter
                                            och lastbilar av det franska märket       kriget. Tre företag skulle få större
                                            Krieger som anpassades för och            tilldelning än ett, resonerade han
                                            byggdes i Tyskland. Lloydnamnet           smart. Däremot är det tveksamt om
                                            kommer ifrån att det var det tyska        det var så särskilt rationellt att ha tre
                                                                                      helt åtskilda konstruktionsavdelningar,
                                                                                      designstudios och
                                                                                      försäljningsorganisationer för
                                                                                      respektve bilmärke. Läs mer om
                                                                                      Goliath i en separat artikel.

                                                                                      Ventilen • 5 | 2014
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10