Page 5 -
P. 5
Blitzenkarren, en trehjulig liten last- det något omständiga namnet Hansa- redieriet Norddeutsche Lloyd som
mc med en 2,2 hkrs motor från Lloyd & Goliath Werke, Borgward & diversifierade genom att köpa in
DKW. Den presenterades 1924. Tecklenborg, Bremen. sig i Norddeutsche Automobil- und
Den imponerade på affärsmannen Motorenfabrik AG (NAMAG). Det var
Wilhelm Tecklenborg som nu gick in Den tursamma utvecklingen fortsatte de som ingick avtalet med Krieger
som Carl Bs nye affärspartner. 1926 och fler trehjuliga lastbilar som Pioner om bilproduktion i Tyskland. Det
gjorde de en annan liten trehjuling och nya små Hansa personbilar såg ursprungliga Lloydföretaget gick
som fick namnet Goliath, troligen för dagens ljus 1934. Varför Tecklenborg upp i Hansa redan 1914 och bildade
att den var liten och mer mc än bil bestämde sig för att lämna företaget Hansa-Lloyd, vilket Carl B alltså
men visade sig kunna konkurrera 1937, när det gick så bra, är en övertog 1929. Han lät företagsnamnet
med de stora lastbiltillverkarrna och intressant fråga men Carl B gick Lloyd vila ända till 1950 då han
vinna många köpare. Man får säga vidare ensam med oförminskad styrka återupplivade Lloydnamnet för sin
att ambitionerna var högt ställda men och omorganiserade sina företag till nya minsting. I Carl Bs imperium som
de infriades. Uppenbarligen var det Carl F W Borgward GmbH 1938. växte fram efter andra världskriget
ännu för tidigt att sätta på namnet fanns nu tre starka ben med tre
Borgward på något av de fordon som Hansa Automobile Gesellschaft produktgrupper, småbilen Lloyd,
Carl B låg bakom. Det är kanske inte hade bildats formellt redan 1905 lilla medelklassbilen Goliath och
helt givet att de stora affärsmässiga och tillverkat bilar sedan 1906, först ordinarie medelklassbilen Borgward.
framgångarna för den lyckade små enkla encylindriga 7/9 HP De De tvåtaktade Lloydarna såldes i
företagsexpansionen ska tillskrivas Dion-motorförsedda Hansabilar, som över 300 000 ex. I samband med att
enbart Carl B. I vart fall hade han hittat senare följdes av även större modeller Borgwardimperiet kollapsade gjordes
sin rätta plats här och funnit goda inklusive lyxvagnar med raka åttor de allra sista cirka 1 500 Lloydbilarna
medarbetare. Större saker var på på över fyra liter. Hansa har en lång under märkesnamnet Borgward 1963.
gång. och intressant historia åren 1906- Namnförvirringen ökar! Läs mer om
1929 men det var alltså först 1929 Lloyd LP300 i en separat artikel.
HANSA som Carl B kom in i handlingen och
utvecklade nya bilmodeller under Här bör framhållas att det gjordes
1927 tog Carl B över Karosserifabrik Hansanamnet som gjorde succé på några hundra små Lloydbilar i England
Louis Gaertner medan han jobbade den tyska marknaden. Särskilt lyckat 1936-1950. Nej det var inte Herrn
på större affärer genom att köpa upp blev införandet av nya Hansa 1100 Borgward som hade uppfört en
aktieposter i Hansa Automobilwerke som kompletterades med en 1700 exportfabrik. Den märkliga cykelbilen
AG. 1929 lyckades han få ihop och 1939 kom en 2000. De forna från Lloyd Cars Ltd i Grimsby har
ett tillräckligt stort innehav så att lyxbilarna från Hansa, som hade en helt skild historia från det tyska
han kontrollerade bolaget. Med fel byggts i små serier, hade däremot undret. Upphovsmannen till Lloyd
produktsortiment och påverkade av ingen framtid med Carl B vid rodret. 350 hette Roland Lloyd, vilket är hela
världsdepressionen var företaget Produktionen hos Hansa ökade från 1 förklaringen. Det var en tillfällighet
nästan på ruinens brant. Carl B 000 bilar 1934 till 6 000 två år senare. att hans små mc-bilar använde
betalade ingen köpeskilling utan tog Den större modellen 2000 döptes om tvåtaktsmotorer, varav de efter kriget
bara hand om alla skulderna i bolaget. 1939 till Borgward 2000, alltså första i likhet med de tyska Lloyd LP300 var
Genom att samtidigt lägga beslag på gången Carl B satte sitt efternamn tvåcylindriga men litet sportigare med
Hansa-Lloyd Werke AG, dvs hans på bilarnas kylare. Härefter hette sina 650 cc.
största kund, kunde han bygga upp Hansabilarna Borgward medan Hansa
en större företagsgrupp, som erhöll levde kvar enbart som modellnamn. GOLIATH
För att förvirra något så döptes
Goliathbilarna om 1958 till Hansa! Goliath skulle vara en bil som var
större än Lloyd men mindre än
LLOYD Borgward. Genom att tillverka tre olika
bilmärken oberoende av varandra
Man får inte glömma att det fanns i var sitt marknadssegment skulle
Lloydbilar redan så tidigt som 1906. Borgward lättare kunna få tilldelning
De var egentligen bilar, bussar av stålplåt som det var ont om efter
och lastbilar av det franska märket kriget. Tre företag skulle få större
Krieger som anpassades för och tilldelning än ett, resonerade han
byggdes i Tyskland. Lloydnamnet smart. Däremot är det tveksamt om
kommer ifrån att det var det tyska det var så särskilt rationellt att ha tre
helt åtskilda konstruktionsavdelningar,
designstudios och
försäljningsorganisationer för
respektve bilmärke. Läs mer om
Goliath i en separat artikel.
Ventilen • 5 | 2014