Page 10 -
P. 10
STEVE MED LLOYDEN
Leif Falk
Lloyd LP300 började produceras i april 1950 av den då helt nybildade firman Lloyd Motoren Werke
GmbH, Bremen, Tyskland. I verkligheten kunde både firman samt blotta faktumet av den lilla bi-
lens tillkomst utan vidare påstås vara hämtade direkt ur Carl Friedrich Wilhelm Borgwards rika fa-
tabur av diverse vehiklar samt affärsidéer runt dessa. Namnet är som sådant egentligen sprunget
ur den gamla rederiet Norddeutscher Lloyd, som under perioden 1908-29 bland mycket annat haft
ägarintressen i just en biltillverkare.
allra flesta!
Nå, tillbaks till LP 300! Man hade, om Tillverkningen av Lloyd LP 300 inled- Bilmärket Lloyd var i sig som sagt en
man nu varit elakt och sarkastiskt des i maj 1950 med sedanversionen. återupplivad billighetsvariant, och di
lagd, blixtsnabbt kunnat ge sig till att Man brukade laga skador i konstlä- sarkastiskt lagde ur denna dess första
påstå att denna lilla ytterst enkla bil derkarosseriet med en sorts tejp som tyska målgrupp hade raskt kommit
varit ett svårt misslyckat aprilskämt, kallades Leukoplast. Därav namnet att döpa modellen till “Der Leukoplast
och troligen komma undan med till- Der Leukoplast Bomber. Sammanlagt Bomber”, efter det dåtida förbands-
taget. Sanningen var och är att det, tillverkades cirka 18 500 exemplar. materialet. Eftersom bilens kaross ju
trots att det nu i och för sig raskt Grundpriset för en sedan (LP300) var konstruerats av en blandning av bil-
börjat hända saker och ting på sina 3 334 DM. ligaste tänkbara trä och konstläder
håll, dåtida Tyskland givetvis fortfa- eller, som vi halvmoderna kallat ma-
rande, bara fem år efter att man blivit terialet, “Rulon”, “Galon” eller “Pe-
tämmeligen grundeligt pulveriserade gamoid” (rubriceringen beroende på
under det nyutståndna andra värld- sagda plastsorts härdningsgrad), vis-
skriget, stått lika tämmeligen stilla. ste malisen att berätta om Lloydägare
som framgångsrikt kunnat lappa sin
Lloyden representerade med sin yt- vehiklar med just denna plåstersort!
terst enkla konstruktion, åtminstone
sedd enligt författarens mening och Tre andra av de många dåtida svårav-
parameterverk, ett genidrag. Detta livade elaka myterna som tyckts om-
eftersom behovet av att på billigaste susa denna lilla bil, är dels den om att
sätt kunna transportera sig själv varit man noga fått passa sig för att luta sig
närmast avgrundsdjupt. Till saken hö- mot den efter det regnat, samt den
rer också att den under senare delen om att LP:n skjutit skott på vårarna!
av 1930-talet mycket omdiskuterade Slutligen hävdade man anledningen
samt högljutt omlamenterade och till LP:ns motorsvaghet vara att man
därför närmast mytiskt legendariska som mogen tysk bilförare/ägare i och
Volkswagen “Bagge”, som änteligen med detta faktum inte behövt belasta
börjat produceras 1948, av åtskilliga den egna ekonomin med en förnyelse
mycket snabbt ansetts som varande av det egna körkortet. To de? Hur som
alldeles för dyr i inköp gentemot vad haver var och är det också sant att
den presterat. Lloyd LP300 var i detta det varit detta specifika lilla diminu-
läge således det uppenbara bönesva- tiva bilskrälle som getts smeknamnet
ret till den sort transporttörstig all- “Världens dyraste visselpipa” av di
mänhet som hela tiden tvingats hålla elake svenskarne - detta efter bilskräl-
extra hårt om di mödosamt hopg- lets minst sagt distinktiva motorljud.
nidne pfennigs som funnits, d.v.s. de
Mer igenkännbar för oss hyfsat mo-
derna svenskar är Lloydmodellen
“Alexander” (Steve med Lloyden ni
vet? Har dessutom alltid hyst en stilla
undran om inte storleken på den mull-
bänk som Sven Mellanders rollfigur
alltid hivat in före sin monolog mån-
ne varit straffbar?) som kom till först
1958, och egentligen varit ett helt an-
nat djur och lika egentligen rena lyx-
bilen i jämförelse, med sin stålkaross,
600cc, 25 kusar och en del annat!
Ventilen • 10 | 2014