Page 10 -
P. 10

STEVE MED LLOYDEN

Leif Falk

Lloyd LP300 började produceras i april 1950 av den då helt nybildade firman Lloyd Motoren Werke
GmbH, Bremen, Tyskland. I verkligheten kunde både firman samt blotta faktumet av den lilla bi-
lens tillkomst utan vidare påstås vara hämtade direkt ur Carl Friedrich Wilhelm Borgwards rika fa-
tabur av diverse vehiklar samt affärsidéer runt dessa. Namnet är som sådant egentligen sprunget
ur den gamla rederiet Norddeutscher Lloyd, som under perioden 1908-29 bland mycket annat haft
ägarintressen i just en biltillverkare.

                                                                                     allra flesta!

Nå, tillbaks till LP 300! Man hade, om        Tillverkningen av Lloyd LP 300 inled-  Bilmärket Lloyd var i sig som sagt en
man nu varit elakt och sarkastiskt            des i maj 1950 med sedanversionen.     återupplivad billighetsvariant, och di
lagd, blixtsnabbt kunnat ge sig till att      Man brukade laga skador i konstlä-     sarkastiskt lagde ur denna dess första
påstå att denna lilla ytterst enkla bil       derkarosseriet med en sorts tejp som   tyska målgrupp hade raskt kommit
varit ett svårt misslyckat aprilskämt,        kallades Leukoplast. Därav namnet      att döpa modellen till “Der Leukoplast
och troligen komma undan med till-            Der Leukoplast Bomber. Sammanlagt      Bomber”, efter det dåtida förbands-
taget. Sanningen var och är att det,          tillverkades cirka 18 500 exemplar.    materialet. Eftersom bilens kaross ju
trots att det nu i och för sig raskt          Grundpriset för en sedan (LP300) var   konstruerats av en blandning av bil-
börjat hända saker och ting på sina           3 334 DM.                              ligaste tänkbara trä och konstläder
håll, dåtida Tyskland givetvis fortfa-                                               eller, som vi halvmoderna kallat ma-
                                          rande, bara fem år efter att man blivit    terialet, “Rulon”, “Galon” eller “Pe-
                                          tämmeligen grundeligt pulveriserade        gamoid” (rubriceringen beroende på
                                          under det nyutståndna andra värld-         sagda plastsorts härdningsgrad), vis-
                                          skriget, stått lika tämmeligen stilla.     ste malisen att berätta om Lloydägare
                                                                                     som framgångsrikt kunnat lappa sin
                                          Lloyden representerade med sin yt-         vehiklar med just denna plåstersort!
                                          terst enkla konstruktion, åtminstone
                                          sedd enligt författarens mening och        Tre andra av de många dåtida svårav-
                                          parameterverk, ett genidrag. Detta         livade elaka myterna som tyckts om-
                                          eftersom behovet av att på billigaste      susa denna lilla bil, är dels den om att
                                          sätt kunna transportera sig själv varit    man noga fått passa sig för att luta sig
                                          närmast avgrundsdjupt. Till saken hö-      mot den efter det regnat, samt den
                                          rer också att den under senare delen       om att LP:n skjutit skott på vårarna!
                                          av 1930-talet mycket omdiskuterade         Slutligen hävdade man anledningen
                                          samt högljutt omlamenterade och            till LP:ns motorsvaghet vara att man
                                          därför närmast mytiskt legendariska        som mogen tysk bilförare/ägare i och
                                          Volkswagen “Bagge”, som änteligen          med detta faktum inte behövt belasta
                                          börjat produceras 1948, av åtskilliga      den egna ekonomin med en förnyelse
                                          mycket snabbt ansetts som varande          av det egna körkortet. To de? Hur som
                                          alldeles för dyr i inköp gentemot vad      haver var och är det också sant att
                                          den presterat. Lloyd LP300 var i detta     det varit detta specifika lilla diminu-
                                          läge således det uppenbara bönesva-        tiva bilskrälle som getts smeknamnet
                                          ret till den sort transporttörstig all-    “Världens dyraste visselpipa” av di
                                          mänhet som hela tiden tvingats hålla       elake svenskarne - detta efter bilskräl-
                                          extra hårt om di mödosamt hopg-            lets minst sagt distinktiva motorljud.
                                          nidne pfennigs som funnits, d.v.s. de
                                                                                      Mer igenkännbar för oss hyfsat mo-
                                                                                     derna svenskar är Lloydmodellen
                                                                                     “Alexander” (Steve med Lloyden ni
                                                                                     vet? Har dessutom alltid hyst en stilla
                                                                                     undran om inte storleken på den mull-
                                                                                     bänk som Sven Mellanders rollfigur
                                                                                     alltid hivat in före sin monolog mån-
                                                                                     ne varit straffbar?) som kom till först
                                                                                     1958, och egentligen varit ett helt an-
                                                                                     nat djur och lika egentligen rena lyx-
                                                                                     bilen i jämförelse, med sin stålkaross,
                                                                                     600cc, 25 kusar och en del annat!

Ventilen • 10 | 2014
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15