Page 7 -
P. 7

hindrade inte att man fortsatte med       inlagt i skrivstil. 1957 tog man bort  efter att avslöja de nya provbilarna.
en aktiv produktutveckling. På hösten     de stående ribborna i grillen och      Det var en otroligt snygg bil som
1955 erbjöds en TS-modell med             1958 blev romben i grillen mindre.     väckte intresse överallt. Bilens
bättre prestanda (75 hkr mot 60 ur        Utmärkande för TS-modellen blev        skönhet hade tydligen imponerat
1500-motorn), men också en kombi          de långa karakteristiska kromade       även på beslutsfattarna i Borgward
och en cabriolet. Den sistnämnda          parkerings-/blinkerslyktorna ovanpå    för serieproduktion inleddes i januari
gjordes hos den utomstående firman        framskärmarna av samma typ som         1957 när modellen offentliggjordes.
Karl Deutsch i Köln. Den öppna bilens     Mercedes 300 hade. TS:ens baklyktor    Trots högt pris och med oförändrade
design hade tagits fram av Johannes       på bakskärmarna gjordes i krom.        prestanda i förhållande till den vanliga
Beeskow men konstruktionen innebar        På senare modeller fick baklyktorna    Isabellan, så sålde den nya coupén
stora problem, eftersom det inte          en helt ny avlång design som blev      ganska bra men framför allt var den
är helt okomplicerat att kapa taket       gemensam för alla varianterna. Några   en designframgång för företaget och
på en självbärande konstruktion.          karossändringar förekom däremot inte   hjälpte säkert till att sälja även ett antal
För att behålla karossens styvhet         under modellens livslängd.             vanliga Isabella. Carl skänkte sin fru nr
tvingades man till omfattande ingrepp                                            2 Elisabeth en av de fyra prototyperna
i den ursprungliga konstruktionen,        Även om den skulle bli en betydligt    som hon behöll långt in på 1980-talet.
vilket krävde ianspråkstagande            dyrare modell med helt individuell     Det lilla företaget Deutsch hade inte
av kostsamma hantverksresurser.           kaross, så gick man ändå vidare på     gett upp och gjorde nu också en
Till följd av alldeles för höga           att utveckla Isabella som sportigt     cabrioletversion på coupén. Med ett
tillverkningskostnader som inte helt      låg coupé. Fyra hantverksbyggda        försäljningspris på mellan DM 15 600
kunde hämtas hem med ett hur högt         förproduktionsexemplar togs fram       och 17 000 blev det en ytterst exklusiv
försäljningspris som helst, max DM        1956 i en provserie som kördes         variant av Isabella.
10 000 ansågs tillräckligt, så såldes få  på allmän väg. Pressen var på jakt
exemplar av cabrioleten och den blev
en ren förlustaffär.

Pågående produktutveckling innebar
också att Isabellan förbättrades
och ändrades litet varje. Borgward-
entusiasterna kan lätt skilja
årsmodellerna åt på utseendet. I
början stod det faktiskt Hansa 1500
i den stora symboliska romben som
utgjorde grillens mittpunkt men
detta ändrades senare till Isabella

                                                                                 Ventilen • 7 | 2014
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12