Page 7 -
P. 7
hindrade inte att man fortsatte med inlagt i skrivstil. 1957 tog man bort efter att avslöja de nya provbilarna.
en aktiv produktutveckling. På hösten de stående ribborna i grillen och Det var en otroligt snygg bil som
1955 erbjöds en TS-modell med 1958 blev romben i grillen mindre. väckte intresse överallt. Bilens
bättre prestanda (75 hkr mot 60 ur Utmärkande för TS-modellen blev skönhet hade tydligen imponerat
1500-motorn), men också en kombi de långa karakteristiska kromade även på beslutsfattarna i Borgward
och en cabriolet. Den sistnämnda parkerings-/blinkerslyktorna ovanpå för serieproduktion inleddes i januari
gjordes hos den utomstående firman framskärmarna av samma typ som 1957 när modellen offentliggjordes.
Karl Deutsch i Köln. Den öppna bilens Mercedes 300 hade. TS:ens baklyktor Trots högt pris och med oförändrade
design hade tagits fram av Johannes på bakskärmarna gjordes i krom. prestanda i förhållande till den vanliga
Beeskow men konstruktionen innebar På senare modeller fick baklyktorna Isabellan, så sålde den nya coupén
stora problem, eftersom det inte en helt ny avlång design som blev ganska bra men framför allt var den
är helt okomplicerat att kapa taket gemensam för alla varianterna. Några en designframgång för företaget och
på en självbärande konstruktion. karossändringar förekom däremot inte hjälpte säkert till att sälja även ett antal
För att behålla karossens styvhet under modellens livslängd. vanliga Isabella. Carl skänkte sin fru nr
tvingades man till omfattande ingrepp 2 Elisabeth en av de fyra prototyperna
i den ursprungliga konstruktionen, Även om den skulle bli en betydligt som hon behöll långt in på 1980-talet.
vilket krävde ianspråkstagande dyrare modell med helt individuell Det lilla företaget Deutsch hade inte
av kostsamma hantverksresurser. kaross, så gick man ändå vidare på gett upp och gjorde nu också en
Till följd av alldeles för höga att utveckla Isabella som sportigt cabrioletversion på coupén. Med ett
tillverkningskostnader som inte helt låg coupé. Fyra hantverksbyggda försäljningspris på mellan DM 15 600
kunde hämtas hem med ett hur högt förproduktionsexemplar togs fram och 17 000 blev det en ytterst exklusiv
försäljningspris som helst, max DM 1956 i en provserie som kördes variant av Isabella.
10 000 ansågs tillräckligt, så såldes få på allmän väg. Pressen var på jakt
exemplar av cabrioleten och den blev
en ren förlustaffär.
Pågående produktutveckling innebar
också att Isabellan förbättrades
och ändrades litet varje. Borgward-
entusiasterna kan lätt skilja
årsmodellerna åt på utseendet. I
början stod det faktiskt Hansa 1500
i den stora symboliska romben som
utgjorde grillens mittpunkt men
detta ändrades senare till Isabella
Ventilen • 7 | 2014