Page 6 - Ventilen 2019-2
P. 6

Även en 300SL kunde slitas ner och bli ett nutida ladfynd men senare säkert
                                                     återställd. På ratten finns en svart liten knapp som gör det möjligt att vika
                                                     ner ratten, för att underlätta insteget i förarsätet. Det var nog lite instängt
                                                     då inga fönster, förutom vent. rutan, var öppningsbara. Det verkar endast
                                                     ha tillverkats vänsterstyrda bilar. Av de 1400 tillverkade coupéerna, kan
                                                     hälften ha överlevt till våra dagar.
         Den visade sig bli ganska framgångs-  skaperna. Roadstern tillverkades fram  Vid Surte - norr om Göteborg - fanns
         rik i sportvagnstävlingar med sina  till 1962 och då hade den det sista året  Gunnar Lingholm,  som ansågs vara
         goda  prestanda  och  tillförlitlighet.  I  försetts med skivbromsar vilket var ett  en mycket  skicklig bilmekaniker och
         Sverige såldes några tiotal vagnar un-  ordentlig  lyft.  Den  såldes  i  något  fler  han omnämndes som en av Sveriges
         der 1950-talet.                     exemplar än coupéversionen, men  kunnigaste specialister på just MB 300
                                             syntes  inte så  ofta på tävlingsbanan,  SL. Ibland när man passerade hans
         1957 ersattes coupéversionen av 300  utan den framstod mer som en förnäm-  verkstad kunde man där utanför se en
         SL Roadster, som med en hel del för-  lig sportig långfärdsvagn.         ”Måsvinge”  eller  en roadster.  Särskilt
         ändringar, hade utvecklats till en något                                 bensininsprutningssystemet  krävde
         mer civiliserad bil.  Den kunde förses  I en bok om 300 SL utgiven 1989 av  en säker kunskap och hand, vilket han
         med hardtop och fick dörrar med ned-  Dalton Watsons förlag där man för-  hade.
         hissbara fönster så den inre komforten  sökte sig på att värdera i stort sett alla
         förbättrades.  Den stora  förändringen  bilar, ansågs coupén vara dubbelt så
         var en nykonstruerad enkellänkad pen-  värdefull som en roadster, så ”Mås-
         delbakaxel, som betydligt reducerade  vingens” karisma var då något alldeles
         de tidigare något kapriciösa vägegen-  extra.














         Dörren ser verkligen liten ut och fodrade
         onekligen en viss vighet för att komma ner
         i sätet. Man kan undra hur kvinnor i kjol
         upplevde det men för att citera en känd
         ramsa” Vill man komma in i en bil, som är
         fin får man lida pin”
          Ventilen • 6 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11