Page 6 - Ventilen 2019-2
P. 6
Även en 300SL kunde slitas ner och bli ett nutida ladfynd men senare säkert
återställd. På ratten finns en svart liten knapp som gör det möjligt att vika
ner ratten, för att underlätta insteget i förarsätet. Det var nog lite instängt
då inga fönster, förutom vent. rutan, var öppningsbara. Det verkar endast
ha tillverkats vänsterstyrda bilar. Av de 1400 tillverkade coupéerna, kan
hälften ha överlevt till våra dagar.
Den visade sig bli ganska framgångs- skaperna. Roadstern tillverkades fram Vid Surte - norr om Göteborg - fanns
rik i sportvagnstävlingar med sina till 1962 och då hade den det sista året Gunnar Lingholm, som ansågs vara
goda prestanda och tillförlitlighet. I försetts med skivbromsar vilket var ett en mycket skicklig bilmekaniker och
Sverige såldes några tiotal vagnar un- ordentlig lyft. Den såldes i något fler han omnämndes som en av Sveriges
der 1950-talet. exemplar än coupéversionen, men kunnigaste specialister på just MB 300
syntes inte så ofta på tävlingsbanan, SL. Ibland när man passerade hans
1957 ersattes coupéversionen av 300 utan den framstod mer som en förnäm- verkstad kunde man där utanför se en
SL Roadster, som med en hel del för- lig sportig långfärdsvagn. ”Måsvinge” eller en roadster. Särskilt
ändringar, hade utvecklats till en något bensininsprutningssystemet krävde
mer civiliserad bil. Den kunde förses I en bok om 300 SL utgiven 1989 av en säker kunskap och hand, vilket han
med hardtop och fick dörrar med ned- Dalton Watsons förlag där man för- hade.
hissbara fönster så den inre komforten sökte sig på att värdera i stort sett alla
förbättrades. Den stora förändringen bilar, ansågs coupén vara dubbelt så
var en nykonstruerad enkellänkad pen- värdefull som en roadster, så ”Mås-
delbakaxel, som betydligt reducerade vingens” karisma var då något alldeles
de tidigare något kapriciösa vägegen- extra.
Dörren ser verkligen liten ut och fodrade
onekligen en viss vighet för att komma ner
i sätet. Man kan undra hur kvinnor i kjol
upplevde det men för att citera en känd
ramsa” Vill man komma in i en bil, som är
fin får man lida pin”
Ventilen • 6 | 2019