Page 9 - Ventilen 2019-2
P. 9

blev det inne med ångdrivna järnvägs-  motor är oerhört tystgående. Låter det  Litet märkligt får det väl ändå anses att
        lok och diligenser. En ångmaskin är en  för bra för att vara sant?        han vände sig till Abner Doble för tek-
        motor med vattenånga som drivmedel                                        niskt input. Den som kan sin bilhistoria
        genom att värmeenergi omvandlas till  Redan så tidigt som 1950 gjordes för-  vet att Doble var en av få biltillverkare
        mekaniskt arbete. Ångmaskinen drivs  sök  med  vattenånga  som  drivkälla  i  i USA som på 1920-talet prioriterade
                                             en modern personbil i USA. Denna  ångmaskinen som drivkälla, men hans
                                             pionjär var Robert P McCulloch (där  aktier hade dalat i värde för många år
                                             P:et står för Paxton) som hade tjänat  sedan. Nu levde han på att vara kon-
                                             många miljoner dollar på sitt företag  sult i bilbranschen. Porsche 356 hade
                                             som sålde kedjesågar. Liksom många  just introducerats på den amerikanska
                                             andra rika på den tiden ville han gärna  marknaden och hade gjort  intryck på
                                             se sitt namn på emblemet på en egen  McCulloch, så han köpte ett exemplar
                                             lyxsportbil.  Hör  bara  så  bra  det  låter:  av 356:an från importbilförsäljaren
                                             Paxton Phoenix! För detta var han be-  nummer ett i USA, Max Hoffman, och
                                             redd att offra några av sina miljoner på  började omedelbart  plocka ner  den
                                             att utveckla en revolutionerande ångbil.  i smådelar för att kopiera dem för sin
                                             I början av 1950-talet var glasfiber det  nya bil. Brooks Stevens var för tillfäl-
                                             senaste nya byggmaterialet för framti-  let starkt influerad av designen på en
                                             dens bilar, så han tänkte sig förena en  udda argentinsk sportbil kallad Jus-
                                             bottenplatta i aluminium med en mo-  ticialista, så resultatet blev en slags
                                             dern plastkaross. Alla externa delar av  Porsche 356 med Justicialista-kaross,
                                             bilen inklusive de kromade kofångarna  även om det mesta av den nya Pax-
                                             skulle göras i plast.  Nej det  går  inte,  ton-bilen skulle ha sin egen teknik, in-
                                             skulle vän av ordning genast invända.  klusive en avancerad ångturbin som
                                             Men på Paxton Phoenix sprejade man  motor. Den var tekniskt komplicerad
                                             först plasten med silvernitritlack, så  jämfört med 1800-talskonstruktioner-
        av vattenångan, producerad i en ång-  man fick bra fäste för kromet vid plate-  na med sina sex cylindrar, en arbets-
        panna som värms upp via förbränning  ringsprocessen, en världsunik idé som  temperatur på 1.200 grader Fahrenheit
        av bränsle som värms upp under, bred-  faktiskt funkade. Uppdraget att desig-  och 1.800 psi tryck. Den hade mycket
        vid eller inuti en i pannan anordnad  na bilen gick till den kände formgivaren  högre verkningsgrad än en vanlig för-
        eldstad. Energin genom vattenångan  Brooks Stevens. Han tog fram en ty-   bränningsmotor. Någon påfyllning av
        driver rörelsen hos en cylinder eller en  pisk amerikansk framtidssportbil anno  vatten skulle inte behövas i det slutna
        kolv.                                1950 med stora fram- och akterpartier  systemet, där vattnet från vattentanken
                                             och en elektriskt öppningsbar hard-top,  omvandlades till ånga i pannan och se-
        Men det låter väl helt galet att bilarna  Det låter kanske inte så banbrytande  dan riktades ångan tillbaka till tanken
        skulle övergå att bli som de gamla ång-  men  den  finurliga  tekniska  lösningen  igen för att hettas upp i pannan igen
        loken vi hade förr och som spydde ut  att den flyttades i sin helhet bak över  och så vidare. När man vred om start-
        enorma mängder rök och sotade ner  bakluckan och därmed blev en del av  nyckeln skulle det ta max 20 sekunder
        allt i dess väg? Moderna ångmaskiner  bilens yttre design, hade ingen annan  att starta motorn och köra iväg. Allt det
        är inbyggda i en turbin i ett slutet sys-  kommit på tidigare. Arbetshypotesen  här lät bra men det återstod mycket
        tem utan rök, så inget sot kommer ut.  var att denna fantastiska bil skulle vara  utvecklingsarbete och krävde enorma
        Pannan värms upp med elektricitet på  klar att börja säljas för 10.000 US dol-  pengaresurser innan en sådan motor
        bara några minuter. Sedan får ångtur-  lars 1953-54.                      skulle fungera som avsett. Första prov-
        binen göra hela arbetet. En sådan här                                     körningen med prototypen höll på att
                                                                                  sluta i katastrof. Chassit hade försetts
                                                                                  med en frontplacerad ångturbin men
                                                                                  ännu utan kaross och när man körde
                                                                                  iväg så vred sig drivaxeln, så den blev
                                                                                  alldeles skev redan vid gaspådrag på
                                                                                  låga varv, för kraften kom så direkt
                                                                                  med fullt vridmoment, något som vi
                                                                                  känner igen från elbilarna.
                                                                                  Efter ett par års utvecklingsarbete av
                                                                                  bilen så lyste ångmaskinskonstruktio-
                                                                                  nen fortfarande med sin frånvaro, trots
                                                                                  att McCulloch redan hade grävt ner
                                                                                  mer än en miljon dollar i projektet. Han
                                                                                  insåg vid det här laget (mitten av 1954)
                                                                                  att det var dags att dra sig ur innan res-
                                                                                  ten av hans privata förmögenhet också
                                                                                  skulle försvinna. Det hade nog behövts
                                                                                  mycket mer tid och många fler miljoner
                                                                                  för att ta igen explosionsmotorns mer
                                                                                  än 50-åriga tekniska försprång över
                                                                                  ångmotorn. Så det blev ingen ångbil

                                                                                               Ventilen • 9 | 2019
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14