Page 10 - Ventilen 2019-2
P. 10
Även om Paxton-projektet misslycka-
des, främst på grund av bristande fi-
nansiering, så visar det att det är fullt
möjligt att bygga en ångbil med ett
slutet system som inte ger ifrån sig
några farliga utsläpp alls i naturen.
Problemen med ångmaskinens låga
verkningsgrad, ca 10 procent mot för-
bränningsmotorns 40-50 procent, kan
säkert övervinnas om man bara lär
sig att effektivare ta vara på all vär-
men. Om något stort bilföretag skulle
bestämma sig för att satsa på att ut-
veckla en bil med ångturbinmotor, så
den här gången. Men väl en bil med Se så kompakt ångmotorn kunde ha blivit skulle kanske snart helt fossilfria trans-
om den hade utvecklats vidare.
Porsche-motor, för den fanns ju redan porter kunna ersätta alla bensin-, die-
tillgänglig bland delarna till hans inköp- sel- och elbilar i ett svep. Nog vore väl
ta 356:a som användes för prototypen.
Sedan blev det tvärstopp för utveck-
lingen av Paxton-ångbilen. Den finns
dock fortfarande kvar och visas upp
ibland på bilutställningar i USA.
Här har hela konstruktionsteamet sam- det en fiffig och klimatsmart lösning för
lats vid prototypen som först var svart
men lackades vit innan den visades upp framtiden! Finns det något resursstarkt
för media. bilföretag som vågar anta utmaningen
och någon inflytelserik och pålitlig po-
litisk organisation som helhjärtat skulle
stödja utvecklingen av ångbilar?
Ventilen • 10 | 2019