Page 10 - Ventilen 2019-2
P. 10

Även om Paxton-projektet misslycka-
                                                                                  des,  främst  på  grund  av  bristande  fi-
                                                                                  nansiering, så visar det att det är fullt
                                                                                  möjligt att bygga en ångbil med ett
                                                                                  slutet  system som inte ger ifrån sig
                                                                                  några farliga utsläpp alls i naturen.
                                                                                  Problemen  med  ångmaskinens  låga
                                                                                  verkningsgrad, ca 10 procent mot för-
                                                                                  bränningsmotorns 40-50 procent, kan
                                                                                  säkert övervinnas om man bara lär
                                                                                  sig  att  effektivare  ta  vara  på  all  vär-
                                                                                  men. Om något stort bilföretag skulle
                                                                                  bestämma sig för att satsa på att ut-
                                                                                  veckla  en  bil  med  ångturbinmotor,  så
        den här gången. Men väl en bil med   Se så kompakt ångmotorn kunde ha blivit   skulle kanske snart helt fossilfria trans-
                                             om den hade utvecklats vidare.
        Porsche-motor, för den fanns ju redan                                     porter kunna ersätta alla bensin-, die-
        tillgänglig bland delarna till hans inköp-                                sel- och elbilar i ett svep. Nog vore väl
        ta 356:a som användes för prototypen.
        Sedan blev det tvärstopp för utveck-
        lingen  av  Paxton-ångbilen.  Den  finns
        dock fortfarande kvar och visas upp
        ibland på bilutställningar i USA.






























                                              Här har hela konstruktionsteamet sam-  det en fiffig och klimatsmart lösning för
                                              lats vid prototypen som först var svart
                                              men lackades vit innan den visades upp   framtiden! Finns det något resursstarkt
                                              för media.                          bilföretag som vågar anta utmaningen
                                                                                  och någon inflytelserik och pålitlig po-
                                                                                  litisk organisation som helhjärtat skulle
                                                                                  stödja utvecklingen av ångbilar?



























          Ventilen • 10 | 2019
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15