Page 13 - Ventilen 2019-2
P. 13

den storleken. Hos SAAB i Linköping fanns det gott om per-  genomfördes mellan 9 och 10 maj 1947 och varade i 30
        sonal, som väntade på att få något för händerna och dess-  timmar och 52 minuter och då hade 6.220 kilometer tillryg-
        utom var det viktigt att få ut planet på marknaden. Namnet  galagts. Det bedömdes vid tiden som ett inofficiellt distans
        ”Safir” togs fram genom en omröstning bland de anställda.  världsrekord för flygplan med motorer mindre än 6,5 liters
                                                               slagvolym. Att det inte blev officiellt godkänt sades bero på
        91A betecknar den första versionen, som tillverkades i 48  att flygplanet inte utrustats med erforderliga mätinstrument.
        exemplar.  Den känns igen på det smala vertikala nospar-  Prestationen kan jämföras med Charles Lindberghs bedrift
        tiet och de mindre bakre kabinfönstren. 91A försågs med en  20 år tidigare - 1927 - då han direktflög mellan USA och
        sedan länge beprövad motor, en De Havilland Gipsy Major,  Frankrike på 33 och en halv timmar längs en distans som
        som också är välkänd tillsammans med det trevliga biplanet  nästan motsvarar avståndet mellan Stockholm och Addis
        Gipsy Moth.                                            Abeba. Den största skillnaden var nog att von Rosen hade
                                                               radiokommunikation, vilket Lindbergh saknade. När von Ro-
        Versionen 91A köptes främst av det Etiopiska och svenska  sen landat i Addis Abeba kunde han berätta att flygningen
        flygvapnet men några fick privatpersoner som köpare.   genomförts på 1.000 till 1.500 meters höjd i olika väderför-
                                                               hållanden som mörker och sandstormar. SAAB fick beröm
        91B betecknar den följande versionen, vilken försågs med  för ett välbyggt och välutrustat flygplan, vilket fungerat per-
        en Lycoming 6-cyl luftkyld boxermotor. De nya motorn gav  fekt utan invändig bensindoft och oljeläckage samt med väl
        planet bättre prestanda med högre fart och framförallt bätt-  fungerande instrument och blindflygutrustning.
        re stighastighet. Nospartiet ändrades för att få plats med
        den något skrymmande motorn. Den blev trubbigare fram-  Historiskt flygplan
        till, något som medförde ändrade flygegenskaper. Safiren
        tillverkades i flera versioner och användes av flera länders  Senare på 2000-talet togs Safiren ner från taket i den stora
        flygvapen  som  skolflygplan.  Det  byggdes  totalt  cirka  320  hallen på Landvetter och numera förvaltas den av Göte-
        maskiner, delvis som licenstillverkning hos några under-  borgs Veteranflygsällskap, vilket innebär att den har återgått
        leverantörer utomlands i Europa. Den sista Safiren såldes  till aktiv tjänst som ett levande flygplan, återregistrerat som
        1966 och typen blev SAABs mest tillverkade flygmaskin.  flygvärdigt.


        Nästan världsrekord                                    Ralph Duell, aktiv inom Göteborgs Veteranflygsällskap, har
                                                               flugit Unos gamla Safir och framhåller den första versionen
        Att det Etiopiska flygvapnet satsade på SAAB Safir berodde  med De Havilland-motorn, som gjorde nosen mer finlem-
        på att den svenske flygaren, greve Carl Gustaf von Rosen,  mad,  vilket  bidrog till en bättre dynamik när planet  glider
        vid den här tiden tjänstgjorde som Etiopiens flygvapenchef.  fram i lufthavet. De senare versionerna med en starkare
        Det Etiopiska flygvapnet hade beställt 5 st 91A och ett av  6-cylindrig boxermotor medförde en trubbigare nos med
        dessa flög von Rosen ensam från Stockholm till Addis Abe-  större  luftmotstånd.  Den  fastspände  piloten  -  Ralph  Duell
        ba utan mellanlandning. Med assistans från SAAB hade ma-  - märker, då motorn slås av, en kraftigare retardation i den
        skinen utrustats med möjlighet att medföra 840 liter bensin  senare versionen av SAAB Safir med den 6-cylindriga box-
        mot normalt ca 120 liter. Det togs sin tid för det tungt lastade  ermotorn.
        planet att nå flyghöjden mellan 1.000 till 1.500m. Flygningen


                                                                                   Med sin tomvikt på circa 650 kg hängde
                                                                                   nog Safiren säkert i takkonstruktionen
                                                                                   i stora hallen på Landvetter Airport,
                                                                                   under några år på 2000-talet. Visst var
                                                                                   den ett trevligt blickfång, men nog är
                                                                                   det bättre att den ändå blev en levande
                                                                                   flygmaskin igen, hos Göteborgs Flygve-
                                                                                   teransällskap.






























                                                                                              Ventilen • 13 | 2019
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18