Page 16 - Ventilen 2019-2
P. 16
Instrumentbrädan var en ska-
pelse av formgivaren Sixten
Sason. EXPERIMENTAL är den
internationella beteckningen
för veteranflygplan och olika
hembyggen, vilka har godkänts
som flygvärdiga. De besiktigas
regelbundet av respektive lands
luftfartsmyndighet.
Safir - 91A försågs med en, sedan länge beprövad riktig flygmotor, en engelsk De Havilland Gipsy Major, som tillverkats sedan
1930. Den är rak fyrcylindrig med stötstångsmanövrerade toppventiler – eller ”bottenventiler” - luftkyld, inverterad vilket innebär
att vevaxeln sitter upptill på motorn. En fast propeller av aluminium drivs direkt av vevaxeln. En inverterad flygmotor har många
fördelar i ett flygplan, fri sikt framåt medan lukter och annat kan passera under maskinen och ibland flyger man upp och ner utan
att motorn påverkas. Diam. 118 och slag 140mm ger slagvolymen 6,12 liter. Med kompressionen 6,0 – 1 blir effekten cirka 140 hkr
Ventilen • 16 | 2019
vid 2400 rpm. Motorn väger 150 kg.