Page 16 - Ventilen 2019-2
P. 16

Instrumentbrädan var en ska-
          pelse av formgivaren Sixten
          Sason. EXPERIMENTAL är den
          internationella beteckningen
          för veteranflygplan och olika
          hembyggen, vilka har godkänts
          som flygvärdiga. De besiktigas
          regelbundet av respektive lands
          luftfartsmyndighet.
















































        Safir - 91A försågs med en, sedan länge beprövad riktig flygmotor, en engelsk De Havilland Gipsy Major, som tillverkats sedan
        1930. Den är rak fyrcylindrig med stötstångsmanövrerade toppventiler – eller ”bottenventiler” - luftkyld, inverterad vilket innebär
        att vevaxeln sitter upptill på motorn. En fast propeller av aluminium drivs direkt av vevaxeln. En inverterad flygmotor har många
        fördelar i ett flygplan, fri sikt framåt medan lukter och annat kan passera under maskinen och ibland flyger man upp och ner utan
        att motorn påverkas. Diam. 118 och slag 140mm ger slagvolymen 6,12 liter. Med kompressionen 6,0 – 1 blir effekten cirka 140 hkr
          Ventilen • 16 | 2019
        vid 2400 rpm. Motorn väger 150 kg.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21