Page 20 - Ventilen 2019-2
P. 20
FIAT - MADE BY SPAIN
Jan Segerfeldt
sin bensin-
motor på 58
hästkrafter
åsattes ett
grundpris av
121.875 pe-
setas, vilket
motsvarar
drygt 40 000 Euro i dagens pen-
ningvärde. Den nya SEAT-fabriken
i Zona Franca-distriktet i Barce-
lona med sina 925 anställda kla-
rade initialt att göra max fem bi-
lar om dagen. Man hann göra 945
stycken 1400-bilar till slutet av
1954. Då hade man precis ställt
ut 1400-modellen på Barcelona-
mässan i juni det året och ge-
nast fått in 10.000 beställningar.
Denna starka efterfrågan möjlig-
gjorde en sänkning av grundpriset
till 117.000 pesetas och en utökad
Det är redan sex år sedan SEAT En Seat 1400 B på salongen i Barcelona produktionstakt av upp till 42 bi-
firade sitt 60-årsjubileum. Då fi- 1955 lar per dag. Man utökade varia-
rade man att den allra första SE- spirerad av samtida amerikanska tionerna av 1400 med en kombi,
AT-bilen rullade av bandet i Bar- bilar. En sådan modell skulle lätt en skåpbil och en 7-sitsig förlängd
celona den 13 november 1953. och snabbt kunna tas fram och sedan. Produktionen av 1400-mo-
Egentligen kunde man ha jubilerat sättas i produktion hos SEAT. Den dellen pågick ända till 1964, då
tidigare för det spanska företaget var särskilt lämpad för myndig- man hade gjort 98.114 enheter
Sociedad Espaniola de Automovi- hetstjänstemän i landet som be- totalt. Ersättaren kallades rätt
les de Turismo, SA (SEAT) grun- hövde ett transportmedel för att och slätt 1500 och byggdes fram
dades redan den 9 maj 1950. Det- sätta landet på fötter. Därutöver till 1973 när SEAT 132 fyllde plat-
ta hade redan 1940 föregåtts av sakades en bil som passade som sen.
gemensamma ansträngningar av taxi. Vid den här tiden hade ben-
flera stora spanska industriföre- sinransoneringen upphört i Spa- Nu kanske det låter som om Spa-
tag bland annat Hispano-Suiza via nien och vägarna kunde fyllas niens bilindustri startade helt på
en bank, Banco Urqiuio, att bilda med massor av bilar - om de bara egen hand och att de nya model-
ett bolag för massproduktion av kunde produceras i tillräcklig om- lerna utvecklades i Spanien men
personbilar kallat Sociedad Ibé- fattning. Nya SEAT 1400 med så var det inte riktigt. Nej de första
rica de Automoviles de Turismo
(SIAT). Det tog alltså tio år till att Seat 1400 i lyxutförande hade mer krom och högre
komma vidare och 13 år innan nå- pris men samma teknik som den enklare modellen.
gon färdig bil kom av bandet. En
majoritet av SEAT:s aktier 1950
tillhörde den spanska staten (51
procent) medan den italienska
biltillverkaren FIAT (Fabbrica Ita-
liana Automobili Torino) visserli-
gen bara ägde en minoritetspost
(7 procent) men var desto mer
involverade i det mesta av den
praktiska verksamheten. Genom
avtalet med FIAT skapades Spa-
niens största bilindustri.
Sedan andra världskrigets slut
hade Francos Spanien efterfrågat
en bilmodell som kunde tillver-
kas inom landet, så det var ingen
slump att det blev just en SEAT
1400 med en kaross som var in-
Ventilen • 20 | 2019