Page 20 - Ventilen 2019-2
P. 20

FIAT - MADE BY SPAIN


        Jan Segerfeldt


                                                                                  sin   bensin-
                                                                                  motor på  58
                                                                                  hästkrafter
                                                                                  åsattes    ett
                                                                                  grundpris  av
                                                                                  121.875  pe-
                                                                                  setas,  vilket
                                                                                  motsvarar
                                                                                  drygt 40 000 Euro i dagens pen-
                                                                                  ningvärde. Den nya SEAT-fabriken
                                                                                  i  Zona Franca-distriktet i Barce-
                                                                                  lona med sina 925 anställda kla-
                                                                                  rade initialt att göra max fem bi-
                                                                                  lar om dagen. Man hann göra 945
                                                                                  stycken  1400-bilar  till slutet av
                                                                                  1954.  Då  hade  man precis ställt
                                                                                  ut  1400-modellen  på  Barcelona-
                                                                                  mässan i juni det året och ge-
                                                                                  nast fått in  10.000  beställningar.
                                                                                  Denna starka efterfrågan möjlig-
                                                                                  gjorde en sänkning av grundpriset
                                                                                  till 117.000 pesetas och en utökad
        Det  är  redan  sex  år  sedan  SEAT   En Seat 1400 B på salongen i Barcelona   produktionstakt av upp till 42 bi-
        firade  sitt  60-årsjubileum.  Då  fi-  1955                              lar  per  dag.  Man  utökade  varia-
        rade man att den allra första SE-    spirerad av samtida amerikanska  tionerna av 1400 med en kombi,
        AT-bilen  rullade  av  bandet i Bar-  bilar. En sådan modell skulle lätt  en skåpbil och en 7-sitsig förlängd
        celona  den 13 november 1953.  och snabbt kunna  tas fram och  sedan. Produktionen av 1400-mo-
        Egentligen kunde man ha jubilerat  sättas i produktion hos SEAT. Den  dellen  pågick  ända  till  1964,  då
        tidigare för det spanska företaget  var  särskilt  lämpad  för  myndig-   man  hade  gjort  98.114  enheter
        Sociedad Espaniola de Automovi-      hetstjänstemän  i  landet  som  be-  totalt.  Ersättaren  kallades  rätt
        les  de  Turismo,  SA  (SEAT)  grun-  hövde  ett  transportmedel  för  att  och slätt 1500 och byggdes fram
        dades redan den 9 maj 1950. Det-     sätta  landet på  fötter.  Därutöver  till 1973 när SEAT 132 fyllde plat-
        ta hade redan 1940 föregåtts av  sakades en bil som passade som  sen.
        gemensamma ansträngningar av  taxi. Vid den här tiden hade ben-
        flera  stora  spanska  industriföre-  sinransoneringen  upphört  i  Spa-  Nu kanske det låter som om Spa-
        tag bland annat Hispano-Suiza via  nien  och  vägarna  kunde  fyllas  niens  bilindustri  startade  helt  på
        en bank, Banco Urqiuio, att bilda  med massor av bilar - om de bara   egen hand och att de nya model-
        ett bolag för massproduktion  av  kunde produceras i tillräcklig om-      lerna  utvecklades  i Spanien  men
        personbilar  kallat  Sociedad  Ibé-  fattning. Nya SEAT 1400 med  så var det inte riktigt. Nej de första
        rica  de  Automoviles  de  Turismo
        (SIAT). Det tog alltså tio år till att   Seat 1400 i lyxutförande hade mer krom och högre
        komma vidare och 13 år innan nå-        pris men samma teknik som den enklare modellen.
        gon färdig bil kom av bandet. En
        majoritet av SEAT:s aktier 1950
        tillhörde  den spanska  staten  (51
        procent)  medan  den  italienska
        biltillverkaren FIAT (Fabbrica Ita-
        liana  Automobili  Torino)  visserli-
        gen bara ägde en minoritetspost
        (7 procent) men var  desto mer
        involverade i det mesta  av den
        praktiska verksamheten. Genom
        avtalet  med  FIAT  skapades  Spa-
        niens största bilindustri.

        Sedan  andra  världskrigets  slut
        hade Francos Spanien efterfrågat
        en  bilmodell  som  kunde  tillver-
        kas inom landet, så det var ingen
        slump att det blev  just en  SEAT
        1400 med en kaross som var in-

          Ventilen • 20 | 2019
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24