Page 5 - Ventilen 2019-2
P. 5

och lägre bygghöjd. Under kriget hade
                                                                                  Daimler Benz tillverkat flygmotorer med
                                                                                  bensininsprutning och den erfarenhe-
                                                                                  ten tillämpades på den nya motorn.
                                                                                  Daimler hade i decennier tillsammans
                                                                                  med Bosch utvecklat  bränslesystem
                                                                                  för diesel- och bensinmotorer.  Varje
                                                                                  tillverkad 300 SL-motor testkördes i 24
                                                                                  timmar varav 8 timmar med full gas.

                                                                                  Rörchassiet genomgick ordentliga för-
                                                                                  ändringar  för  serietillverkning  och för
                                                                                  att medge bekvämare instigningsmöj-
                                                                                  ligheter för förare och passagerare.
                                                                                  Bilen  blev  endast  tvåsitsig.  Framfjäd-
                                                                                  ringen med triangellänkar och den
                                                                                  bakre tvådelade pendelaxeln från MB
                                                                                  300 anpassades och försågs med en
        Insprutningen ligger på motorns undersida med munstycket, som liknar ett tändstift,   spärrdifferential.  Den  fyrstegade  syn-
        till höger. Insugsventilen tillför endast luft och bränsleblandningen bildas i förbrän-  kade växellådan med koppling från MB
        ningsrummet.  Detta är alltså första gången direktinsprutning tillämpades på en
        fyrtaktsmotor i en personbil. Effekt 230 – 240 hkr vid 5800 – 6000 rpm; litereffekt ca   300  användes  i  princip  med  ändrade
        70 hkr.                                                                   utväxlingsförhållanden.
        ken, blev intresserad och beställde re-  berättas att när han blev varse att en
        solut 1.000 bilar av den framgångsrika  mindre sportig bil samtidigt var i gör-  Karl Wilferts och Friedrich Geiger till-
        Mercedes  tävlingsbilen,  anpassad för  ningen – MB 190 SL – genomförde han  sammans med specialisterna på form-
        landsvägsbruk för att köras av privat-  beställningen.                    givningsbyrån  hos  Daimlers  kaross-
        förare.                                                                   fabrik  Sindelfingen  lyckades  bra  med
                                             I en intervju med sonen till Rudolf Uh-  den serietillverkade bilen,  som med
        Daimler-Benz hade tänkt sig att av-  lenhaut beskrivs denne som en av de  sin moderna och funktionella utform-
        veckla sportbilstävlandet men en så-  få ansvariga cheferna, som kunde age-  ning verkar vara attraktiv i alla tider.
        dan här beställning måste tas på allvar.  ra på direktionsnivå men samtidigt fullt  Karossen utfördes av sammansvetsad
        Det gällde nu att ta fram en bil som  kapabel att hantera tekniska detaljfrå-  stålplåt men det gick att på specialbe-
        skulle säljas och det medförde mycket  gor på verkstadsgolvet. Därtill kunde  ställning få den utförd i aluminium, som
        stora  krav  på  en  ny  marknadsanpas-  han köra racer- och sportvagnarna på  gjorde den aningen lättare hänsyftan-
        sad bil avseende driftsäkerhet och det  elitförarnivå.  Han  fick  nu  leda  arbetet  de till ”SL”,  som  skall uttydas ”Super
        övriga utförandet på alla nivåer. Man  att utveckla landsvägsversionen av MB  Leicht”.
        förutsåg ett ganska högt pris så det  300SL.
        måste bli en åtråvärd drömbil.                                            Man kan lätt föreställa sig att den gjorde
                                             Motorn genomgick  en ordentlig om-   ett enastående intryck då den visades
        Då  Max  Hoffman  fick  veta  priset  för  arbetning då direktinsprutning ersatte  i Hoffmans nya eleganta försäljningslo-
        coupén blev han rätt skakad men det  förgasarna, resulterande i högre effekt  kal vid Park Avenue i New York City, f ö
                                                                                  ritad av Frank Lloyd Wright, som var en
                                                                                  bilintresserad arkitekt. Vem vet – han
                                                                                  kanske köpte en 300 SL?  ”Auto Mo-
                                                                                  tor und Sport” beskrev 300 SL som en
                                                                                  farlig bil med en lockelse till att utnyttja
                                                                                  dess möjligheter fullt ut.

                                                                                  De flesta bilarna såldes i USA och bi-
                                                                                  drog till att Mercedes hitintills något
                                                                                  ”tunga  i  gumpen”-framtoning  tonades
                                                                                  ner. 300 SL var en bil, där gränsen
                                                                                  mellan vanlig sportvagn och extrem
                                                                                  tävlingsbil  var  hårfin.  Fabriken  erbjöd
                                                                                  många olika specialutföranden på de-
                                                                                  taljnivå och Alfred Neubauer kunde till-
                                                                                  frågas om råd, då man ville tävla med
                                                                                  sin 300SL. Bilen ställde krav på sin fö-
                                                                                  rare i sportsliga kampsituationer. Den
                                                                                  dubbelledade drivande pendelbakax-
                                                                                  eln kunde, med sin relativt stora spår-
        Serietillverkningen verkar gå på löpande band. Bilden är visserligen svartvit men det
        framgår att alla ”Måsvingar” inte var silverfärgade. Karossen var normalt gjord av   viddsvariation vid fjädringsrörelsen på
        stålplåt men dörrar och huvar utfördes av aluminium. Ett mindre antal försågs med   ojämna vägbanor, vid höga farter sätta
        kaross helt av aluminium, vilka idag är mycket eftersökta. För montörerna gäller det   föraren i farliga situationer.
        att passa in tanklocket till hålet i bagageutrymmets golv. Under bagageluckan rymdes
        i stort sett reservhjulet och andra tillbehör.

                                                                                               Ventilen • 5 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10