Page 4 - Ventilen 2019-2
P. 4

En ”Måsvinge” vid Linnégatan



        Owe Persson

                                                                                  Jaguars standardvagnar, ur vilka man
                                                                                  plockade de mest  lämpade kompo-
                                                                                  nenterna  och  särskilt  då  den  lyckade
                                                                                  XK120 motorn. Uhlenhaut ansåg att
                                                                                  man skulle ta en genväg genom att an-
                                                                                  vända så många delar som möjligt från
                                                                                  Mercedes  300-modellen  vars  6-cylin-
                                                                                  driga 3-litersmotor skulle uppgraderas
                                                                                  till  en  högprestandamotor.  Även  den
                                                                                  spektakuläre tävlingsledaren Alfred
                                                                                  Neubauer gillade idén, då han förmod-
                                                                                  ligen ansåg sig vara undersysselsatt.


                                                                                  Motorn i 300 S  (Sport) presterande
                                                                                  med tre förgasare 150 hkr och blev ut-
                                                                                  gångspunkten för den nya sportbilens
                                                       Två lite fula ”ankungar” blev   motor.  Den hade en överliggande kam-
                                                       resultatet då man snabbt   axel för de aningen snedställda topp-
                                                       skulle få fram de tidiga   ventilerna för att få ett effektivt förbrän-
                                                       tävlingsbilarna men grund-  ningsrum och med en lutande skarv
                                                       konceptet som ledde till ”Må-
                                                       svingen” kan redan anas.   mellan topplocket och cylinderblocket.
                                                                                  Motorn var ganska tung och dessutom
                                                                                  tog den mycket plats på höjden, men
                                                                                  en  robust  maskin  med  sjulagrad  vev-
                                                                                  axel. Flera chassikomponenter kunde
                                                                                  anpassas men ett nytt chassi måste ut-
                                                                                  vecklas. Med nödvändighet måste den
                                                                                  nya bilen bli lågbyggd och man valde
                                                                                  då en rörkonstruktion med rymdfack-
                                                                                  verk, resulterande i en styv och lätt ch-
                                                                                  assistomme. Kompromissen blev höga
                                                                                  sidor, så ett kreativt nytänk ledde till de
                                                                                  emblematiska ”måsvingedörrarna” i ta-
        Mercedes-Benz 300 SL premiärvisa-    lar. 1951 såldes runt 2.400 Mercedes-  ket för att klara de höga trösklarna.
        des på den internationella bilmässan i  bilar i Sverige, som kanske var märkets
        New York i februari 1954. En ganska  största exportmarknad i Europa.      Ett omfattande omkonstruktionsarbete
        självklar plats för lanseringen, då den                                   gjordes på 300-motorn. Framför allt
        New York-baserade MB-återförsäl-     Daimlers ledning hade ambitionen att  krävde den nya bilen en låg motorhuv
        jaren  Max  Hoffman  var  den  som  fick  åter tävla i Formel 1 med sikte på det  och då måste motorn lutas ca 60° åt
        Daimler-Benz att satsa på den nya  kommande reglementet med max 2.5  vänster. I tävlingsbilarna användes tre
        sportvagnen MB 300 SL genom att be-  liters  cylindervolym  utan kompressor-  förgasare och man lyckades öka effek-
        ställa 1.000 bilar utan att ha sett den  matning och arbetande med vanlig  ten till  runt 180 – 190 hkr vid 5200 rpm
        faktiska produktionsversionen.       bensin. Konstruktionsarbetet var redan  men önskemålet var uppemot 200 hkr
                                             i gång. Det högsta cheferna hade detta  för att vagnarna skulle kunna hävda
        Daimler-Benz  AG  fick  1945  starta  ett  helt klart för sig men det fanns en man,  sig visavi de potentiella konkurren-
        enormt uppbyggnadsarbete efter krig-  som tyckte att man så snabbt som möj-  terna. Man låg tydligen nära motorns
        slutet med sina krigsskadade fabriks-  ligt skulle deltaga i det redan då omfat-  maximala  materialhållbarhet  så  effek-
        anläggningar och att söka upp den  tande sportvagnstävlandet. Rudolf Uh-  ten fick i viss mån anpassas till de olika
        utspridda arbetsstyrkan.  Den första  lenhaut hade före kriget varit chef för  loppens längd och vid körningen på
        tiden gick väl åt till att rensa tegelsten  racerbilsavdelningen, som med stats-  Le Mans 24-timmars fick toppeffekten
        för återuppbyggnad av verkstäderna i  bidrag hade tävlat framgångsrikt i den  dämpas ordentligt.
        Sindelfingen och Untertürkheim i Stutt-  tidens Grand Prix-tävlingar. Han hade
        gart-området.                        nu  avancerat  till  en  av  de  ansvariga  Tävlandet blev framgångsrikt med fle-
                                             cheferna för  utvecklingsavdelningen.  ra spektakulära segrar bl. a i den krä-
        En  och  annan  lastbil  tillverkades  och  Hela företagsledningen var helt över-  vande Carrera Panamericana i Mexico
        1946 kom den första personbilen - en  ens om att deltagande i biltävlingar var  1952 och 24-timmars på Le Mans
        170 V - ut från monteringsverkstaden  av största betydelse för firmans mark-  1952.
        till den svaga efterkrigsmarknaden.  nadsföring. Uhlenhaut hade noterat att
        Redan i början av 1950-talet var dock  brittiska Jaguar varit framgångsrika  Max Hoffman, i New York, som förutom
        Mercedes etablerade på marknaden  på Le Mans och i andra prestigefyllda  Mercedes också importerade flera an-
        med sina medelklass- och lyxklassbi-  evenemang.  Deras bilar utgick från  dra  europeiska  lyx-  och  sportbilsmär-

          Ventilen • 4 | 2019
   1   2   3   4   5   6   7   8   9