Page 9 - Ventilen 2016-4
P. 9
INTRYCK ><UTTRYCK Jan Segerfeldt
ONCE
ORIGINALITY IS
LOST, IT IS
GONE FOREVER!
Det finns många olika exempel på för-
vanskningar som inte görs i syfte att
återställa en bil till sitt originalskick vid
renoveringen. Här ett sådant, mindre
uppenbart för den oinvigde; en Merce-
des-Benz 500 K Special Roadster 1935.
Den kan verka helt korrekt men i själva
verket är karosseriet ett nybygge. Från
början hade denna 500 K en standard-
kaross Cabriolet C från fabriken men
en sådan är inte lika eftertraktad idag
och ger inte lika höga priser vid de
spektalulära auktionerna som Special
Roadstern som är klart mest efterfrå-
MHRF:s tidning På gång, nr 1 ekonomiska värden men de avspeglar en gad av rika köpare men som det finns
mycket få originalexemplar av. Det kan
2001, delgav bilentusiasten och mycket begränsad del av den automobil- skilja flera miljoner i försäljningsvärde
författaren Björn-Eric Lindh lä- historiska kulturen. Inom området ombygg- mellan olika karossutföranden. När
man 2008 skulle renovera bilen, som
sarna sin generella uppfattning da och modifierade bilar och motorcyklar, var i ganska bra skick i och för sig, så
att ju närmare sitt ursprungliga t ex hot rods, street rods och rallybilar kan slängde man originalkarossen och ny-
utföran
I de ett fordon har, desto sensationsvärdet öka med kvadraten på konstruerade denna exakta kopia av en
Special Roadster i stället. Därmed öka-
högre är dess värde. Om han med värde ombyggarens fantasifullhet. Men det finns de bilens saluvärde med kanske fem
miljoner kr, vilket väl täckte de höga
menar bilens kulturhistoriska värde, så är sätt att höja värdet på vanliga bilar också, ombyggnadskostnaderna! Men bilen
det lätt att hålla med honom. Ett sådant till exempel att kapa av taket på en coupé är inte i sitt originalutförande. En av
få tillverkade äkta Mercedes-Benz 500
värde överensstämmer däremot inte alltid och sälja den som en cabriolet. Det är inte K Special Roadster betingar ett ännu
med bilens marknadsmässiga värde. Ta till ovanligt att man renoverar ett fordon till högre pris. Vem vet, om 50 år kanske
ingen längre kan skilja originalet från
exempel superrenoverade Ferraribilar; de ”better than new” så att det blir i ett skick kopian?
representerar ofta oproportionerligt höga som fabriken visserligen utlovade i rekla-
Ventilen • 9 | 2016