Page 5 - Ventilen 2016-4
P. 5

Per de fysiska lagarne blev di svaran- Med  den  utgående  axelns  drivflänsar  tack vare di uppståndne orostiderna
        de krafterna lika omfattande som re- skruvade  direkt  på  drivaxlarnas  dito  var det definitivt inte längre läge för att
        sponsiva. Det finns , som någon smart  via passbult, kan man enbart utbrista  hålla några mässor. Årets Parissalong
        fan  påstått,  många  finesser  på  ett  ”wow” eller nåt`, eftersom detta med  kom slutligen att ställas in!  Som  be-
        spett!  Med sina  stora  15”: hjul i mo- genomtänkt ergonomi varit något helt  kant valde teutonerna att komma in-
        torcykeldimension, och via sin fjädring  nytt och närmast oerhört nedskruvat i  klampandes, vardande i invaderande-
        justerbara  markfrigång,  går  det  bara  en billigare bil under dessa dagar. Jag  tagen  i  stället  i  maj  år  1940,  så  allt
        att utbrista: Maffe!                 kan intet annat än utbrista: Form och  sket sig fullständigt och uttryckligen.
                                             funktion i sitt prydno!
        Till denna  smakliga  kaka  skall läggas                                 Eftersom man som  fransman varit
        valet  av  praktiskt  taget  outslitbara  Fordonets  ofjädrade  vikt  blev  genom  ungefär av samma ull som nämnda
        kontraviktsstötdämpare i stället för  det ovan beskrivna, närmast sanslöst  teutoner,  man  var  ju  oförnekbart likt
        dyra hydrauliska sådana, med sitt pe- låg, och ehuru di tillgänglige minst sagt  den besvärliga grannen tillhörig arten
        riodiska behov av utbyte till ny, fräsch  blygsamme 9 hk drivandes 500 kg som  Homo  Sapiens Europeiensii,  var  man
        enhet.  På  detta  sätt  hade  man  lyck- utlovats, definitivt inte inneburit några  också mycket välbekant med lusgång-
        ats  tota  hop  något  fascinerande  en- direkta racerbilsprestanda, innebar  en!
        kelt och  lättskött.  Sagda  skötsel var,  desamma ändå mer än tillräckligt med
        ehuru som sagt närmast hysteriskt  kraft och  vridmoment med tanke  på  I perioder hade gallerna oförnekligen
        basal, icke något att slarva med eller  fordonets, som sagts, närmast larvigt  haft som huvudhobby att söka jävlas
        söka  eftersätta,  då  2cv  likt  di  fleste  låga vikt! Man reflekterade heller ald- och slåss med just sagda teutoner allt
        båd´billigare  och  dyrare  mekaniska  rig  över  eventuell krocksäkerhet  så  vad man mäktat under åtskilliga hund-
        saker vid denna tid, varit rostkänslige  det stört på den tiden!         ratal år! Med denna kunskap i åtanke
        något så  inni h-e..... Så  länge detta                                  gömdes därför raskt och djupt alla vik-
        underhåll skötts, tuffade allt på!   Man  hade  för  allan del också  experi- tiga  prototyper  och  ritningsunderlag.
                                             menterat  en  del med  en  vattenkyld  Därefter vidtog ett lika ivrigt låtsande
        Enligt  legenderna  hade  Pierre-Jules  variant  å  dessa  temata  också,  men  som det regnat. Mycket riktigt tog det
        Boulanger och hans lag av tämjda och  kommit att lägga ned projektet av up- inte speciellt lång tid innan invadörer-
        domesticerade  tekniker  utgått  från  penbara lönsamhetsskäl. Den segran- nas  plundringsproffs  i  samlad  tropp
        ett  mycket  klurigt  hopfunderat,  men  de  luftkylda  varianten  originalmonte- bankat uppfodrande på bl.a. Citroens
        ändå  ytterligt  simpelt  12-volts  elsys- rades slutligen också med ett något så  verkstadsdörrar!
        tem. Därifrån hade man gått vidare till  för tiden exklusivt som ett fungerande
        att  konstruera  en  mycket  fransk  lika  värmesystem, vilket av di oinitierade  Personligen är jag övertygad om  att
        glidlagrad  som  luftkyld  och fyrtaktad  inom Firma  André Citroen vid tiden  Pierre-Jules Boulanger måtte ha varit
        boxertvåa,  hop  med  en  lika  (tjötigt,  menats såsom varandes onödigt dyrt.  utrustad med ett par av renaste mäss-
        inte sant?) något sånär oöm och hel- Sagda  värmesystems  funktionerande  sing, eftersom det som nu vidtagit, till
        synkroniserad växellåda. Denna växel- kan  knappast  kallas  för  överdrivet  intet annat varit vardande än renaste
        låda var i sin tur sammanbyggd med  imponerande,  det  skall villigt  erkän- ”slapstick”. Hur sagde Pierre-Jules vå-
        en diffrential vid sin bakända, och det  nas, men det modernt självklara i att  gat tvinga bl.a. den värde Herr Doktor
        hela  utgjorde  hela  drivlinan.  Detta  ett sådant överhuvudtaget funnits på  Porsche med entourage att via ombud
        tight hopkomna lilla godispaket offere- plats,  var  ett  långt  viktigare  steg!  Di  söka tåspetsdansa inför och söka kru-
        rade tekniskt sett en närmast sanslöst  kritiska Citroenska rösterna fanns som  sa en ytterst ovillig och tjurig Pierre-
        nyskapande     drivlina/framhjulsdrift, sagt men tystnade allt eftersom tiden  Jules  Boulanger,  övergår  mitt  klena
        med  sina  bromssköldar  fastskruvade  gått.                             förstånd!  Vad Pierre-Jules lika  klock-
        direkt i det extraförstärkta diff/växel-                                 rent  som  avsmaksfyllt  visat  är  intet
        lådshuset.                           Det var nu meningen att karetan som  annat än den franska utrycksfullheten
                                             sådan skulle ha presenterats på valfri  talandes om för di teutonska tölparna
                                             fransk  motormässa  under  1939  men
























        Man trodde att alla de 250 gömda protyperna hade förstörts under kriget men 1995 hittades tre helt orörda TPV-bilar överst i en
        lada ute på den franska landsbygden. Företagsledningen på 1950-talet hade känt till att dessa tre bilar existerade och hade beor-
        drat att de skulle skrotasa, så det var några anställda som såg till att de överlevde utan ledningens vetskap.


                                                                                               Ventilen • 5 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10