Page 5 - Ventilen 2016-4
P. 5
Per de fysiska lagarne blev di svaran- Med den utgående axelns drivflänsar tack vare di uppståndne orostiderna
de krafterna lika omfattande som re- skruvade direkt på drivaxlarnas dito var det definitivt inte längre läge för att
sponsiva. Det finns , som någon smart via passbult, kan man enbart utbrista hålla några mässor. Årets Parissalong
fan påstått, många finesser på ett ”wow” eller nåt`, eftersom detta med kom slutligen att ställas in! Som be-
spett! Med sina stora 15”: hjul i mo- genomtänkt ergonomi varit något helt kant valde teutonerna att komma in-
torcykeldimension, och via sin fjädring nytt och närmast oerhört nedskruvat i klampandes, vardande i invaderande-
justerbara markfrigång, går det bara en billigare bil under dessa dagar. Jag tagen i stället i maj år 1940, så allt
att utbrista: Maffe! kan intet annat än utbrista: Form och sket sig fullständigt och uttryckligen.
funktion i sitt prydno!
Till denna smakliga kaka skall läggas Eftersom man som fransman varit
valet av praktiskt taget outslitbara Fordonets ofjädrade vikt blev genom ungefär av samma ull som nämnda
kontraviktsstötdämpare i stället för det ovan beskrivna, närmast sanslöst teutoner, man var ju oförnekbart likt
dyra hydrauliska sådana, med sitt pe- låg, och ehuru di tillgänglige minst sagt den besvärliga grannen tillhörig arten
riodiska behov av utbyte till ny, fräsch blygsamme 9 hk drivandes 500 kg som Homo Sapiens Europeiensii, var man
enhet. På detta sätt hade man lyck- utlovats, definitivt inte inneburit några också mycket välbekant med lusgång-
ats tota hop något fascinerande en- direkta racerbilsprestanda, innebar en!
kelt och lättskött. Sagda skötsel var, desamma ändå mer än tillräckligt med
ehuru som sagt närmast hysteriskt kraft och vridmoment med tanke på I perioder hade gallerna oförnekligen
basal, icke något att slarva med eller fordonets, som sagts, närmast larvigt haft som huvudhobby att söka jävlas
söka eftersätta, då 2cv likt di fleste låga vikt! Man reflekterade heller ald- och slåss med just sagda teutoner allt
båd´billigare och dyrare mekaniska rig över eventuell krocksäkerhet så vad man mäktat under åtskilliga hund-
saker vid denna tid, varit rostkänslige det stört på den tiden! ratal år! Med denna kunskap i åtanke
något så inni h-e..... Så länge detta gömdes därför raskt och djupt alla vik-
underhåll skötts, tuffade allt på! Man hade för allan del också experi- tiga prototyper och ritningsunderlag.
menterat en del med en vattenkyld Därefter vidtog ett lika ivrigt låtsande
Enligt legenderna hade Pierre-Jules variant å dessa temata också, men som det regnat. Mycket riktigt tog det
Boulanger och hans lag av tämjda och kommit att lägga ned projektet av up- inte speciellt lång tid innan invadörer-
domesticerade tekniker utgått från penbara lönsamhetsskäl. Den segran- nas plundringsproffs i samlad tropp
ett mycket klurigt hopfunderat, men de luftkylda varianten originalmonte- bankat uppfodrande på bl.a. Citroens
ändå ytterligt simpelt 12-volts elsys- rades slutligen också med ett något så verkstadsdörrar!
tem. Därifrån hade man gått vidare till för tiden exklusivt som ett fungerande
att konstruera en mycket fransk lika värmesystem, vilket av di oinitierade Personligen är jag övertygad om att
glidlagrad som luftkyld och fyrtaktad inom Firma André Citroen vid tiden Pierre-Jules Boulanger måtte ha varit
boxertvåa, hop med en lika (tjötigt, menats såsom varandes onödigt dyrt. utrustad med ett par av renaste mäss-
inte sant?) något sånär oöm och hel- Sagda värmesystems funktionerande sing, eftersom det som nu vidtagit, till
synkroniserad växellåda. Denna växel- kan knappast kallas för överdrivet intet annat varit vardande än renaste
låda var i sin tur sammanbyggd med imponerande, det skall villigt erkän- ”slapstick”. Hur sagde Pierre-Jules vå-
en diffrential vid sin bakända, och det nas, men det modernt självklara i att gat tvinga bl.a. den värde Herr Doktor
hela utgjorde hela drivlinan. Detta ett sådant överhuvudtaget funnits på Porsche med entourage att via ombud
tight hopkomna lilla godispaket offere- plats, var ett långt viktigare steg! Di söka tåspetsdansa inför och söka kru-
rade tekniskt sett en närmast sanslöst kritiska Citroenska rösterna fanns som sa en ytterst ovillig och tjurig Pierre-
nyskapande drivlina/framhjulsdrift, sagt men tystnade allt eftersom tiden Jules Boulanger, övergår mitt klena
med sina bromssköldar fastskruvade gått. förstånd! Vad Pierre-Jules lika klock-
direkt i det extraförstärkta diff/växel- rent som avsmaksfyllt visat är intet
lådshuset. Det var nu meningen att karetan som annat än den franska utrycksfullheten
sådan skulle ha presenterats på valfri talandes om för di teutonska tölparna
fransk motormässa under 1939 men
Man trodde att alla de 250 gömda protyperna hade förstörts under kriget men 1995 hittades tre helt orörda TPV-bilar överst i en
lada ute på den franska landsbygden. Företagsledningen på 1950-talet hade känt till att dessa tre bilar existerade och hade beor-
drat att de skulle skrotasa, så det var några anställda som såg till att de överlevde utan ledningens vetskap.
Ventilen • 5 | 2016