Page 10 - Ventilen 2016-4
P. 10

men för produkten men sedan aldrig kunde   tade  luta  av  allmogeskåp.  Det  vore  gång gått förlorat, kan det aldrig
        leva upp till, d v s nästan perfekt i varje liten   otänkbart  att  försöka  ”förbättra”  en  nånsin fås tillbaka.)
        detalj. Andra strävar efter att bilen ska få   målning av Zorn. Många lägger idag
        exakt samma utförande efter renoveringen   ner  stora  pengar  för  att hålla  bygg-  Om vi vill försöka förhålla oss korrekt
        som den hade när den ursprungligen till-  nadsminnesförklarade  hus  i stånd  till våra bilars historiska  ursprung,
        verkades. Kan man säga att det ena är rätt   utan  att  förstöra  deras  kulturvärde.  bör  vi alltså  sträva  efter  att bevara
        och annat är fel?                    Borde inte originalvärdet också gälla  dem  så  att  de  -  så  gott  det  går  -
                                             om våra historiska bilar?            avspeglar  de  omständigheter  under
        Givetvis  är  det  bara ägaren som  ska be-                               vilka de byggdes från början och med
        stämma vad han vill göra med sin bil. Om   Om  man  har  haft  turen  att  få  tag  alla de olika brister och urmodigheter
        han väljer att avvika från det ursprungliga   på  ett  välbevarat  originalfordon  bör  som  de  fötts  med.  Självklart  måste
        utförandet genom att förse sin bil med bre-  man  enligt  denna  artikelförfattares  bilarna  underhållas väl men nöd-
        dare fälgar, roligare färg eller bättre lack-  mening se till att det så vitt möjligt får  vändiga modifikationer bör hållas till
        sort, annat mönster på klädseln eller finare   leva vidare i oförvanskat skick. Björn-  ett minimum. ”Förbättringar” bör till
        kvalitet på golvmattorna, så är det ett ut-  Eric Lindhs uppfattning om att bev-  största  möjliga  undvikas.  Samtidigt
        tryck  för hans  individuella smak och pre-  ara våra gammelfordons originalut-  är det bra om vi kan se till att bilarna
        ferenser. Ingen annan ska bestämma hur   förande bör alltså  kunna  stå sig väl  fortsätter att hållas igång genom att
        han ska göra med sin bil men de må ha rätt   än idag. Detta bör i första hand gälla  de tas ut på vägarna och visas upp för
        att uttrycka sin beundran eller bristande   för de äldsta fordonen men även för  såväl äldre  som  yngre  generationer
        sympati för  vad  han har  gjort  med bilen.   nyare  men  extremt  ovanliga  exem-  av bilentusiaster, så  alla  får upple-
        Den må lätt kunnas säljas vidare till någon   plar  som  ännu  finns  bevarade  i  gott  va  hur  det  genom  hela  bilhistorien
        med samma smak som hans men kanske   ursprungligt skick.  Ägare  till sådana  har utvecklats nya förbättrade mod-
        nästa köpare vill hitta på sina egna modi-  fordon bär alltså på ett kulturellt ans-  eller med nya  intressanta  tekniska
        fieringar  eller  återställa  bilen  till  sitt  origi-  var för framtiden.  lösningar och intressant formgivning.
        nalutförande.
                                             Redan 1989, mitt i den värsta hauss-
        Den  som  bygger  om  ett  ovanligt  fordon   en för gamla  bilar, skrev två kloka
        bör tänka på att det ska kunna återställas,   män  (Robert  Brookes/Doug  Nye  hos
        annars kan det bli dyrt och kanske till och   Christies, London) följande:
        med omöjligt för en ny ägare att korrigera
        ändringarna. Vissa köpare är inte beredda  When conditions change and
        att betala lika mycket för bilen om den inte  market pressure ease, then
        har kvar sitt originalutförande. Kanske vill  considerations such as origi-
        de inte köpa den alls om avvikelserna är för  nality and history must count.
        stora. Givetvis står det var och en fritt att  Condition can be  bought  by
        modifiera efter egen smak, bara man har  anybody  who  can  afford  the
        klart för sig att det kan leda till komplikatio-  best  restoration. But  nobody  FIVA  (Fedération  Internationale  des
        ner när det är dags att sälja.       can  recreate originalty. Once  Vehicules Anciens), vars målsättning
                                             lost, it is gone forever.            ar  att  kulturarvet  av  gamla  fordon
        Marknaden är idag full av fordon - titta bara                             skyddas,  bevaras  och  uppmärksam-
        på mängden säljannonser i våra svenska  (Ungefär:  När  tiderna  förändras  mas, har nu funnits i 50 år och i år
        tidningar Classic Motor och Nostalgia - för  och trycket på marknaden lättar,  har man skapat en särskild FIVA
        att inte tala om alla bilar som finns till salu  måste  beaktas  sådant  som  orig-  Preservation Award, som ska belöna
        på nätet - över hela världen. Man kan bara  inalitet och historia. Fint skick  ägarna  till  fordon  som  har  bevarats
        fundera över hur alla fordon någonsin ska  kan köpas för pengar av vem som  i sina  originalskick.  Bland  de  fordon
        kunna hitta nya ägare. Är de dessutom i då-  helst som har  råd att betala  en  som  tilldelades  priset i år  fanns  en
        ligt skick blir de mindre attraktiva och där-  omfattande  och  noggrann  ren-  bil av märket Thomas 8 hp, modell
        med mer svårsålda. Det kommer att bli allt  overing.  Men  ingen  kan  återska-  nr 17 från 1902, som har bevarats till
        viktigare  att  fordon  inte  har  blivit  felaktigt  pa originalskick. När originalet en  stor del intakt vad gäller komponen-
        ombyggda, att de bevisligen aldrig har varit                              ter, material och finish, inklusive helt
        svårt krockade (såvida det inte var Stirling
        Moss som kvaddade bilen, för då märkligt
        nog stiger värdet på grund av kopplingen
        till den kände racerföraren!) och att de har
        rätt motor, växellåda och andra vitala delar.
        På  senare  tid  har  vi sett  avsevärt
        högre priser för sportvagnar som
        har  ”matching  numbers”  d  v  s  där
        man kan visa att chassi, motor och
        kaross hängt ihop redan från  bör-
        jan. Och detta är säkert bara början
        - proveniensen  (bakgrunden,  histo-
        rien) har länge varit en betydelsefull
        faktor när det gällt konst och antika
        möbler.  Det  var  länge  sedan  vi slu-

          Ventilen • 10 | 2016
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15