Page 10 - Ventilen 2016-4
P. 10
men för produkten men sedan aldrig kunde tade luta av allmogeskåp. Det vore gång gått förlorat, kan det aldrig
leva upp till, d v s nästan perfekt i varje liten otänkbart att försöka ”förbättra” en nånsin fås tillbaka.)
detalj. Andra strävar efter att bilen ska få målning av Zorn. Många lägger idag
exakt samma utförande efter renoveringen ner stora pengar för att hålla bygg- Om vi vill försöka förhålla oss korrekt
som den hade när den ursprungligen till- nadsminnesförklarade hus i stånd till våra bilars historiska ursprung,
verkades. Kan man säga att det ena är rätt utan att förstöra deras kulturvärde. bör vi alltså sträva efter att bevara
och annat är fel? Borde inte originalvärdet också gälla dem så att de - så gott det går -
om våra historiska bilar? avspeglar de omständigheter under
Givetvis är det bara ägaren som ska be- vilka de byggdes från början och med
stämma vad han vill göra med sin bil. Om Om man har haft turen att få tag alla de olika brister och urmodigheter
han väljer att avvika från det ursprungliga på ett välbevarat originalfordon bör som de fötts med. Självklart måste
utförandet genom att förse sin bil med bre- man enligt denna artikelförfattares bilarna underhållas väl men nöd-
dare fälgar, roligare färg eller bättre lack- mening se till att det så vitt möjligt får vändiga modifikationer bör hållas till
sort, annat mönster på klädseln eller finare leva vidare i oförvanskat skick. Björn- ett minimum. ”Förbättringar” bör till
kvalitet på golvmattorna, så är det ett ut- Eric Lindhs uppfattning om att bev- största möjliga undvikas. Samtidigt
tryck för hans individuella smak och pre- ara våra gammelfordons originalut- är det bra om vi kan se till att bilarna
ferenser. Ingen annan ska bestämma hur förande bör alltså kunna stå sig väl fortsätter att hållas igång genom att
han ska göra med sin bil men de må ha rätt än idag. Detta bör i första hand gälla de tas ut på vägarna och visas upp för
att uttrycka sin beundran eller bristande för de äldsta fordonen men även för såväl äldre som yngre generationer
sympati för vad han har gjort med bilen. nyare men extremt ovanliga exem- av bilentusiaster, så alla får upple-
Den må lätt kunnas säljas vidare till någon plar som ännu finns bevarade i gott va hur det genom hela bilhistorien
med samma smak som hans men kanske ursprungligt skick. Ägare till sådana har utvecklats nya förbättrade mod-
nästa köpare vill hitta på sina egna modi- fordon bär alltså på ett kulturellt ans- eller med nya intressanta tekniska
fieringar eller återställa bilen till sitt origi- var för framtiden. lösningar och intressant formgivning.
nalutförande.
Redan 1989, mitt i den värsta hauss-
Den som bygger om ett ovanligt fordon en för gamla bilar, skrev två kloka
bör tänka på att det ska kunna återställas, män (Robert Brookes/Doug Nye hos
annars kan det bli dyrt och kanske till och Christies, London) följande:
med omöjligt för en ny ägare att korrigera
ändringarna. Vissa köpare är inte beredda When conditions change and
att betala lika mycket för bilen om den inte market pressure ease, then
har kvar sitt originalutförande. Kanske vill considerations such as origi-
de inte köpa den alls om avvikelserna är för nality and history must count.
stora. Givetvis står det var och en fritt att Condition can be bought by
modifiera efter egen smak, bara man har anybody who can afford the
klart för sig att det kan leda till komplikatio- best restoration. But nobody FIVA (Fedération Internationale des
ner när det är dags att sälja. can recreate originalty. Once Vehicules Anciens), vars målsättning
lost, it is gone forever. ar att kulturarvet av gamla fordon
Marknaden är idag full av fordon - titta bara skyddas, bevaras och uppmärksam-
på mängden säljannonser i våra svenska (Ungefär: När tiderna förändras mas, har nu funnits i 50 år och i år
tidningar Classic Motor och Nostalgia - för och trycket på marknaden lättar, har man skapat en särskild FIVA
att inte tala om alla bilar som finns till salu måste beaktas sådant som orig- Preservation Award, som ska belöna
på nätet - över hela världen. Man kan bara inalitet och historia. Fint skick ägarna till fordon som har bevarats
fundera över hur alla fordon någonsin ska kan köpas för pengar av vem som i sina originalskick. Bland de fordon
kunna hitta nya ägare. Är de dessutom i då- helst som har råd att betala en som tilldelades priset i år fanns en
ligt skick blir de mindre attraktiva och där- omfattande och noggrann ren- bil av märket Thomas 8 hp, modell
med mer svårsålda. Det kommer att bli allt overing. Men ingen kan återska- nr 17 från 1902, som har bevarats till
viktigare att fordon inte har blivit felaktigt pa originalskick. När originalet en stor del intakt vad gäller komponen-
ombyggda, att de bevisligen aldrig har varit ter, material och finish, inklusive helt
svårt krockade (såvida det inte var Stirling
Moss som kvaddade bilen, för då märkligt
nog stiger värdet på grund av kopplingen
till den kände racerföraren!) och att de har
rätt motor, växellåda och andra vitala delar.
På senare tid har vi sett avsevärt
högre priser för sportvagnar som
har ”matching numbers” d v s där
man kan visa att chassi, motor och
kaross hängt ihop redan från bör-
jan. Och detta är säkert bara början
- proveniensen (bakgrunden, histo-
rien) har länge varit en betydelsefull
faktor när det gällt konst och antika
möbler. Det var länge sedan vi slu-
Ventilen • 10 | 2016