Page 14 - Ventilen 2016-4
P. 14
MISSLYCKANDET var en motor med åtta cylindrar. Ett namnet Isotta Fraschini. Prototyper
Trots att Isotta Fraschini med stor framgångsrecept för dessa nya tider till moderna sportbilar med det äro-
framgång hade byggt några av de krävde enligt Rapi en banbrytande rika namnet har visserligen synts på
mest imponerande superlyxbilarna konstruktion med en plattforms- bilsalongerna men det ser inte ut att
under 1920-talet, så var deras tid ram, individuella hjulupphängningar, finnas underlag för någon ny Isotta
som biltillverkare snabbt bortglömd. V8-motor och automatlåda. Se där Fraschini superlyxbil i dagens bilvärld.
Men det fanns fortfarande personer en lyckad högkvalitativ interkonti-
som drömde om att kunna återskapa nental bil i begränsad upplaga. Det Isotta Fraschini byggde med fram-
Isotta Fraschinis storhet som lyxbils- nya chassit visades första gången gång en av världens bästa lyxbilar
biltillverkare. Detta latenta intresse på Parismässan 1947 och en hel bil redan på 1920-talet men när före-
pyrde särskilt hos en av företagets med kaross från Touring ställdes ut taget försökte göra om samma sak
ingenjörer, Fabio Lucio Rapi, som på Genevemässan 1948. Kanske var igen 30 år senare, så ledde det till
senare skulle bli väl omtalad för sitt marknaden ännu inte mogen för en ett av bilvärldens mest kapitala miss-
arbete med Fiat 8V. Rapis team job- sådan lösning, för trots Fabis fanta- lyckanden. Oavsett hur duktig man
bade sedan 1942 med att ta fram en sifulla designförslag till karosser för är som företagare så är det alltid
helt sensationell ny bil, uppkallad ef- den nya Tipo 8 C Monterosa, så blev marknaden som bestämmer om man
ter gatan där Isotta-fabriken låg, Via det bara sex provbilar. De må ha varit ska lyckas. De farligaste konkurren-
Monterosa. Rapi hade helt uppen- hur tekniskt framstående som helst terna ligger hela tiden och nosar en i
barligen tagit starka intryck från en men saknade karisma och ansågs nacken. Ibland är det de som vinner
i Tjeckoslovakien verksam ingenjör, fula av sin samtids bilentusiaster. och ibland är det vi. Tekniskt avance-
Hans Ledwinka, som redan i mitten Modellen var helt enkelt osäljbar oav- rade nya bilmodeller har alltid kostat
på 1930-talet hade konstruerat den sett priset. Så någon serietillverkning enorma summor att utveckla. Man
något udda strömlinjeformade och blev det aldrig. tar stora risker om man enbart sat-
svans-V8-motorförsedda Tatra 77. sar på att sälja en enda bilmodell,
Den ambitiöse Rapi menade att man Isotta Fraschini trädde i likvidation så som Isotta Fraschini och många
måste tänka utanför boxen och utgå 1950 medan några lastbilar fortsatte andra biltillverkare gjorde förr. Bara
från ett helt blankt papper vid desig- tillverkas på annan plats och marin- för att man har lyckats bra en gång
nen av den nya bilen. Allt skulle vara motorerna togs över av Breda, som tidigare, så har man ingen garanti att
annorlunda. Det enda den nya bi- också köpte namnet. Det tillverkas lyckas igen. Man måste ha en väldig
len skulle få gemensamt med Tipo 8 fortfarande marinmotorer under massa tur också!
Ventilen • 14 | 2016