Page 14 - Ventilen 2016-4
P. 14

MISSLYCKANDET                        var en motor med åtta cylindrar. Ett  namnet Isotta Fraschini.  Prototyper
        Trots att Isotta  Fraschini med stor  framgångsrecept för dessa nya tider  till moderna sportbilar med det äro-
        framgång  hade  byggt  några  av  de  krävde  enligt  Rapi en  banbrytande  rika namnet har visserligen synts på
        mest  imponerande  superlyxbilarna  konstruktion med en plattforms-       bilsalongerna men det ser inte ut att
        under  1920-talet,  så  var  deras  tid  ram,  individuella  hjulupphängningar,  finnas  underlag  för  någon  ny  Isotta
        som  biltillverkare  snabbt  bortglömd.  V8-motor och automatlåda. Se där  Fraschini superlyxbil i dagens bilvärld.
        Men  det fanns  fortfarande  personer  en  lyckad  högkvalitativ  interkonti-
        som drömde om att kunna återskapa  nental bil i begränsad  upplaga.  Det  Isotta  Fraschini  byggde  med  fram-
        Isotta Fraschinis storhet som lyxbils-  nya  chassit visades första gången  gång  en  av  världens  bästa  lyxbilar
        biltillverkare.  Detta  latenta  intresse  på  Parismässan  1947  och  en  hel bil  redan på  1920-talet men när före-
        pyrde särskilt hos en av företagets  med kaross från  Touring ställdes ut  taget  försökte  göra  om  samma  sak
        ingenjörer, Fabio Lucio Rapi,  som  på Genevemässan 1948. Kanske var  igen  30  år  senare,  så  ledde  det  till
        senare skulle bli väl omtalad för sitt  marknaden ännu inte mogen för en  ett av bilvärldens mest kapitala miss-
        arbete med Fiat 8V. Rapis team job-  sådan  lösning,  för  trots Fabis fanta-  lyckanden.  Oavsett  hur  duktig  man
        bade sedan 1942 med att ta fram en  sifulla designförslag till karosser för  är  som  företagare  så  är  det  alltid
        helt sensationell ny bil, uppkallad ef-  den nya Tipo 8 C Monterosa, så blev  marknaden som bestämmer om man
        ter gatan där Isotta-fabriken låg, Via  det bara sex provbilar. De må ha varit  ska  lyckas.  De farligaste  konkurren-
        Monterosa.  Rapi hade  helt  uppen-  hur  tekniskt  framstående  som  helst  terna ligger hela tiden och nosar en i
        barligen tagit starka  intryck från en  men  saknade  karisma  och  ansågs  nacken. Ibland är det de som vinner
        i Tjeckoslovakien  verksam  ingenjör,  fula av sin samtids bilentusiaster.  och ibland är det vi. Tekniskt avance-
        Hans Ledwinka,  som  redan i mitten  Modellen var helt enkelt osäljbar oav-  rade nya bilmodeller har alltid kostat
        på  1930-talet  hade  konstruerat  den  sett priset. Så någon serietillverkning  enorma  summor  att  utveckla.  Man
        något udda  strömlinjeformade och  blev det aldrig.                       tar stora risker om man enbart sat-
        svans-V8-motorförsedda  Tatra  77.                                        sar    på  att  sälja  en  enda  bilmodell,
        Den ambitiöse Rapi menade att man  Isotta  Fraschini trädde  i likvidation  så  som Isotta Fraschini och många
        måste tänka utanför boxen och utgå  1950 medan några lastbilar fortsatte  andra  biltillverkare  gjorde  förr.  Bara
        från ett helt blankt papper vid desig-  tillverkas på annan plats och marin-  för att man har lyckats bra en gång
        nen av den nya bilen. Allt skulle vara  motorerna  togs över av Breda, som  tidigare, så har man ingen garanti att
        annorlunda. Det enda  den nya  bi-   också  köpte  namnet.  Det tillverkas  lyckas igen. Man måste ha en väldig
        len skulle få gemensamt med Tipo 8  fortfarande   marinmotorer    under   massa tur också!























































          Ventilen • 14 | 2016
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19