Page 6 - Ventilen 2016-4
P. 6

vilka och vad de varit enligt klara ver- Att  ge  sig  till att  låta  driva  2cv:ns  kat  och  skrikit!  Rambaserad  antikve-
        ba! Jisses som sagt!                 vindrutetorkare  via en  vinkelväxel på  rat bygge i båda fall. Skillnaden ligger
        Det subtila  och  obevisbara  sabotage  hastighetsmätarwiren  samt  använda  i att Cittran varit ufo:likt snormodern,
        som  hela  tiden  pågått  ute  på  bl.a.  en till intet annat vardande än en pa- medan Firma Giacosa/Fessias produkt
        Citroenfabrikerna  under  dessa  dagar  raplykrycka som växelspak, är kaxigt  lika definitivt varit en skapelse av sin
        ger givetvis att förtälja att själva or- värre. Att slutligen använda sig av en  tid.  Dessutom  är  sagda  ”Toppolino”
        det  sabotage  varit  av  galliskt  origin  plåtratt är minst sagt subtilt samt när- försedd med alldeles för många cylin-
        och ursprung!  Stor och mycket svart  mast givet enligt det sant anarkistiska  drar i mitt tycke!
        humor således!                       formspråk som varit tillhörigt Citroen
                                             2 cv.                               Vidare  är bägge  begåvade  med ett
        Efter att det Nazistiska tjuv- och mör-                                  långt hoprullningsbart, gummerat tyg-
        darpacket  lika  lyckeligen  som  änteli- Efter att Pierre-Jules Boulanger om- tak, som garanterat läckt ymnigt när
        gen kunnat bortsaneras ur den euro- kommit i en av firmans Citroen B11:or  det väl rullats ut. Detta eftersom det
        peiska  horizontlinjen efter utståndet  efter ett besök hos Michelin den 11 no- åldrats väldigt fort och utan något som
        andra  världskrig  1945,  kunde  de  av  vember år 1950, hade luften naturligt  helst behag!
        dessa förstnämnda så viktige och iv- nog i stort gått ur 2 cv-projektet. Det
        rigt  eftersökte  prototyperne  och  rit- går bara spekulera om vad som mån- Den vise ägaren/brukaren hade ald-
        ningsunderlagen   återuppgrävas   ur de blivit! Man hade emellertid fortsatt  rig  någonsin  rullat  hop  detta  tygtak,
        sina gömställen och försiktigt borstas  sträva  på  enligt chefens  intentioner,  och på så sätt sluppit få vatten i håret.
        av.  Efter  en del ytterligare  formgiv- men  hans  nådelösa  passion  och  inn- Slutligen är det så att den ”bulle” som
        ningsrevideringar  samt  funderingar  ovatör-panache var nu, naturligt nog,  taket utgjorde i hoprullat form  vad
        runt  hur  man  på  bästa  sätt  kunnat  borta.                          gällde  bägge  karetorna,  effektivt  för-
        drag-täta runt Karetans dörrar och an-                                   hindrade någon större chans till bakåt-
        nat, blev lösningen på detta specifika  Det är ytterst lätt att förfalla till diver- sikt! I och för sig kanske man kunnat
        problem lagom tjock gummiduk, samt  se klichéupprapningar vad gällt 2 cv:  förlita sig på de utvändiga backspeg-
        vaselin. Vivat Vaseline!             Den  spatiösa  instrumentbrädan  med  larna, men dessa ger lite väl spännan-
                                             endast ampéremätare och hastighets- de odds, if you ask me!
        Vid pass 1948 hade man åter kunnat   mätare,  den  distinktiva  mekaniska,
        vara i full gång med att producera 2   strikt analoga känsla som infunnit sig  En sak står omedelbart klar: Antingen
        cv på Citroen, upplägget var nu enligt  när  man  dragit  ut  startknappen,  det  älskar man ”Lillcittran” reservations-
        följande:                            mycket  karaktäristiska  raspande  vi- löst, eller så hatar man den lika pas-
          •   Motor: 2 cylindrig luftkyld fyr-  nandet som uppstått när den lilla box- sionerat.  Ingen  eller  inget med puls
             taktad boxer om 375 cc utsönd-  ertvåan  om  375  cc  tuffat  igång,  allt  lämnas oberört! Första gången “yours´
             randes 9 hk                     detta medverkar förföriskt till att man,  truly” per tvåhjuling legat bakom en 2
          •   12-volts el-system             som vanligtvis icke varit så där särde- cv när en sådan dristat sig till att av-
          •   Växellåda: 4 växlad, helsynkro-  les lättledd, ändå stått på gränsen till  verka  en  rondell,  höll  högst  densam-
             niserad manuell                 att gå från civilist till Citroenist!  me på att hamna i statistiken! Dessa
          •   Framhjulsdrift                                                     nämnda långa bärarmar ger 2 cv ett
          •   Tvådörrars fyrsitsing med tun-  Hur är  då  Citroen  2  cv  att  köra  och  kamellikt gungande skritt som inte lik-
             nast tänkbara plåtram som bas   bruka? Det är bara att likt Tarzan oför- nat någonting annat! Wow som sagt!
                                             färat utropa: ”Kreegah Bondulo”, och
          •   Hjulbas: 2400mm                kasta  sig  handlöst!  För  dem  av  oss  En av de envisare legenderna (nu är de
          •   Hjuldimension: 125x15          som  varit priviligierade  nog att köra  däringa  otäckingarna  framme  igen!)
          •   Längd:  3780mm                 bägge, går det givetvis inte att undvi- vet att berätta om en årlig tävling, hål-
          •   Bredd:  1480mm                 ka jämförelsen mellan Firma Giacosa/ len  i tillverkarlandet.  Statuerna  runt
          •   Höjd:    1600mm                Fessias produkt Fiat ”Toppolino” och  denna  lika  mytiska  som  årliga  kamp,
          •   Tyngd:  500 kg                 Citroen 2cv, hur mycket man än spar- talar  om  att  man  under  noga  fixerad
























        Inredningen var ytterst spartansk även om den blev allt mer bekväm med åren. De här simpla framstolarna ser väl när-
        mast ut att vara återanvända bårar från kriget. Instrumenteringen fram är inte särskilt informativ.



          Ventilen • 6 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11