Page 6 - Ventilen 2016-4
P. 6
vilka och vad de varit enligt klara ver- Att ge sig till att låta driva 2cv:ns kat och skrikit! Rambaserad antikve-
ba! Jisses som sagt! vindrutetorkare via en vinkelväxel på rat bygge i båda fall. Skillnaden ligger
Det subtila och obevisbara sabotage hastighetsmätarwiren samt använda i att Cittran varit ufo:likt snormodern,
som hela tiden pågått ute på bl.a. en till intet annat vardande än en pa- medan Firma Giacosa/Fessias produkt
Citroenfabrikerna under dessa dagar raplykrycka som växelspak, är kaxigt lika definitivt varit en skapelse av sin
ger givetvis att förtälja att själva or- värre. Att slutligen använda sig av en tid. Dessutom är sagda ”Toppolino”
det sabotage varit av galliskt origin plåtratt är minst sagt subtilt samt när- försedd med alldeles för många cylin-
och ursprung! Stor och mycket svart mast givet enligt det sant anarkistiska drar i mitt tycke!
humor således! formspråk som varit tillhörigt Citroen
2 cv. Vidare är bägge begåvade med ett
Efter att det Nazistiska tjuv- och mör- långt hoprullningsbart, gummerat tyg-
darpacket lika lyckeligen som änteli- Efter att Pierre-Jules Boulanger om- tak, som garanterat läckt ymnigt när
gen kunnat bortsaneras ur den euro- kommit i en av firmans Citroen B11:or det väl rullats ut. Detta eftersom det
peiska horizontlinjen efter utståndet efter ett besök hos Michelin den 11 no- åldrats väldigt fort och utan något som
andra världskrig 1945, kunde de av vember år 1950, hade luften naturligt helst behag!
dessa förstnämnda så viktige och iv- nog i stort gått ur 2 cv-projektet. Det
rigt eftersökte prototyperne och rit- går bara spekulera om vad som mån- Den vise ägaren/brukaren hade ald-
ningsunderlagen återuppgrävas ur de blivit! Man hade emellertid fortsatt rig någonsin rullat hop detta tygtak,
sina gömställen och försiktigt borstas sträva på enligt chefens intentioner, och på så sätt sluppit få vatten i håret.
av. Efter en del ytterligare formgiv- men hans nådelösa passion och inn- Slutligen är det så att den ”bulle” som
ningsrevideringar samt funderingar ovatör-panache var nu, naturligt nog, taket utgjorde i hoprullat form vad
runt hur man på bästa sätt kunnat borta. gällde bägge karetorna, effektivt för-
drag-täta runt Karetans dörrar och an- hindrade någon större chans till bakåt-
nat, blev lösningen på detta specifika Det är ytterst lätt att förfalla till diver- sikt! I och för sig kanske man kunnat
problem lagom tjock gummiduk, samt se klichéupprapningar vad gällt 2 cv: förlita sig på de utvändiga backspeg-
vaselin. Vivat Vaseline! Den spatiösa instrumentbrädan med larna, men dessa ger lite väl spännan-
endast ampéremätare och hastighets- de odds, if you ask me!
Vid pass 1948 hade man åter kunnat mätare, den distinktiva mekaniska,
vara i full gång med att producera 2 strikt analoga känsla som infunnit sig En sak står omedelbart klar: Antingen
cv på Citroen, upplägget var nu enligt när man dragit ut startknappen, det älskar man ”Lillcittran” reservations-
följande: mycket karaktäristiska raspande vi- löst, eller så hatar man den lika pas-
• Motor: 2 cylindrig luftkyld fyr- nandet som uppstått när den lilla box- sionerat. Ingen eller inget med puls
taktad boxer om 375 cc utsönd- ertvåan om 375 cc tuffat igång, allt lämnas oberört! Första gången “yours´
randes 9 hk detta medverkar förföriskt till att man, truly” per tvåhjuling legat bakom en 2
• 12-volts el-system som vanligtvis icke varit så där särde- cv när en sådan dristat sig till att av-
• Växellåda: 4 växlad, helsynkro- les lättledd, ändå stått på gränsen till verka en rondell, höll högst densam-
niserad manuell att gå från civilist till Citroenist! me på att hamna i statistiken! Dessa
• Framhjulsdrift nämnda långa bärarmar ger 2 cv ett
• Tvådörrars fyrsitsing med tun- Hur är då Citroen 2 cv att köra och kamellikt gungande skritt som inte lik-
nast tänkbara plåtram som bas bruka? Det är bara att likt Tarzan oför- nat någonting annat! Wow som sagt!
färat utropa: ”Kreegah Bondulo”, och
• Hjulbas: 2400mm kasta sig handlöst! För dem av oss En av de envisare legenderna (nu är de
• Hjuldimension: 125x15 som varit priviligierade nog att köra däringa otäckingarna framme igen!)
• Längd: 3780mm bägge, går det givetvis inte att undvi- vet att berätta om en årlig tävling, hål-
• Bredd: 1480mm ka jämförelsen mellan Firma Giacosa/ len i tillverkarlandet. Statuerna runt
• Höjd: 1600mm Fessias produkt Fiat ”Toppolino” och denna lika mytiska som årliga kamp,
• Tyngd: 500 kg Citroen 2cv, hur mycket man än spar- talar om att man under noga fixerad
Inredningen var ytterst spartansk även om den blev allt mer bekväm med åren. De här simpla framstolarna ser väl när-
mast ut att vara återanvända bårar från kriget. Instrumenteringen fram är inte särskilt informativ.
Ventilen • 6 | 2016