Page 7 - Ventilen 2016-4
P. 7
hastighet skulle försöka välta med en
2cv. Det tillhör samma legend att det
hitintills inte lyckats någon, om man
nu skall ge sig till att tro ospecifice-
rade och till intet borgande legender!
Jag måste som grinigast tänkbara
gubbjäkel tillstå att med tanke på mina
egna och andras erfarenheter vad
gällt stolpskottshalten bara inom den
svenska trafiken, skulle blotta tanken
på anordnandet av en sådan tävling
vara tämligen skallskadad! Det finns
och har säkert funnits, med tanke på
lagen om all tings jävlighet, något ge-
nuint pucko som lyckats med konst-
stycket att välta med en 2cv, även om
denna stått still! Emellertid måste det
i ärlighetens namn erkännas att sagda
stolpskott/pucko måst tvingats gå upp
bra tidigt på morgonen för att lyckas!
Det var André Citroen som startade fö-
retaget men han hade avlidit redan 1935
Den enda igentligt känsliga och viktiga och efterträtts av Pierre Boulanger. Det
punkten på en 2cv, är tvånget att hålla var den senare som låg bakom projektet
med CV2 som påbörjades redan 1935.
efter gummisnoddarna som fixerat sä- Han syns här med president Vincent
tena. Förnyar man dessa allteftersom Auriol på Parissaongen 1948.
är allt lugnt! Likt ”Dyngpannan” på an-
dra ändan av samma franska snöre,
en närmast brottsligt bekväm bilush-
ling. Analogt så det ryker, inte sant?
För den kroniskt oförskämde tilltota-
rens del drar denne ned sin prover-
biala basker i pannan, kollar snabbt
via karetans bensinmätsticka om det
månne kunnat befinnas några droppar
bränsle i tanken. Han söker därefter
tända den lika handrullade som dyngs-
ure som setat som gjuten i mungipan
(jodå, han är dum nog att fortfarande
röka!). Utropande “Vive la resistance
francaise!” funderar han på hur bäst
vara tjurigt ohjälpsam utan att det
kostat honom någonting. Redan 1955 fick CV2:an låsbara dörrar, större motor på 425 cc och 12 hkr. Senare
följde ytterligare förändringar och kompletteringar. 1970 hade 2CV6 fått hela 33 hkr
och toppade 110 km/t.
Sedan 1925 hade Citroen en fabrik i Slough i England där man 1974 infördes rektangulära strålkastare.
också byggde Citroenmodellerna. Där lät man bygga den här
sportiga bilen i glasfiber under namnet Bijou på 2CV-plattan och
12 hästarsmotorn. Den blev alldeles för dyr och slogs direkt ut av
nya BMC Mini, så bara 207 exemplar såldes 1959-1964.
Ventilen • 7 | 2016