Page 7 - Ventilen 2016-4
P. 7

hastighet skulle försöka välta med en
        2cv. Det tillhör samma legend att det
        hitintills  inte  lyckats  någon,  om  man
        nu  skall  ge  sig  till  att  tro  ospecifice-
        rade och till intet borgande legender!
        Jag måste som grinigast tänkbara
        gubbjäkel tillstå att med tanke på mina
        egna  och andras erfarenheter vad
        gällt stolpskottshalten bara inom den
        svenska trafiken, skulle blotta tanken
        på  anordnandet  av  en  sådan  tävling
        vara  tämligen  skallskadad!  Det  finns
        och har säkert funnits, med tanke på
        lagen om all tings jävlighet, något ge-
        nuint  pucko  som  lyckats  med konst-
        stycket att välta med en 2cv, även om
        denna stått still! Emellertid måste det
        i ärlighetens namn erkännas att sagda
        stolpskott/pucko måst tvingats gå upp
        bra tidigt på morgonen för att lyckas!
                                             Det var André Citroen som startade fö-
                                             retaget men han hade avlidit redan 1935
        Den enda igentligt känsliga och viktiga  och efterträtts av Pierre Boulanger. Det
        punkten på en 2cv, är tvånget att hålla   var den senare som låg bakom projektet
                                             med CV2 som påbörjades redan 1935.
        efter gummisnoddarna som fixerat sä- Han syns här med president Vincent
        tena. Förnyar man dessa allteftersom   Auriol på Parissaongen 1948.
        är allt lugnt! Likt ”Dyngpannan” på an-
        dra  ändan av samma  franska  snöre,
        en närmast brottsligt bekväm bilush-
        ling. Analogt så det ryker, inte sant?

        För  den  kroniskt oförskämde  tilltota-
        rens del drar denne  ned sin prover-
        biala  basker  i pannan,  kollar  snabbt
        via  karetans  bensinmätsticka  om  det
        månne kunnat befinnas några droppar
        bränsle  i tanken.  Han  söker  därefter
        tända den lika handrullade som dyngs-
        ure som setat som gjuten i mungipan
        (jodå, han är dum nog att fortfarande
        röka!). Utropande “Vive la  resistance
        francaise!”  funderar  han  på  hur  bäst
        vara tjurigt ohjälpsam  utan  att det
        kostat honom någonting.              Redan 1955 fick CV2:an låsbara dörrar, större motor på 425 cc och 12 hkr. Senare
                                             följde ytterligare förändringar och kompletteringar. 1970 hade 2CV6 fått hela 33 hkr
                                             och toppade 110 km/t.


























        Sedan 1925 hade Citroen en fabrik i Slough i England där man   1974 infördes rektangulära strålkastare.
        också byggde Citroenmodellerna. Där lät man bygga den här
        sportiga bilen i glasfiber under namnet Bijou på 2CV-plattan och
        12 hästarsmotorn. Den blev alldeles för dyr och slogs direkt ut av
        nya BMC Mini, så bara 207 exemplar såldes 1959-1964.

                                                                                               Ventilen • 7 | 2016
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12