Page 4 - Ventilen 2016-4
P. 4

Citroen 2 cv



                                                                                                            Leif Falk
        Som ännu  ohängd tilltotare  av  dessa  med den samtida Dyna-Panhard X och  bilupplägget för första gången kunnat
        rader,  misstänker  jag  starkt  att  den  den  långt senare  av  argaste  franska  återfinnas!
        å  Firma  André  Citroen  då  (år  1935,  konkurrenten  skapade  Renault  4,  allt
                            och  kallad PJB  sedan dess utgjort själva sinnebilden,  Nå,  åter  till Pierre-Jules  Boulanger
                            av    vännerna) för att inte säga själva synonymen, för  och  2  cv!  Pierres-Jules  affärsidé  be-
                            nytillträdde  vice  Franskhet!                       stod  i,  förutom  då  det  uppenbara,
                            VD:n     Pierre-                                     att man enligt dennas tangent också
                            Jules Boulanger,  Det skall här  inte  påstås att denna  skulle koncentrera sig på att fabricera
                            knappast   kun- Pierre-Jules  affärsidé  som  sådan  va- simplast och mest lättmekat tänkbara
                            nat haft en sus- rit någon som helst nypåkommenhet.  kareta,  men  utföra  detta  uppdrag  så
                            ning om vad ett  Större delen av den store modernise- väl  och  i  så  fullgoda  materiel  att  det
        Höganäskrus  kunnat  vara  för  konstig  raren och utvecklaren av masstillverk- självklara inte synts. Sagda kareta var
        flaska.  Däremot  representerade  han  ningen Henry Fords affärsidé hade ju  dessutom  redan från början avsedd
        utan  vidare  spisning  ett  välbehövligt  baserats  runt  just  detta  faktum  att  att vara genuint snorbillig i drift samt
        Carlssonskt  korsdrag  för  den  vid  ti- det ju befunnits finnas väsenteligt fler  utan vidare spisning också kunna kö-
        den  grundeligt  konkursade  och  där- relativa  fattiglappar  än  välbeställda.  ras av vem som helst, havandes lämp-
        efter rekonstruerade bilbyggarfirman.  Förutom  det uppenbara  generations- ligt antal förrunna år under bältet!
        André    Citroen                     gapet  samt  geografin  dem  emellan,
        hade     kommit                      låg  största  skillnaden  i  att  nämnde  Jag tillåter mig anse att det utan nå-
        att  drabbas  av                     Pierre-Jules  varit  en,  som  sagt,  när- gon som helst tvekan varit så att gam-
        speldjävulen och                     mast genial konstruktör, vilket den li- le Pierre-Jules lyckats utmärkt med att
        hade  i  princip                     kaledes  nämnde  Henry  definitivt  inte  avverka samtliga av dessa, di uppsat-
        kommit att spela                     varit.  Däremot  hade  han  försett  sig  te punkterne! Förutom då faktumet av
        bort  den  egna                      med ett antal duktiga  anställda  som  att man å  Firma  Citroen konsekvent
        firman.   Pierre-                    utfört biltänkandet åt honom.       envisats  med  att  använda  sina  högst
        Jules Boulanger hade hämtats ur den                                      egna  gängdimensioner, hade man in-
        räddande   franska   däcktillverkaren André Citroen hade under sin tid som  lett övningarna genom att på tunnast
        Michelins kadrer och var likt nämnde  VD i den egna firman gett sig till att  tänkbart  producerade  stålplåtram
        André, en närmast extremt kompetent  avlägga  ett  studiebesök  hos  Henry  placera en  rektangulär  box med fyra
        och  innovativ  ingenjör  och  konstruk- Ford  i Dearborn,  USA,  och  då  blivit  kraftiga  gångjärn i  vardera hörnet.
        tör. (Efter att dåvarande Citroen VD:n  minst sagt chockad av vad som mött  Vid nämnda gångjärn monterades fyra
        Pierre  Michelin  förolyckats 1937,  tog  honom  vad gällt attityder  och  annat  mycket långa bärarmar utmynnandes i
        Pierre-Jules över som full VD.)      från denne!                         trumbromsar, och - Voila!!

        Nå, tillbaka till år 1936! Under det när- Man  hade  utan  vidare  kunnat  kalla  Sagda  bärarmar  med  gångjärn  var
        mast följande året hade  Pierre-Jules,  Henry Ford för åtskilligt, men som sagt  parvist  grupperade,  vart  och  ett  av
        trots dess frenetiska förlopp för hans  varken någon bilinovatör eller ens, åt- dessa  par  avfjädrat  via  mekaniska
        del, ändå tagit sig orådet att börja ruva  minstone enligt vissa, socialt kapabel!  länkar till det ena av två i samma ram
        sin  idé  (vid  tiden  kallad  och  nämnd  Sanningen var och är ju att det varit i  gående  dubbelverkande  resårfjädrar,
        ”Tres Petite Voityre” inom en trängre  och med tillverkandet och lanseringen  uppsmugna  upp i varsin tröskel av
        krets).  Densamma  kom  att  utmynna  av den lika  vrålbrittiska  som  diminu- densamma.
        i firmans nya 2 CV modell. Denna lil- tiva  Austin  Seven  som  det  moderna
        la minst sagt aparta kareta har, ihop
























        De 250 prototyperna som togs fram i hemlighet under kriget kallades TPV (Tres Petite Voiture). Redan från början hade man
        bestämt att bilen skulle vara lätt så det räckte med en liten tvåcylindrig boxermotor. De utvändiga plåtpanelerna korrugerades för
        att göra dem starkare. När tyskarna hittade några gömda prototyper skickades de till Wolfsburg för utvärdering. Herr Ferdinand
        Porsche tittade på dem och avfärdade dem snabbt som ”snarare tvålkopp än en folkets bil”. Bilarna vägde bara 370 kilo så en liten
        åttahästars motor på 375 cc räckte för att ge 60 km/t i toppfart.
          Ventilen • 4 | 2016
   1   2   3   4   5   6   7   8   9