Page 4 - Ventilen 2016-4
P. 4
Citroen 2 cv
Leif Falk
Som ännu ohängd tilltotare av dessa med den samtida Dyna-Panhard X och bilupplägget för första gången kunnat
rader, misstänker jag starkt att den den långt senare av argaste franska återfinnas!
å Firma André Citroen då (år 1935, konkurrenten skapade Renault 4, allt
och kallad PJB sedan dess utgjort själva sinnebilden, Nå, åter till Pierre-Jules Boulanger
av vännerna) för att inte säga själva synonymen, för och 2 cv! Pierres-Jules affärsidé be-
nytillträdde vice Franskhet! stod i, förutom då det uppenbara,
VD:n Pierre- att man enligt dennas tangent också
Jules Boulanger, Det skall här inte påstås att denna skulle koncentrera sig på att fabricera
knappast kun- Pierre-Jules affärsidé som sådan va- simplast och mest lättmekat tänkbara
nat haft en sus- rit någon som helst nypåkommenhet. kareta, men utföra detta uppdrag så
ning om vad ett Större delen av den store modernise- väl och i så fullgoda materiel att det
Höganäskrus kunnat vara för konstig raren och utvecklaren av masstillverk- självklara inte synts. Sagda kareta var
flaska. Däremot representerade han ningen Henry Fords affärsidé hade ju dessutom redan från början avsedd
utan vidare spisning ett välbehövligt baserats runt just detta faktum att att vara genuint snorbillig i drift samt
Carlssonskt korsdrag för den vid ti- det ju befunnits finnas väsenteligt fler utan vidare spisning också kunna kö-
den grundeligt konkursade och där- relativa fattiglappar än välbeställda. ras av vem som helst, havandes lämp-
efter rekonstruerade bilbyggarfirman. Förutom det uppenbara generations- ligt antal förrunna år under bältet!
André Citroen gapet samt geografin dem emellan,
hade kommit låg största skillnaden i att nämnde Jag tillåter mig anse att det utan nå-
att drabbas av Pierre-Jules varit en, som sagt, när- gon som helst tvekan varit så att gam-
speldjävulen och mast genial konstruktör, vilket den li- le Pierre-Jules lyckats utmärkt med att
hade i princip kaledes nämnde Henry definitivt inte avverka samtliga av dessa, di uppsat-
kommit att spela varit. Däremot hade han försett sig te punkterne! Förutom då faktumet av
bort den egna med ett antal duktiga anställda som att man å Firma Citroen konsekvent
firman. Pierre- utfört biltänkandet åt honom. envisats med att använda sina högst
Jules Boulanger hade hämtats ur den egna gängdimensioner, hade man in-
räddande franska däcktillverkaren André Citroen hade under sin tid som lett övningarna genom att på tunnast
Michelins kadrer och var likt nämnde VD i den egna firman gett sig till att tänkbart producerade stålplåtram
André, en närmast extremt kompetent avlägga ett studiebesök hos Henry placera en rektangulär box med fyra
och innovativ ingenjör och konstruk- Ford i Dearborn, USA, och då blivit kraftiga gångjärn i vardera hörnet.
tör. (Efter att dåvarande Citroen VD:n minst sagt chockad av vad som mött Vid nämnda gångjärn monterades fyra
Pierre Michelin förolyckats 1937, tog honom vad gällt attityder och annat mycket långa bärarmar utmynnandes i
Pierre-Jules över som full VD.) från denne! trumbromsar, och - Voila!!
Nå, tillbaka till år 1936! Under det när- Man hade utan vidare kunnat kalla Sagda bärarmar med gångjärn var
mast följande året hade Pierre-Jules, Henry Ford för åtskilligt, men som sagt parvist grupperade, vart och ett av
trots dess frenetiska förlopp för hans varken någon bilinovatör eller ens, åt- dessa par avfjädrat via mekaniska
del, ändå tagit sig orådet att börja ruva minstone enligt vissa, socialt kapabel! länkar till det ena av två i samma ram
sin idé (vid tiden kallad och nämnd Sanningen var och är ju att det varit i gående dubbelverkande resårfjädrar,
”Tres Petite Voityre” inom en trängre och med tillverkandet och lanseringen uppsmugna upp i varsin tröskel av
krets). Densamma kom att utmynna av den lika vrålbrittiska som diminu- densamma.
i firmans nya 2 CV modell. Denna lil- tiva Austin Seven som det moderna
la minst sagt aparta kareta har, ihop
De 250 prototyperna som togs fram i hemlighet under kriget kallades TPV (Tres Petite Voiture). Redan från början hade man
bestämt att bilen skulle vara lätt så det räckte med en liten tvåcylindrig boxermotor. De utvändiga plåtpanelerna korrugerades för
att göra dem starkare. När tyskarna hittade några gömda prototyper skickades de till Wolfsburg för utvärdering. Herr Ferdinand
Porsche tittade på dem och avfärdade dem snabbt som ”snarare tvålkopp än en folkets bil”. Bilarna vägde bara 370 kilo så en liten
åttahästars motor på 375 cc räckte för att ge 60 km/t i toppfart.
Ventilen • 4 | 2016