Page 9 -
P. 9
En bild från Järntorget cirka
1925. Av de sju taxibilarna
som står och väntar på kör-
ning vid taxistationen är fyra
stycken Renault. Lägg märke
till att den stiliga Järntorgs-
brunnen med konstverket De
fem världsdelarna inte har
kommit på plats ännu. Den
skapades av konstnären Tore
Strindberg och invigdes den
12 oktober 1927. Spårvägslin-
je 9, kallad Långedragslinjen,
startade här 1924. Arbetare-
föreningens hus i bakgrunden
uppfördes 1874. Arbetarrörel-
sen flyttade in i det nybyggda
Folkets Hus sent på 1940-ta-
let. Byggnaden revs och
ersattes 1959 av Ny Tidhuset.
1999-2000 ändrades Järntor-
get genom att spårvägen fick
ändrad sträckning och en del
av biltrafiken togs bort.
RENAULT EFTER 1920 4-stegad växellåda, men en 3-stegad växellåda, på Paris gator. Monasix
I mitten av 20-talet hade även som PG med tvärlig- utmärkte sig Monasix som fanns med 4-dörrars taxi-
de mellanstora Renault- gande bladfjäder bak, skivh- något nytt. Innan dess hade kaross, som coupé och som
erna börjat bli omoderna. jul, konkoppling, växelspak de flesta 6-cylindriga Re- öppen eller täckt vagn.
Konstruktionsmässigt i mitten och 3-stegad väx- nault-motorer haft en cylin-
daterade de sig tillbaka till ellåda. (PG var i princip en dervolym på minst 3 liter. Från mars 1934 när Citroen
förkrigsåren och var i stort KZ med två extra cylindrar.) introducerade sin Traction
behov av förnyelse. Mark- PG bytte namn till Vivasix Monasix skulle bli Paris Avant blev det den nya sin-
naden hade gått mot allt på 1927 års bilsalong, och ”räddning” ännu en gång. nebilden för Paris taxibilar
mindre 6-cylindriga motorer. inledde Renault-raden av Huvudstaden var nämligen i och förblev så i 25 år. Böck-
”Viva-”-modeller. skriande behov av nya taxi- erna om kommissairie Mai-
Först kom PZ-modellen på bilar. Den välkända och typ- gret hjälpte kanske till. Även
4 766 cc (tillverkades i my- 1927 hade den ganska iska taxibilen AG Taxi de la om Renaultbilar fortfarande
cket små antal). PZ ersattes omoderna RA-modellen Marnes ersättare FD sluta- förekommer som taxibilar i
av 15CV Luxe, en mindre gjort sitt, försvann från de tillverkas 1920 och man Europa så har deras dom-
bil på 3 180 cc. Den kunde marknaden och lämnade behövde fylla tomrummet. inans i taxivärlden aldrig
fås som RA med kantile- under 1928 plats åt Mo- Detta blev en av Monasix upprepats.
ver-fjädring bak, träekerhjul, nasix, som även kallades uppgifter. Det dröjde inte
lamellkoppling, växelspak Type RY 8CV. Med sin lilla länge förrän grön-målade En Renault Monasix taxi tillhö-
till höger om föraren och 1 474 cc sexa, kopplad till Monasix blev en vanlig syn rig Compagnie Generale des
Voitures a Paris cirka 1928.
Det är märkligt att den saknar
vanliga huvudstrålkastare. På
vänsterskärmen ser man hur
hålet där lampan har suttit är
täckt av en platta med fyra
bultar.
Ventilen • 9 | 2015