Page 9 -
P. 9

En bild från Järntorget cirka
1925. Av de sju taxibilarna
som står och väntar på kör-
ning vid taxistationen är fyra
stycken Renault. Lägg märke
till att den stiliga Järntorgs-
brunnen med konstverket De
fem världsdelarna inte har
kommit på plats ännu. Den
skapades av konstnären Tore
Strindberg och invigdes den
12 oktober 1927. Spårvägslin-
je 9, kallad Långedragslinjen,
startade här 1924. Arbetare-
föreningens hus i bakgrunden
uppfördes 1874. Arbetarrörel-
sen flyttade in i det nybyggda
Folkets Hus sent på 1940-ta-
let. Byggnaden revs och
ersattes 1959 av Ny Tidhuset.
1999-2000 ändrades Järntor-
get genom att spårvägen fick
ändrad sträckning och en del
av biltrafiken togs bort.

RENAULT EFTER 1920               4-stegad växellåda, men       en 3-stegad växellåda,        på Paris gator. Monasix
I mitten av 20-talet hade        även som PG med tvärlig-      utmärkte sig Monasix som      fanns med 4-dörrars taxi-
de mellanstora Renault-          gande bladfjäder bak, skivh-  något nytt. Innan dess hade   kaross, som coupé och som
erna börjat bli omoderna.        jul, konkoppling, växelspak   de flesta 6-cylindriga Re-    öppen eller täckt vagn.
Konstruktionsmässigt             i mitten och 3-stegad väx-    nault-motorer haft en cylin-
daterade de sig tillbaka till    ellåda. (PG var i princip en  dervolym på minst 3 liter.    Från mars 1934 när Citroen
förkrigsåren och var i stort     KZ med två extra cylindrar.)                                introducerade sin Traction
behov av förnyelse. Mark-        PG bytte namn till Vivasix    Monasix skulle bli Paris      Avant blev det den nya sin-
naden hade gått mot allt         på 1927 års bilsalong, och    ”räddning” ännu en gång.      nebilden för Paris taxibilar
mindre 6-cylindriga motorer.     inledde Renault-raden av      Huvudstaden var nämligen i    och förblev så i 25 år. Böck-
                                 ”Viva-”-modeller.             skriande behov av nya taxi-   erna om kommissairie Mai-
Först kom PZ-modellen på                                       bilar. Den välkända och typ-  gret hjälpte kanske till. Även
4 766 cc (tillverkades i my-     1927 hade den ganska          iska taxibilen AG Taxi de la  om Renaultbilar fortfarande
cket små antal). PZ ersattes     omoderna RA-modellen          Marnes ersättare FD sluta-    förekommer som taxibilar i
av 15CV Luxe, en mindre          gjort sitt, försvann från     de tillverkas 1920 och man    Europa så har deras dom-
bil på 3 180 cc. Den kunde       marknaden och lämnade         behövde fylla tomrummet.      inans i taxivärlden aldrig
fås som RA med kantile-          under 1928 plats åt Mo-       Detta blev en av Monasix      upprepats.
ver-fjädring bak, träekerhjul,   nasix, som även kallades      uppgifter. Det dröjde inte
lamellkoppling, växelspak        Type RY 8CV. Med sin lilla    länge förrän grön-målade      En Renault Monasix taxi tillhö-
till höger om föraren och        1 474 cc sexa, kopplad till   Monasix blev en vanlig syn    rig Compagnie Generale des
                                                                                             Voitures a Paris cirka 1928.
                                                                                             Det är märkligt att den saknar
                                                                                             vanliga huvudstrålkastare. På
                                                                                             vänsterskärmen ser man hur
                                                                                             hålet där lampan har suttit är
                                                                                             täckt av en platta med fyra
                                                                                             bultar.

                                                                                             Ventilen • 9 | 2015
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14