Page 5 -
P. 5

TAXIMETERN                      i en summa för den åkande        ner för varje varv som hju-       protester infördes ett oblig-
                                utvisar hvad som skall beta-     let rullade. Vid resans slut      atorium för taxametrar 1899
Men det var inte bara gen-      las efter fullbordad färd. Åk-   kunde taxan enkelt bestäm-        och från 1904 tog Haldatax-
om en väldigt lyckad bilm-      donen är dessutom utrusta-       mas genom att räkna hur           ametern över den svenska
odell som Renault skapade       de med en på en rörlig arm       många stenar som hade             marknaden.
taxihistoria. Det var en an-    fästad lykta, som förd till si-  fallit ner. Leonardo da Vinci
nan uppfinning som bered-       dan av kuskbocken angifver       misslyckades i sina försök        Ordet taxi sägs vara här-
de väg för Renaultbilarnas      att droskan är ledig, men        att rekonstruera denna            lett ur den mäktiga tyska
succé. Det som hjälpte          annars belyser taxameterns       äldsta typ av räkneverk.          adelsfamiljen Baron Thurn
taxibilen att slå igenom på     siffertavla, vidare med en       Först 1891 uppfann Fried-         und Taxis, som byggde upp
bred front var le taximètre,    röd metallfana bärande           rich Wilhelm Gustav Bruhn         det moderna postväsend-
i Sverige kallad taxame-        ordet Ledig samt en svart        den mekaniska apparat             et i Europa med anor från
tern. Genom taxametern          metallskylt bärande ordet        som på en Daimler Victoria        1200-talet med ett eget
kunde passagerarna betala       Beställd”.                       gjorde det möjligt att räkna      kurirsystem som gav dem
chauffören enligt en uppg-                                       ut priset för resan. Mätaren      monopol på postbefordran
jord taxa. Han kunde se hur     Nu var inte taxametern           monterades på taxibilens          i stora delar av Europa.
mycket resan kostade, för       något nytt påfund. Det ta-       utsida kopplad till ena fram-     Sannolikt kom namnet helt
apparaten räknade kontinu-      las om att den uppfanns          hjulets rotationsrörelser.        enkelt av att taximetern/
erligt under hela resvägen      redan på romarnas tid av         Senare kopplades den till         taxametern blev allmänt
från det att chauffören hade    Archimedes från Syrakusa         ett urverk, vilket medförde       förekommande vid resor
slagit på den genom att         ca 200 år f Kr genom att         att även väntetiden kunde         med inhyrd chaufför. Ordet
vrida en spärr på räknever-     en pigg på drivaxeln mötte       mätas. I Sverige var det          taxa och taxera fanns se-
ket. Enligt ”Underrättelser     ett kugghjul som i sin tur       tyska Bruhntaxametrar som         dan länge i flera europeiska
för resande” från 1899 är       öppnade en liten lucka så        användes vid introduktionen       språk i betydelsen värde/
taxametern ”en på droskan       att en liten sten ramlade        1897. Trots droskägarnas          värdera.
fäst automatisk apparat som

                                Halda Fickurfabrik AB i Svängsta, grundad av fabrikören Hen-
                                ning Hammarlund 1887, började tillverka taxametrar 1890.
                                Den avbildade Haldataxametern modell 2 är från cirka 1907
                                och gjord i aluminium. På sidan har den fyra räkneverk och på
                                baksidan ett vred för uppdragning av urverket samt en fällbar
                                emaljerad skylt med ordet Ledig. Vid körning kan skylten fällas
                                ned till olika lägen för åkning, Taxa 1 (för 1-2 personers dagtid
                                och all återfärd inom droskdistriktet), Taxa 2 (för 3-4 personer
                                dagtid och 1-4 personer nattetid), Taxa 3 (för fler än 4 perso-
                                ner) och Kassa.

PARIS                           LONDON                           London och snart fanns det        bättre skyddade i Renault
I den franska huvudstaden                                        1 100 Renault AG1-taxibilar       och de fick genomgå utbild-
dominerade hyrvagnstrafik-      I världsmetropolen London        i omlopp. Här gällde från         ning i yrket hos The General
en gatorna ända fram till       var de första taxibilarna        1906 nya säkerhetsregler          Cab Co. Renaults försprång
sekelskiftet 1900. Redan        eldrivna. Bensindrivna           ”Condition of Fitness” om         var snart hotat av många
några år dessförinnan in-       fordon började användas          bland annat vändradie             andra importbilar, bland an-
troducerades taxibilar men      1903 men år 1906 fanns           och bakaxelbredd. Detta           nat Unic och Citroen, innan
det dröjde till 1907 för en ny  det ändå bara cirka 100          omöjliggjorde för vissa           de inhemska märkena bör-
fransk revolution att bryta     taxibilar i tjänst. De allra     bilmärken att godtas som          jade ta över. De gamla Re-
ut. Den var en följd av att     flesta transporterna skedde      taxibilar. Renault uppfyllde      nault-bilarna tjänade långt in
taximetern blev obligatorisk    ännu med hästdroska. 1907        inte kraven men lyckades få       på 1920-talet men omkring
samtidigt som Renaults          hände två viktiga saker, dels    till ett undantag för experi-     1930 var Beardmore, Austin
modell AG1 hade hunnit          köpte General Cab Com-           mentbilar och kunde på så         och Morris de vanligaste
produceras i tusental och       pany in 500 franska taxib-       sätt gynnas av reglerna un-       taxibilarna i England.
började användas som            ilar från Renault och dels       der en övergångstid på de
taxibilar i stor skala. Man     blev verksamheten strikt         cirka 50-talet konkurrerande
beräknar att det fanns 250      reglerad med bland annat         bilmärkenas bekostnad.
st i trafik 1905, 1 000 st      obligatoriskt krav på taxi-      Renault-taxibilarna uppskat-
1906, 1 500 st 1908 och 3       meterutrustning installerad i    tades såväl av förare som
000 st 1913.                    samtliga bilar. Därmed revo-     kunder. Chaufförerna satt
                                lutionerades taxibranschen i

                                                                                                   Ventilen • 5 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10