Page 5 -
P. 5
TAXIMETERN i en summa för den åkande ner för varje varv som hju- protester infördes ett oblig-
utvisar hvad som skall beta- let rullade. Vid resans slut atorium för taxametrar 1899
Men det var inte bara gen- las efter fullbordad färd. Åk- kunde taxan enkelt bestäm- och från 1904 tog Haldatax-
om en väldigt lyckad bilm- donen är dessutom utrusta- mas genom att räkna hur ametern över den svenska
odell som Renault skapade de med en på en rörlig arm många stenar som hade marknaden.
taxihistoria. Det var en an- fästad lykta, som förd till si- fallit ner. Leonardo da Vinci
nan uppfinning som bered- dan av kuskbocken angifver misslyckades i sina försök Ordet taxi sägs vara här-
de väg för Renaultbilarnas att droskan är ledig, men att rekonstruera denna lett ur den mäktiga tyska
succé. Det som hjälpte annars belyser taxameterns äldsta typ av räkneverk. adelsfamiljen Baron Thurn
taxibilen att slå igenom på siffertavla, vidare med en Först 1891 uppfann Fried- und Taxis, som byggde upp
bred front var le taximètre, röd metallfana bärande rich Wilhelm Gustav Bruhn det moderna postväsend-
i Sverige kallad taxame- ordet Ledig samt en svart den mekaniska apparat et i Europa med anor från
tern. Genom taxametern metallskylt bärande ordet som på en Daimler Victoria 1200-talet med ett eget
kunde passagerarna betala Beställd”. gjorde det möjligt att räkna kurirsystem som gav dem
chauffören enligt en uppg- ut priset för resan. Mätaren monopol på postbefordran
jord taxa. Han kunde se hur Nu var inte taxametern monterades på taxibilens i stora delar av Europa.
mycket resan kostade, för något nytt påfund. Det ta- utsida kopplad till ena fram- Sannolikt kom namnet helt
apparaten räknade kontinu- las om att den uppfanns hjulets rotationsrörelser. enkelt av att taximetern/
erligt under hela resvägen redan på romarnas tid av Senare kopplades den till taxametern blev allmänt
från det att chauffören hade Archimedes från Syrakusa ett urverk, vilket medförde förekommande vid resor
slagit på den genom att ca 200 år f Kr genom att att även väntetiden kunde med inhyrd chaufför. Ordet
vrida en spärr på räknever- en pigg på drivaxeln mötte mätas. I Sverige var det taxa och taxera fanns se-
ket. Enligt ”Underrättelser ett kugghjul som i sin tur tyska Bruhntaxametrar som dan länge i flera europeiska
för resande” från 1899 är öppnade en liten lucka så användes vid introduktionen språk i betydelsen värde/
taxametern ”en på droskan att en liten sten ramlade 1897. Trots droskägarnas värdera.
fäst automatisk apparat som
Halda Fickurfabrik AB i Svängsta, grundad av fabrikören Hen-
ning Hammarlund 1887, började tillverka taxametrar 1890.
Den avbildade Haldataxametern modell 2 är från cirka 1907
och gjord i aluminium. På sidan har den fyra räkneverk och på
baksidan ett vred för uppdragning av urverket samt en fällbar
emaljerad skylt med ordet Ledig. Vid körning kan skylten fällas
ned till olika lägen för åkning, Taxa 1 (för 1-2 personers dagtid
och all återfärd inom droskdistriktet), Taxa 2 (för 3-4 personer
dagtid och 1-4 personer nattetid), Taxa 3 (för fler än 4 perso-
ner) och Kassa.
PARIS LONDON London och snart fanns det bättre skyddade i Renault
I den franska huvudstaden 1 100 Renault AG1-taxibilar och de fick genomgå utbild-
dominerade hyrvagnstrafik- I världsmetropolen London i omlopp. Här gällde från ning i yrket hos The General
en gatorna ända fram till var de första taxibilarna 1906 nya säkerhetsregler Cab Co. Renaults försprång
sekelskiftet 1900. Redan eldrivna. Bensindrivna ”Condition of Fitness” om var snart hotat av många
några år dessförinnan in- fordon började användas bland annat vändradie andra importbilar, bland an-
troducerades taxibilar men 1903 men år 1906 fanns och bakaxelbredd. Detta nat Unic och Citroen, innan
det dröjde till 1907 för en ny det ändå bara cirka 100 omöjliggjorde för vissa de inhemska märkena bör-
fransk revolution att bryta taxibilar i tjänst. De allra bilmärken att godtas som jade ta över. De gamla Re-
ut. Den var en följd av att flesta transporterna skedde taxibilar. Renault uppfyllde nault-bilarna tjänade långt in
taximetern blev obligatorisk ännu med hästdroska. 1907 inte kraven men lyckades få på 1920-talet men omkring
samtidigt som Renaults hände två viktiga saker, dels till ett undantag för experi- 1930 var Beardmore, Austin
modell AG1 hade hunnit köpte General Cab Com- mentbilar och kunde på så och Morris de vanligaste
produceras i tusental och pany in 500 franska taxib- sätt gynnas av reglerna un- taxibilarna i England.
började användas som ilar från Renault och dels der en övergångstid på de
taxibilar i stor skala. Man blev verksamheten strikt cirka 50-talet konkurrerande
beräknar att det fanns 250 reglerad med bland annat bilmärkenas bekostnad.
st i trafik 1905, 1 000 st obligatoriskt krav på taxi- Renault-taxibilarna uppskat-
1906, 1 500 st 1908 och 3 meterutrustning installerad i tades såväl av förare som
000 st 1913. samtliga bilar. Därmed revo- kunder. Chaufförerna satt
lutionerades taxibranschen i
Ventilen • 5 | 2015