Page 8 -
P. 8
En större Renault-taxi årsmo-
dell cirka 1914 framförd i Gö-
teborgstrafiken av sin chaufför
Karl Valdemar Andersson.
Bilden är tagen cirka 1920
och lånades ut till AHK Mäs�-
sing & Nickel av chaufförens
dotter Elsa Andersson. Karl V
fick körkort 1916. Platsen är
taxistationen vid Järntorget. I
bakgrunden syns Pusterviks-
kvarteret med husfasaden och
skylten Rialto, som många sä-
kert minns som den populära
lördagsmatinébiografen, där
stämningen var hög medan
cowboyfilmerna rullade på vita
duken. Ännu saknas Folkets
hus till vänster därom. Det
skulle dröja till 1948/49 för
niovåningshuset som ritades
av funkisarkitekten Einar
Eriksson, redan känd i stan för
Konserthuset och Park Avenue
Hotel. Den låga delen bredvid
blev klar 1951 medan den del
som inhyste biografen Draken
och restaurang Vågen var
färdig först 1956.
En begagnad Renault som
importerats till Sverige efter
kriget för att gå som taxi i
Göteborg i några år.
Här har chauffören Knut Vik-
tor Nordström stannat i Norra
Liden för att ställa upp på ett
foto.
Ännu en bild tagen i Hyrver-
kets lokal på Magasinsgatan
19. Det är nu fyra år senare
än förra bilden. En några år
gammal Renault gömmer sig
bakom en modernare Over-
land. Kvarteret uppfördes
redan 1835 och är mycket
välbevarat. Stallgården har
sett likadan ut sedan Hyr-
verket flyttade in 1898. Hela
kvarteret är från 1835 och i
den stora hallen fanns ridhus
för Göta Artilleriregemente
och stallar med 63 spiltor
för deras arméhästar. När
Hyrverket tog över fylldes det
av hästdroskor och några år
senare kom även automobi-
lerna in i verksamheten. 1941
fanns det bara bilar i hallen,
för då hade GM-återförsälja-
ren Ragnar Jansson tagit över.
Numera finns flera butiker och
kontor i huset.
Ventilen • 8 | 2015