Page 11 -
P. 11

far byslaktaren hade hjälpt henne att     Hon ansåg sig själv lite förbigången på
skaffa med delvis av lilla Beatrice´s     grund av sitt kön, men idag framhålls
egenhändigt ihopsparade slantar. Det      hon som en kvinnlig ikon. Landets
blev teknisk aftonskola, varefter hon     uppskattning kom i viss mån då hon
anställs av en elektrisk installations-   utsågs till medlem av imperieorden
firma med en kvinnlig chef. Under         - MBE - inte minst för sin insats i en
några år på 1920-talet bidrog hon till    kritisk situation för nationen.
elektrifieringen av Englands lands-
bygd. 1929 inleds en teknisk utbildning   Lagonda Rapier blev en av bilhis-
på Manchester University och 1940         toriens många, ekonomiskt sett
arbetar hon sedan länge som en väl-       misslyckade affärer med att försöka
etablerad flygingenjör hos RAE. Med       tillverka en liten påkostad bil. Idag har
hennes omvittnade resultatinriktade       den dock sina trogna beundrare – 320
läggning presenterar hon en idé om en     rullar ännu, av ca 400 sålda enl. the
strypbricka - ”Miss Shillings Orifice” -  Rapier Register, som kom igång redan
som bromsar bränslets okontrollerade      1953. Med sin fyrcylindriga motor – ett
rörelser i förgasarens flottörhus. Den    vackert bygge med två överliggande
kunde också monteras in utan några        kamaxlar – och med den knepiga
modifieringar. Det blev också en rolig    slagvolymen 1104 cc. Konventionellt
ordlek, då kostnaden motsvarade just      chassi med bladfjädrade stela axlar,
en shilling.                              axelavstånd 2500 mm och preselektiv
                                          planetväxellåda gjorde den hur brittisk
Lockelsen till snabba motorcyklar och     som helst. Med de individuellt byggda
bilar behöll hon hela tiden. Med sin      karosserna blev alla bilarna olika.
trimmade kamskafts Norton blev hon        1934 kom de första exemplaren ut
den snabbaste kvinnan på Brooklands.      och sedan hackade sig tillverkningen
Efterhand skaffade hon sig en riktigt     fram till 1938. Miss Shilling inhandlade
trevlig Lagonda Rapier för att komma      1940 en begagnad täckt coupé från
till och från sitt arbete på RAE, där     E. D. Abott. Hennes viktiga arbete
hon blev kvar resten av sitt yrkesverk-   innebar tillgång till bensin för resorna
samma liv. Det var inte bara arbete       i tjänsten. 1945 slängdes den tunga
utan kärleken till en manlig kollega      påklädnaden av och det blev racing
spirade och hon blev så småningom         istället. Många av de trevliga bilarna
Mrs Naylor. När det var dags att skaffa   genomgick samma öde. Idag verkar
förlovningsringar, svarvade hon dem       det vimla av ensitsiga specialare med
själv av rostfritt stål på en av RAE´s    en Rapier som ursprung. Idag rullar
svarvar. Tillsammans ägnade de            Miss Shillings bil i Australien med en
mycket tid på tävlande och mekande.       nyare tvåsitsig replikakaross.
Lagonda Rapier-bilen försågs med en
lätt öppen kaross, byggd av skrotade
flygplansdelar. Denna tävlingsbil behöll
hon fram till 1960.

                                                                                     Ventilen • 11 | 2015
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16