Page 7 -
P. 7
GÖTEBORG startade Sleipners Hyrverk och Sleipners Hyrverk gick Som man kan se på vyko-
för bilar 1907. Det var Sleip- ihop. Några av Göteborgs rt från tiden efter första
Taxitrafiken i Göteborg do- ner som startade den första Hyrverks Aktiebolags världskriget så var Renault
minerades av de två stora taxistationen på Hotellplat- chaufförer köpte ut bilarna ett ofta förekommande val
hyrverken. Göteborgs Hyr- sen. Stora taxistationer eta- de körde och blev upptag- av taxibil även i Sverige.
verks Aktiebolag bildades blerades också bland annat na i Droskägarföreningen Särskilt här i Göteborg verk-
1989 av John Andersson vid Drottningtorget, Lorens- 1936. Numera bedrivs den ar de ha använts både som
och hade sina ändamåls- bergsparken och Järntorget. verksamheten i form av taxibilar och som hyrbilar.
enliga lokaler på Maga- Många taxibilar drevs av Taxi Göteborg ekonomisk De senare har ofta varit
sinsgatan 19. Sleipners enbilsföretagare. förening men idag finns något större och lyxigare
Hyrverk, grundat 1880 av många andra som kör taxi modeller av äldre modell.
Joh A Holmdahl och välkänt Göteborgs första taxibolag, i stan som till exempel den Sådana användes gärna
för sina hästdragna landåer Göteborgs Droskägarfören- rikstäckande taxikedjan Tax- länge och några fanns kvar i
för begravningar, började ing, bildades 1922 genom iKurir. trafik ända in på 1920-talet.
använda automobiler 1904. att flera enbilsföretagare
Grosshandlare Anders Skog Den här bilden tagen 1917 i
Hyrverkets lokaler på Maga-
sinsgatan verkar visa samma
Renault som är avbildad på
Ventilens framsida. Båda
bilarna till höger om Renaul-
ten ser ut att vara av märket
Delahaye. Hyrverket använde
Delahaye i sin taxiflotta redan
från 1909 men de två på bil-
den bör vara av något senare
årgång. Bakom Delahayen i
mitten döljer sig troligen en
Minerva som också var en
vanlig taxibil i Göteborg under
”den franska tiden”.
Uppenbarligen lyckades
Renault tidigt med sin export
till länder som Sverige där ett
stort antal gjorde tjänst som
taxibilar. Inte minst i Göteborg
där Renault användes både
som taxibilar och hyrbilar.
Bilden från Skeppsbron, där
Rederiaktiebolaget Svenska
Lloyd hade sitt kontor, är
tagen den 8 juni 1927. Det
måste ha varit någon alldeles
särskild händelse som gjorde
att så många droskor väntade
här på körning denna tidiga
sommardag.
Ventilen • 7 | 2015