Page 7 -
P. 7

GÖTEBORG                     startade Sleipners Hyrverk      och Sleipners Hyrverk gick    Som man kan se på vyko-
                             för bilar 1907. Det var Sleip-  ihop. Några av Göteborgs      rt från tiden efter första
Taxitrafiken i Göteborg do-  ner som startade den första     Hyrverks Aktiebolags          världskriget så var Renault
minerades av de två stora    taxistationen på Hotellplat-    chaufförer köpte ut bilarna   ett ofta förekommande val
hyrverken. Göteborgs Hyr-    sen. Stora taxistationer eta-   de körde och blev upptag-     av taxibil även i Sverige.
verks Aktiebolag bildades    blerades också bland annat      na i Droskägarföreningen      Särskilt här i Göteborg verk-
1989 av John Andersson       vid Drottningtorget, Lorens-    1936. Numera bedrivs den      ar de ha använts både som
och hade sina ändamåls-      bergsparken och Järntorget.     verksamheten i form av        taxibilar och som hyrbilar.
enliga lokaler på Maga-      Många taxibilar drevs av        Taxi Göteborg ekonomisk       De senare har ofta varit
sinsgatan 19. Sleipners      enbilsföretagare.               förening men idag finns       något större och lyxigare
Hyrverk, grundat 1880 av                                     många andra som kör taxi      modeller av äldre modell.
Joh A Holmdahl och välkänt   Göteborgs första taxibolag,     i stan som till exempel den   Sådana användes gärna
för sina hästdragna landåer  Göteborgs Droskägarfören-       rikstäckande taxikedjan Tax-  länge och några fanns kvar i
för begravningar, började    ing, bildades 1922 genom        iKurir.                       trafik ända in på 1920-talet.
använda automobiler 1904.    att flera enbilsföretagare
Grosshandlare Anders Skog                                                                  Den här bilden tagen 1917 i
                                                                                           Hyrverkets lokaler på Maga-
                                                                                           sinsgatan verkar visa samma
                                                                                           Renault som är avbildad på
                                                                                           Ventilens framsida. Båda
                                                                                           bilarna till höger om Renaul-
                                                                                           ten ser ut att vara av märket
                                                                                           Delahaye. Hyrverket använde
                                                                                           Delahaye i sin taxiflotta redan
                                                                                           från 1909 men de två på bil-
                                                                                           den bör vara av något senare
                                                                                           årgång. Bakom Delahayen i
                                                                                           mitten döljer sig troligen en
                                                                                           Minerva som också var en
                                                                                           vanlig taxibil i Göteborg under
                                                                                           ”den franska tiden”.

                                                                                           Uppenbarligen lyckades
                                                                                           Renault tidigt med sin export
                                                                                           till länder som Sverige där ett
                                                                                           stort antal gjorde tjänst som
                                                                                           taxibilar. Inte minst i Göteborg
                                                                                           där Renault användes både
                                                                                           som taxibilar och hyrbilar.
                                                                                           Bilden från Skeppsbron, där
                                                                                           Rederiaktiebolaget Svenska
                                                                                           Lloyd hade sitt kontor, är
                                                                                           tagen den 8 juni 1927. Det
                                                                                           måste ha varit någon alldeles
                                                                                           särskild händelse som gjorde
                                                                                           att så många droskor väntade
                                                                                           här på körning denna tidiga
                                                                                           sommardag.

                                                                                           Ventilen • 7 | 2015
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12