Page 4 -
P. 4
LEDIG!
RENAULT Som Taxi
Jan Segerfeldt
Litet tidig taxihistoria men också om några bekanta Göteborgsmiljöer i början av seklet
Man glömmer lätt att för mer om tidiga Renault i byggt flera hundra bilar med En särskild taximodell som
mer än hundra år sedan Sverige, har jag fått klart för egenkonstruerade två- fyr- skulle komma att ersätta
var Frankrike det ledande mig Renaults storhet. och sexcylindriga motorer häst och vagn i Paris var
landet när det gällde au- mellan 1 060 och 9 400 cc modellen AG1 Typ FL, en
tomobilers utveckling och I Frankrike hade bilmärkets och i varierande längder enkel men robust bil med
tillverkning, långt före både långa historia börjat med och modeller, alla med den tvåcylindrig motor på 1 060
England och USA. Även om att den unge Louis Renault berömda kolskyffelhuven cc och 8 hästkrafter med
hästdroska med kusk fort- inte ville inordna sig i famil- med kylarpaketet monterat landualet-kaross, som till-
farande användes i första jefållan att fullfölja faderns bakom motorn. Redan från verkades mellan 1905 och
hand vid persontransport- verksamhet utan i stället start var Renault med och 1910. Société de Automo-
erna i storstäderna, så kom tagit arbete hos Delauney- slogs om de fina placering- biles de Place köpte en hel
automobilen att slå igenom Belleville. Snart kunde han arna i franska biltävlingar flotta sådana taxibilar för att
med full kraft när 1800-tal förverkliga drömmen om och började kunna ställa köra i Paris. År 1908 blev
övergick i 1900-tal. att göra en egen bil. Han ut sina produkter på Paris- Renault Frankrikes största
inrättade en liten verkstad salongen. Société Renault bilmärke med totalt 3 757
Inte hade jag insett tidigare i trädgården i familjebo- Frères blev tidigt en av de tillverkade bilar. Framgång-
att Renault var så fram- staden i Billaincourt i Paris mest framgångsrika biltill- arna fortsatte och 1913 pas-
gångsrika som tillverkare av och där byggde han 1899 verkarna med egen fabrik i serade produktionen 10 000
taxibilar för Europa redan en liten bil med en 200 cc Boulogne-Billancourt. fordon. När AG-modellen
före första världskriget! Ef- de Dion-motor. Detta ledde ersattes 1910 blev det med
ter att ha sett ett par gamla snabbt till 60 beställningar den snarlika typ FD som
svartvita bilder av Renault av kunder som ville köpa fortsatte vara avsedd enbart
taxibilar i Göteborgsmiljö en likadan. På bara några som taxi.
och börjat undersöka litet år hade Renaults företag
Renault AG1 introducerades
1905 och blev Paris-taxin
numro ett.
Ventilen • 4 | 2015