Page 4 -
P. 4

LEDIG!

RENAULT Som Taxi
                                                                                                                                                            Jan Segerfeldt

Litet tidig taxihistoria men också om några bekanta Göteborgsmiljöer i början av seklet

Man glömmer lätt att för       mer om tidiga Renault i          byggt flera hundra bilar med  En särskild taximodell som
mer än hundra år sedan         Sverige, har jag fått klart för  egenkonstruerade två- fyr-    skulle komma att ersätta
var Frankrike det ledande      mig Renaults storhet.            och sexcylindriga motorer     häst och vagn i Paris var
landet när det gällde au-                                       mellan 1 060 och 9 400 cc     modellen AG1 Typ FL, en
tomobilers utveckling och      I Frankrike hade bilmärkets      och i varierande längder      enkel men robust bil med
tillverkning, långt före både  långa historia börjat med        och modeller, alla med den    tvåcylindrig motor på 1 060
England och USA. Även om       att den unge Louis Renault       berömda kolskyffelhuven       cc och 8 hästkrafter med
hästdroska med kusk fort-      inte ville inordna sig i famil-  med kylarpaketet monterat     landualet-kaross, som till-
farande användes i första      jefållan att fullfölja faderns   bakom motorn. Redan från      verkades mellan 1905 och
hand vid persontransport-      verksamhet utan i stället        start var Renault med och     1910. Société de Automo-
erna i storstäderna, så kom    tagit arbete hos Delauney-       slogs om de fina placering-   biles de Place köpte en hel
automobilen att slå igenom     Belleville. Snart kunde han      arna i franska biltävlingar   flotta sådana taxibilar för att
med full kraft när 1800-tal    förverkliga drömmen om           och började kunna ställa      köra i Paris. År 1908 blev
övergick i 1900-tal.           att göra en egen bil. Han        ut sina produkter på Paris-   Renault Frankrikes största
                               inrättade en liten verkstad      salongen. Société Renault     bilmärke med totalt 3 757
Inte hade jag insett tidigare  i trädgården i familjebo-        Frères blev tidigt en av de   tillverkade bilar. Framgång-
att Renault var så fram-       staden i Billaincourt i Paris    mest framgångsrika biltill-   arna fortsatte och 1913 pas-
gångsrika som tillverkare av   och där byggde han 1899          verkarna med egen fabrik i    serade produktionen 10 000
taxibilar för Europa redan     en liten bil med en 200 cc       Boulogne-Billancourt.         fordon. När AG-modellen
före första världskriget! Ef-  de Dion-motor. Detta ledde                                     ersattes 1910 blev det med
ter att ha sett ett par gamla  snabbt till 60 beställningar                                   den snarlika typ FD som
svartvita bilder av Renault    av kunder som ville köpa                                       fortsatte vara avsedd enbart
taxibilar i Göteborgsmiljö     en likadan. På bara några                                      som taxi.
och börjat undersöka litet     år hade Renaults företag

                                                                                              Renault AG1 introducerades
                                                                                              1905 och blev Paris-taxin
                                                                                              numro ett.

Ventilen • 4 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9