Page 6 -
P. 6
STOCKHOLM KRIGSTAXIN VID MARNE- General Joseph Gallieni, Det var första gången bilar
som var militärguvenör i användes i krig. Det fick
Även i Sveriges huvudstad Renault AG1 Typ FL hade Paris, fick en idé. I staden en enorm betydelse för
gick de flesta stadsre- slagit igenom i hela Europa fanns 1914 cirka 10 000 fransmännens stridsmoral.
sor med hästdroska vid som taxibil och antalet fort- taxibilar men många chauf- Slaget vid Marne vanns på
1800-talets slut. Stockholm satte att öka. Men det skulle förer var inkallade, så de sätt och vis av Renaults
uppvisade då 129 registre- dröja ända till 1914 och flesta bilarna var inte i bruk. AG1-taxibilar. Chaufförer-
rade droskägare med 175 första världskrigets utbrott Gallieni manade ett stort an- nas insatser har kanske
droskor och 1 390 hästar. för att Renault skulle göra tal av de återstående chauf- glorifierats (tusentals sol-
I maj 1899 bildade drosk- sin mest berömvärda insats. förerna att samlas med sina dater miste livet i slaget)
kuskarna egen fackförening. Den tyska krigsmaskinen taxibilar, beredda att stå till och taxibilarnas betydelse
På ett av deras möten togs hade brett ut sig västerut förfogande för att transpor- må ha överdrivits - men det
frågan upp om man skulle och den 4 augusti var tyska tera soldater ut till slagfältet viktiga just då var att den
satsa på den nya uppfin- arméer på väg genom i Marne. Taxibilarna i Paris mirakulösa framgången
ningen som man hade sett Belgien mot franska grän- var ofta röda Renault AG1. mot tyskarna gav fransmän-
på Stockholmsutställningen sen och Paris hotades av Med fem soldater i varje bil nen en psykologiskt viktig
1897, automobilen. Det be- invasion. En miljon oroliga körde de ut i skydd av mörk- humörkick genom att Paris
stämdes att från våren 1900 parisare flydde söderut från ret i en karavan på 1 100 inte föll i tyskarnas händer.
skulle ett konsortium söka stan. Nu måste fransmän- bilar i skytteltrafik och för-
koncession för att bedriva nen komma med en motof- flyttande på så sätt omkring Efter denna historiska hän-
regelbunden trafik med sex fensiv. Man lyckades stoppa 5 000 soldater till krigsskå- delse fick AG1-bilarna med
till åtta automobildroskor tyskarna norr om Paris. Men deplatserna i Paris utkanter. stolthet bära tilläggsnamnet
alla försedda med taxame- hur skulle man snabbt kun- Taxichaufförerna visade Taxibilarna vid Marne. Det
trar. Detta var bara början na transportera fler soldater både uthållighet och enormt påverkade säkert Renault-
på en enorm utveckling. till slagfältet? Järnvägen var mod. Utefter vägarna stod försäljningen positivt. Efter
Men det blev inte Renault utslagen. Det var överhäng- folk och hurrade på dem kriget restes ett stort mo-
som tog hand om taximark- ande risk att tyskarna skulle och erbjöd dem mat och nument i Levallois Perret,
naden i Stockholm, i stället krossa den franska armén. dryck. Genom den nyska- numera en förort till Paris,
dominerade Fiat, Vabis och Den 6 september stod Kai- pande civila stödinsatsen bestående av en Renault
Minerva med flera märken. ser Wilhelms trupper vid lyckades fransmännen hålla AG1 i storlek 1:1 uthuggen
Marne bara cirka 25 km tillbaka tyskarna vid Marne. i sten.
nordost om Paris.
Föraren av en Renault AG1
visar stolt upp en skylt om bi-
larnas framgångar vid Marne.
Här firar glada pa-
risare framgången
med insatsen mot
tyskarna vid Marne.
Ventilen • 6 | 2015