Page 6 -
P. 6

STOCKHOLM                        KRIGSTAXIN VID MARNE-                General Joseph Gallieni,          Det var första gången bilar
                                                                      som var militärguvenör i          användes i krig. Det fick
Även i Sveriges huvudstad        Renault AG1 Typ FL hade              Paris, fick en idé. I staden      en enorm betydelse för
gick de flesta stadsre-          slagit igenom i hela Europa          fanns 1914 cirka 10 000           fransmännens stridsmoral.
sor med hästdroska vid           som taxibil och antalet fort-        taxibilar men många chauf-        Slaget vid Marne vanns på
1800-talets slut. Stockholm      satte att öka. Men det skulle        förer var inkallade, så de        sätt och vis av Renaults
uppvisade då 129 registre-       dröja ända till 1914 och             flesta bilarna var inte i bruk.   AG1-taxibilar. Chaufförer-
rade droskägare med 175          första världskrigets utbrott         Gallieni manade ett stort an-     nas insatser har kanske
droskor och 1 390 hästar.        för att Renault skulle göra          tal av de återstående chauf-      glorifierats (tusentals sol-
I maj 1899 bildade drosk-        sin mest berömvärda insats.          förerna att samlas med sina       dater miste livet i slaget)
kuskarna egen fackförening.      Den tyska krigsmaskinen              taxibilar, beredda att stå till   och taxibilarnas betydelse
På ett av deras möten togs       hade brett ut sig västerut           förfogande för att transpor-      må ha överdrivits - men det
frågan upp om man skulle         och den 4 augusti var tyska          tera soldater ut till slagfältet  viktiga just då var att den
satsa på den nya uppfin-         arméer på väg genom                  i Marne. Taxibilarna i Paris      mirakulösa framgången
ningen som man hade sett         Belgien mot franska grän-            var ofta röda Renault AG1.        mot tyskarna gav fransmän-
på Stockholmsutställningen       sen och Paris hotades av             Med fem soldater i varje bil      nen en psykologiskt viktig
1897, automobilen. Det be-       invasion. En miljon oroliga          körde de ut i skydd av mörk-      humörkick genom att Paris
stämdes att från våren 1900      parisare flydde söderut från         ret i en karavan på 1 100         inte föll i tyskarnas händer.
skulle ett konsortium söka       stan. Nu måste fransmän-             bilar i skytteltrafik och för-
koncession för att bedriva       nen komma med en motof-              flyttande på så sätt omkring      Efter denna historiska hän-
regelbunden trafik med sex       fensiv. Man lyckades stoppa          5 000 soldater till krigsskå-     delse fick AG1-bilarna med
till åtta automobildroskor       tyskarna norr om Paris. Men          deplatserna i Paris utkanter.     stolthet bära tilläggsnamnet
alla försedda med taxame-        hur skulle man snabbt kun-           Taxichaufförerna visade           Taxibilarna vid Marne. Det
trar. Detta var bara början      na transportera fler soldater        både uthållighet och enormt       påverkade säkert Renault-
på en enorm utveckling.          till slagfältet? Järnvägen var       mod. Utefter vägarna stod         försäljningen positivt. Efter
Men det blev inte Renault        utslagen. Det var överhäng-          folk och hurrade på dem           kriget restes ett stort mo-
som tog hand om taximark-        ande risk att tyskarna skulle        och erbjöd dem mat och            nument i Levallois Perret,
naden i Stockholm, i stället     krossa den franska armén.            dryck. Genom den nyska-           numera en förort till Paris,
dominerade Fiat, Vabis och       Den 6 september stod Kai-            pande civila stödinsatsen         bestående av en Renault
Minerva med flera märken.        ser Wilhelms trupper vid             lyckades fransmännen hålla        AG1 i storlek 1:1 uthuggen
                                 Marne bara cirka 25 km               tillbaka tyskarna vid Marne.      i sten.
                                 nordost om Paris.

Föraren av en Renault AG1
visar stolt upp en skylt om bi-
larnas framgångar vid Marne.

                                                 Här firar glada pa-
                                                 risare framgången
                                                 med insatsen mot
                                                 tyskarna vid Marne.

Ventilen • 6 | 2015
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11