Page 9 -
P. 9
xellåda, kardanaxel Axlar, fjädring och styrning Smörjsystem

Växellådan är 4-växlad och har Framaxeln är stel med fjädring via I de omfattande smörjinstruktionerna i
frihjulsfunktion. Mellanaxeln drivs i halvelliptiska bladfjädrar ovanpå den av fabriken utfärdade Instruction
ständigt ingrepp med snedskurna axeln. Kåre har monterat Hartford Manual rekommenderas för motorn
drev, liksom 3:e växeln. Synkronisering friktionsstötdämpare. Morrisololja och för övriga komponenter
tillkom 1932. Duckhams oljor. I ett chassi från
Styrningen sker med en fyrekrad ratt 1930-talet skall man traditionellt även
av så kallad banjotyp. Styrväxeln är av trycka fett i smörjnipplar. För en Hornet
typ skruv och sektor. Den är utväxlad Special från 1934 gäller 11 smörjnipplar
för endast 1 1/4 rattvarv mellan fulla i framvagnen, åtta nipplar på vagnens
utslag. vänstra sida och sex nipplar på dess
högra sida. Man får bl.a. inte glömma
SU-förgasarnas kolvar och att
tändfördelarens axel behöver några
droppar olja var 800:e km.

Belysning och elsystem

Växelspaken, och den lilla spaken Detta är ett foto från perioden då Elsystemet är baserat på Lucas och
för frihjulsinkoppling till höger om vagnen skulle genomgå en fullständig gäller tändsystem, laddningssystem
den. (Till vänster om växelspaken, renovering, men som fullföjdes först och startmotor. Originalstrålkastarna
handbromsen.) (Foto LH) när Kåre engagerade sig i arbetet. fattades när vagnen kom till Kåre,
men de visade sig finnas kvar
Frihjulsfunktionen, som kan kopplas Från styrväxeln överförs rörelserna via hos Torstensen. Kåre övertog och
till och från vid behov, är monterad pitmanarmen till parallellstaget. renoverade dem.
vid växellådans bakre del. Den är
enkel, den fordrar inga särskilda Bakvagn Instrument och reglage
serviceåtgärder och den smörjs med
utnyttjande av växellådans ordinarie Bakaxeln är stel och sitter monterad Vagnen är utrustad med ett komplett
smörjsystem. set instrument framför förarplatsen.
ovanpå fjäderpaketen. Detta
Växelspakens lägen är som följer: Förarkontoret med alla sina instrument
1:an h.f., 2:an h.b., 3:an v.f. och monteringssätt kallas på brittiskt vis för och reglage. (Foto LH)
direktväxeln (4:an) v.b.
’underslung’. Stötdämparna är original

Luvax.

Instrumenten är av Smith & Sons
fabrikat. De består av följande: Mitt
framför föraren: Varvtalsmätaren
(med varvtal x 100 i 400 varvs steg.
Rödmärkning vid 5000 v/min.)

Sektion av växellådan enligt ’Workshop Foto från före renoveringen. Man kan Längst till höger: Oljetrycksmano-
Practice’, fabrikens tekniska litteratur. konstatera att bakaxeln sitter ovanpå metern med kylvätsketermometern
bladfjädrarna. snett nedanom. Till vänster om
Kardanaxeln är av den öppna typen, varvtalsmätaren: Bränsletanksnivå-
med knutar i båda ändarna. Invändigt, Bromsar mätaren och snett nedanom en
på golvet, orsakar den endast en laddningskontrollampa och en
mindre upphöjning. Trumbromsarna är drygt 305 mm i ampèremätare.
diameter (samma fram som bak) och
hydrauliskt påverkade. Mitt på instrumentpanelen:
Hastighetsmätaren, som visar
Handbromsen finns till vänster om till 100 mph. Till vänster därom
växelspaken och fungerar utmärkt. kopplingscentralen med tändlås.
Nedanom reglage för belysning.

Ventilen • 9 | 2013
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14