Page 11 -
P. 11
nisk specifikation, Wolseley Hornet Special, chassi nr 151/114

Motor Utförande Rak, sexcylindrig längsmonterad vattenkyld 4-taktsmotor.

Cylindermått 57 x 83 mm; slagvolym 1271,3 cc.
Ventilsystem
Överliggande kamaxel, kedjedriven. Ventilerna vinklade 30° mot
Kompr.förh. varandra.
Smörjsystem Original 6,3:1, nu 6,5:1
Trycksmörjning med kugghjulspump, fullflödesfilter och olje-
Elsystem Tändsystem kylare.
Startmotor Batteri och tändspole.
Koppling Effekt Lucas typ L-7, modell M45G, 12 V.
Kraftöverföring Bränslesystem
Tank 55 hkr vid 5000 r/min.
Kylsystem
Två SU-förgasare typ H4 + elektrisk SU bränslepump.
Generator 87 liter, bakplacerad.
Radiator och pump.
Bakaxelutväxling Lucas, 12 volt.
Lucas typ L-0, modell RA5.
Fjädring, Fram Enskivig Borg & Beck.
hjulaxlar Bak
Fram 4-stegad växellåda med central växelspak. Synkronisering på
Stötdämpning Bak 3:an och 4:an plus frihjul.
Styrväxel Från växellådan överförs kraften per öppen Hardy-Spicer kardan-
axel till bakaxelväxeln och vidare via 3/4-avlastade drivaxlar
Bromssystem Fotbroms till vardera bakhjulet.
4,88:1
Hjul
Stel axel under halvelliptiska bladfjädrar.
Däck Original Stel axel ovan halvelliptiska fjädrar (underslung).
Reservhjul Nu Hartford friktionstötdämpare (ej original).
Luvax
Karosseri Original Typ skruv och sektor.
Hjulbas Nu
Girling, hydrauliskt system, trumbromsar 305 mm Ø.
Spårvidd Fram och bak
18” trådeker, med Rudge-centrallåsning .
Längd o. bredd
Dunlop, 4.75x18”.
Vikt Tom 5.00 x18
Prestanda Tjänstevikt Liggande, under bagagerummet ??
0-100 km/h
Topphastighet 2+2-sitsigt, öppet.
Tvåsitsigt.
2,3 m

1,2 m

3,7 resp. 1,4 m

785 kg
890 kg
Uppgift saknas.
Ca 160 km/h.

Allmänt om märket

Wolseley räknar sitt ursprung från Sheep Shearing Company av Vickers. Litteratur och källor:
1880-talet då irländaren Frederick Fyrhjuliga automobiler med 1-, 2- och
York Wolseley etablerade sig som 4-cylindriga motorer började tillverkas. Kåre Lindéns personliga arkiv och
tillverkare av fårklippningsmaskiner i Namnet Wolseley hade fastnat och muntlig information,
Australien. Han var framgångsrik, och hängde med på många och varierande
grundade ett dotterbolag i England, där modeller och utföranden som en brittisk Cars Stora Billexikon nr 36 (1989)
man 1896 började bygga hjulfordon; prestigevagn ända till 1970-talet, då de
till att börja med trehjulingar. Ganska sista ’Wolseyarna’ tillverkades. The Beaulieu Encyclopædia of the
primitiva apparater alltså, men vi Automobile av Nick Georgano (The
skriver om automobilens barndom, Den som vill ha mer information om Stationery Office, 2000)
och ett så berömt namn som Benz var Wolseleymodellerna rekommenderas Ventilen nr 1-2010.
också i början förknippat med endast studium av Jan Segerfeldts artiklar i
tre hjul. 1901 köptes Wolseley Ventilen nr 1-2010.

Ventilen • 11 | 2013
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16