Page 7 -
P. 7
seley Hornet Special 1934 Lennart Haajanen

Detta är en sällsynt och såväl automobiltekniskt som historiskt intressant vagn. En
mycket vacker sportvagn som inte fått den uppmärksamhet den förtjänar. Det finns
endast två exemplar av vagntypen i Sverige.

Denna monografi handlar om Kåre Lindéns Wolseley Hornet Special med March-karosseri, importerad från Norge och
renoverad av Kåre. Vagntypen är klassisk brittisk sportvagn. Även om Wolseley-namnet är nog så välkänt, speciellt bland
oss äldre medlemmar, är just denna typ sällsynt, även internationellt. Vagnens historia före och under andra världskriget
är tyvärr okänd. Om senare ägare kan man läsa nedan under Vagnens historia och ägareförhållanden.

Ett foto av en likadan vagn som Kåre March’) efter namnet Hornet Special Nedan citeras vad denna tidnings
Lindéns Wolseley Hornet Special ’by för att visa på karosseritypen. Se chefredaktör, Jan Segerfeldt, skrev
March’ (med brittisk terminologi), med vidare nedan under ’Karosseri’. Detta i Ventilen nr 1-2010: ” […] Exakt vad
brittiska registerplåtar. Karosserierna Hornetchassi tillverkades mellan 1932 Löfberg hade tänkt sig göra med bilen
till Hornet Special tillverkades av olika och 1934 i 2307 exemplar. är oklart men de följande åren blev inte
karosseribyggare, och just denna, särskilt bra för Wolseleyns utveckling.
med nedskurna dörrar och gångjärn i Vagnens historia och Under denna tid förföll bilen så pass illa,
bakkant, blev byggd av Kevill-Davies & ägareförhållanden så att 1965, när GMHK-medlemmen
March. (Ur Kåre Lindéns arkiv.) Bertil Anderson i Lilla Edet köpte
Vagnens tidiga, brittiska historia den av Löfberg, så var den ett riktigt
är okänd. Den ägdes efter andra skogsvrak eller, som Bertil beskrev den
världskriget av norrmannen Tor några år senare i ett brev till tidigare
Torstensen när han studerade i ägaren i Norge: ”[…] er gamla bil var i
Modell och data Storbritannien. 1952 tog Torstensen så bedrövligt skick så ni nog skulle bli
vagnen, som då var nästan 20 år chockad om ni fick se den.”
Fabrikens, Wolseley Motors (1927) gammal, med sig till Norge. Exporten
Ltd, formella och fullständiga skedde från Newcastle i Skottland, Wolseleyn fick transporteras på lastbil
modellbeteckning på denna vagn till Oslo. Vagnen var då grön (enligt till Lilla Edet där Bertil med hjälp av sin
är Wolseley Hornet Special ’Free Torstensen ’British Racing Green’) och morbror omedelbart satte igång med
Wheel Model’. Vagnens identitet är lackeringen var antagligen vagnens ett omfattande restaureringsarbete.
chassinummer 151/114, motornummer originalkulör. Torstensen lackerade om Detta pågick under en längre tid.
613A 114, växellådan är betecknad vagnen röd. Vagnen blev registrerad
D och karosseriets nummer är 78. för trafik i Norge och fick reg. nr. Omfattningen av Kåre Lindéns
1930 tillverkade Wolseley sin då nya A-60826. renovering kan anas av detta foto, som
modell Hornet i sedanform. 1932 härrör från den Löfbergska perioden.
presenterades en öppen variant i En tidigare ägare med sällskap i en (Ur Kåres arkiv)
sportigt 4-sitsigt utförande (2+2 i tydligt fyrsitsig och brittiskregistrerad
modern terminologi) där de bakre Wolseley Hornet Special. (Ur Kåre Bertil Andersson hade alltså för avsikt
sätena är ’tillfälliga’, dvs. mindre och Lindéns arkiv) att helrenovera vagnen. Att döma av
kanske inte så bekväma. kvitton och räkningar som Kåre förfogar
Enligt Kåre sålde Torstensen vagnen över är det tydligt att Bertil Andersson
Karosserierna byggdes inte på troligtvis till den norska Nuffield-agenten besökte Storbritannien rätt ofta, eller
fabriken utan av utomstående i slutet av 1950-talet. Vagnen såldes handlade delar därifrån för vagnens
karosseritillverkare. Det lär ha funnits vidare till en ny ägare, vars namn är restaurering.
52 st. 1934 kom den här aktuella okänt. Omkring år 1960 importerades
karosseritypen ut, alltså den som vagnen till Sverige av den i västra I mars 1970 blev ett par av vagnens
ritades av The Earl of March, farfar Sveriges automobilkretsar tämligen trådekerhjul renoverade, och 1976
till nuvarande ägaren av herresätet i välkände och fordonsintresserade bil- blev motorn utsatt för en ganska
Goodwood. (Det lär finnas ytterligare handlaren Eric Löfberg i Karlstad. omfattande reparation hos företaget
två bilar i England med detta karosseri.) T.I.K. i Gosport, Hants.
Karosseriet tillverkades av Kevill
Davies & March. Wolseleykännare
lägger gärna till ’March’ (eller ’by

Ventilen • 7 | 2013
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12