Page 10 -
P. 10
l och däck Denna Hornet Special, med nedskurna Följande text är lånad ur vår
dörrar, gångjärn i bakkanten och chefredaktörs, Jan Segerfeldt,
Hjulen är av den klassiska trådekertypen lätt påmonterbara sidorutor, är artikel ’Wolseleys Historia’ i Ventilen
där trådekrarna utgår från inner- och alltså av typen ’March’. Den har de nr 1-2010: ”Bilen har ett karosseri
ytterkonorna på ett nav med Rudge- utseendemässiga attribut som gäller för från Kevill-Davies and March Ltd.
splines, som låses med centrummutter. en genuin brittisk sportvagn av den typ Detta var inte någon av de mer
Originaldäckdimensionen var 4.75- som vi känner så väl igen; exempelvis namnkunniga karosserimakarna i
18. Numera använder Kåre däck i MG T-serien, Morgan och HRG. Utöver England vid 1930-talets början. […]
dimensionen 5.00-18 tankpåfyllningslock av snabb typ finns Faktum är att i boken om alla engelska
ett s.k. tonneauskydd att spännas över karosserimakare (A-Z of British
Karosseri sittbrunnen när suffletten inte används. Coachbuilders 1919-1960 av Nick
Walker, Bay View Books, 1997) sägs
Som inledningsvis nämnts byggdes Just denna vagn var ursprungligen det om företaget K-D & M Ltd att det
karosserierna inte på fabriken utan fyrsitsig. I brittiska artiklar har den inte var karosserimakare i egentlig
av utomstående karosseritillverkare. varianten kallats för Semi-Sports – en mening, eftersom det inte hade någon
Bland dem fanns inte bara det i denna bra benämning. I något skede försvann egen verkstad eller egen tillverkning,
monografi aktuella ’March’-karosseriet de bakre, enklare sätena, och Kåre har utan anlitade underentreprenörer för
(Kevill-Davies & March) utan även byggt upp vagnen som en ren tvåsitsig allt arbete. Företagsnamnet stod alltså
Abbey, Lancefield, E.W. (Eustace & sportvagn. Kåre berättar att de rester av enbart för designen.
Watkins Ltd.) Salmons och Swallow. I karosseri och inredning som kom med
The Autocar av den 13 maj 1932 hette vagnen bekräftar att den var avsedd Formgivaren var ingen mindre än The
det spetsfundigt att vagnens chassi för två baksätespassagerare. (Med Right Honourable, The Earl of March
är ”[…]  specifically intended for the modernare karosseritypsterminologi (’Freddie’ bland kompisarna), arvtagare
exercise of individual bodywork tastes.” kunde det ursprungliga karosseriet till den åttonde Duke of Richmond and
alltså ha betecknats som en s.k. Gordon, känd från Goodwood House
två-plus-två.) där släkten huserat sedan 1697 och
äger enorma markområden. […].”

Foto: Jan Segerfeldt

Ventilen • 10 | 2013
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15