Page 8 -
P. 8
Den orsakade då en mindre sensation, Motorn förstorades sedermera, först till
inte bara bland konnässörer utan även 1,4 liter och 1935 till 1,6 l. Den betraktas
hos den gemena allmänheten. som automobilhistoriskt viktig, enär
den blev basen för de sexcylindriga
Chassi MG-modellerna.

Ramen är av den klassiska typen
för bilar på tidigt 1930-tal, dvs. två
längsgående balkar med tvärstag och
förstärkningar.

Kan detta vara en av de två Ramen till Hornet Special. Motorn från vänster. Från baktill på
Hornet Special som fanns i Norge? (Ritning anpassad från fabrikens kamaxelhuset drivs tändfördelaren och
Karosseriutförandet tyder på Abbey reservdelskatalog; ’Spare Parts List varvräknaren. (Foto LH)
eller E.W. (Lån ur Veteranvognposten No. 982’.
nr 1 2009, foto Trygve Krogsæter) Koppling
Det finns åtta fästpunkter för fjädrarna
Därefter köpte Andersson via Wolseley och utriggare för fotstegen. Mittskepps Kopplingen är en torr enkellamell-
Hornet Special Club motordelar för finns dessutom en sekundärram för koppling.
över £ 200, och i början på 1977 transmissionskomponenterna. Som
kompletterades bakaxeln med nya en poäng framhålls i en artikel i The
delar; kronhjul och pinjong. Autocar att ett särskilt tvärstag finns
bakom framsätena.
I mars 1977 fick Andersson prov på
väv för tillverkning av en sufflett. I juli
1978 köpte han kablar och tätningar
från Motolympia ’A Million Car Spares’
Ltd. Vagnen hade blivit nästan
färdigrestaurerad när vår Kåre köpte
den i oktober 2007.

Vagnens ägare till dato Motor

Okänd(a) brittisk(a) ägare 1934 – 1952 Motorn är en sexcylindrig maskin på
knappt 1,3 liters volym (en nog så
Tor Torstensen (N) 1952 – ca 1960 aktuell dimension i dessa dagar!) med
enkel överliggande kamaxel som drivs
Okänd (N) ca 1960 – 1965 med kedja framtill på motorn. Det är
intressant att ventilerna är vinklade
Norska Nuffield (N) 1965 – 1965 i 30° mot varandra för effektivare
förbränning.
Eric Löfberg (SE) 1965–9/1965

Bertil Andersson (SE) 1965–10/2007 Sektion av kopplingen, komplett med
justeringsinstruktion enligt fabrikens
Kåre Lindén (SE) 10/2007 – tekniska litteratur; ’Workshop Practice’.

Skick och mekaniska
komponenter

När vagnen kom till Kåre vara den inte Motorn från höger. Bränslesystemets
hopsatt utan delarna fanns i lådor. Som två SU-förgasare dominerar bilden, och
framgår ovan var vagnen i behov av observera att luftrenare saknas – inget
en kompletterande renovering. Kåre ovanligt ännu i mitten av 1930-talet.
gjorde en seriös analys och planering Under den främre förgasaren befinner
för en fortsatt restaurering och sig styrväxeln och framför den
hopsättning. Den skedde sedan under generatorn. (Foto LH)
perioden 2007 t.o.m. 2009. Vagnen
återuppstod efter mycket arbete och
möda i helrenoverat skick, och blev
registreringsbesiktigad den 14 maj
2009. Offentligt blev den uppvisad på
Tjolöholmsutställningen i maj 2009.

Ventilen • 8 | 2013
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13