Page 5 -
P. 5
heter, som är bland de bästa tänkba-
ra.” - Skrev Ingemar Wretman 1953, om
Lancia Aurelia i Stora Bilboken, vilken
han årligen publicerade i Norrköping
och som slukades av oss bilintresserade
40-talister.

Aurelia visade sig ha fundamentala
sportiga egenskaper, lämpade för
tävlingsverksamhet. Lancia svarade
med att erbjuda ett antal varianter med
bättre prestanda för att möta sin värsta
italienska konkurrent, den samtida Alfa
Romeo 1900. Det erbjöds även chassi-
plattformar för den florerande skaran av
italienska karosseribyggare.

Efterhand börjar även på de svenska
vägarna ett blygsamt antal Aure-
lia dyka upp, importerade av Fallai AB
i Stockholm. O43065 var parkerad på
Djurgårdsgatan 1960 i Göteborg och
den hade då nio år på nacken och en-
ligt arkivforskning avregistrerades den
1963.

Mest välkänd idag är den ikoniska B20
Gran Turismo – perfekt för långturer ge-
nom Europa och bl a känd från Tin -Tin .
Den började säljas 1951, ursprungligen
ritad av Felice Mario Boano och tillverkad
av olika underleverantörer men så
småningom togs utvecklingen samt
tillverkningen om hand av Pininfarina,
som dock aldrig satte sitt eget sigill på
den.

Färgbilderna, som togs vid en Nordisk
Lancia träff i Norska Halden, visar några
deltagande Aurelia-bilar på hedersplats,
serverade på en välansad gräsmatta
nära fästningen. Den kvinnligt röda är
en B24 Spider och de fyra uppvaktande
manligt mörkfärgade är av typen B20
Gran Turismo. Samtliga var drömbilar
då det begav sig och tydliga represent-
anter för den högtstående och uppskat-
tade italienska bilformgivningen under
1950-talet.

Ventilen • 5 | 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10