Page 4 -
P. 4
AURELIA Owe Persson

Lancia kommer inte att bli vad det
har varit. Åtminstone inte enligt
de antydningar om framtiden som
FIAT - ledningen numera på 2000-talet
då och då pytsar ut och med tanke på
den dåliga försäljningen samt frånvaron
på många marknader, ser väl inte fram-
tiden så väldigt ljus ut för Lancia i det
premium segment, som man så gärna
vill tillhöra. Lancia har ingått i FIAT -
koncernen sedan 1969, alltså nästan
under märkets halva existens.

Annat var det år 1950, då Aurelia-
modellen började rulla ut från den då
gamla anrika fabriken i Turin. Det var
också den första bilen, som utvecklats
under ledning av
Gianni Lancia, son till Vincenzo Lancia,
som hade grundat firman 1906. Jäm-
fört med FIAT var Lancia år 1950, ett
litet företag men med en säregen före-
tagsstruktur baserad på en bilteknisk
lidelse och delvis hantverksmässiga
tillverkningsmetoder.

Den första versionen kallad B10, var en mäle. I detta fall var det Via Aurelia, en få och det är ett verkligt nöje att köra
diskret täckt fyradörrars – utan mittstolpe väg utgående från Rom, och uppkallad en sådan bil, särskilt då den större med
- berlina med en 1,75 liters sexcylindrig efter Aurelianus. toppfart på drygt 150 km/tim. Väghåll-
V6 motor givande 54 hkr. Det var den Aurelia blev snabbt populär hos motor- ningen är enastående, tack vare väl
första V6-motorn, som serietillverkats journalisterna och det finns mycket att avpassad vikt på hjulparen och den yt-
och med vinkeln 60° mellan cylindrarna. läsa om den i olika publikationer från terst goda fjädringen med individuella
Växellåda och koppling var placerade tiden. ”Till sitt pris är de nog de bästa rörelser på alla hjul. På grund av denna
baktill och sammanbyggda med dif- sportvagnar som för närvarande står att väghållning får man också bromsmöj-
ferentialen och bromstrummor integre-
rade. Lösningen ansågs leda till jämn
viktfördelning mellan fram och bak och
en resulterande låg ofjädrad vikt för hju-
len, men även minskades de vridande
bromskrafterna på hjulupphängningen.
Bakhjulen avfjädrades med snedställ-
da triangellänkar och spiralfjädrar. För
att reducera vinklarna på drivaxlarna,
under fjädringsrörelsen, var dessa så
långa som möjligt, genom att den yttre
drivknuten var placerad utanför hjulna-
vet - en fascinerande lösning på ett me-
kaniskt problem. För framhjulen hittar
man den bekanta teleskopfjädringen,
som Lancia utvecklat sedan 1920-talet.
Baktill antyder två avgasrör logiskt, att
V6 motorns båda cylinderrader har var
sitt separata avgassystem, vilket re-
sulterar i ett karaktäristiskt avgasljud.

Med Aurelia inledde Lancia en serie
typbeteckningar, som härstammar från
den romerska kejsartiden då redan på
den tiden infrastruktursatsningar, gav
prestige åt respektive kejsares efter-

Ventilen • 4 | 2013
   1   2   3   4   5   6   7   8   9