Page 8 -
P. 8
De Soto by Chrysler – 1928-1961

uppfällbara strålkastare, ”osynliga nedläggning hade redan börjat cirku- Soto och 1958-59 hade den interna
lampor utom nattetid” som man fick lera. 1960 sjönk försäljningen med yt- politiken lett till att Chrysler med mo-
till det i reklamen. 1946 återinfördes terligare 40 procent från en låg nivå. dellerna Newport och Valiant som sål-
1942 års modeller men nu utan de de bra hade tagit över De Sotos mark-
fantastiska strålkastarna. De Sotos När 1961 års modell introducerades nadsandel och Dodge med sin nya
modeller hade i stort sett samma ut- på hösten 1960 var det ett ganska be- lågprismodell Dart fick stor framgång.
förande som övriga Chryslermodel- gränsat val av modellvarianter som De Soto hade inget motsvarande att
ler men fram till 1952 försedde man erbjöds och skillnaden mot Chrysler erbjuda sina kunder. Chrysler och
dem med tjusiga namn som Custom Windsors var minimal. Bara 47 dagar Imperial tog hand om den övre delen
och Deluxe som lät dyrt. Från 1953 efter introduktionen kom det slutliga av marknaden. Därmed fanns det helt
införde man namn som associerar till beskedet att De Soto inte skulle till- enkelt inte längre någon given plats
häftighet så som Firedome, Firesweep verkas mer. När beslutet togs fanns för De Soto. De sista bilarna lämnade
och Fireflite. 1957 lade designchefen det ett jättelager av reservdelar till bandet i november 1960.
Virgil Exners sin förtrollade hand över 1961 års modeller unika för De Soto
De Sotos designer medförande långa värt många miljoner dollar, så genom Märkligt nog fanns det en bil med
och höga fenor bak med tre baklyk- att öka tillverkningen av de utgående namnet De Soto redan 1913. Tillverk-
tor i varje fena och detta satte fart modellerna kunde man använda re- ningen skedde i Auburn, Indiana, USA
på försäljningen. För att skilja mellan dan inköpt material och förse åter- under ledning av Zimmerman Manu-
årsmodellerna varierade man grillar, försäljarna med bilar. Därigenom fick facturing Co, men märket försvann
kofångare, diverse kromdelar, bak- återförsäljarna ta smällen av att allt redan 1914. Ägareföretegat Zimmer-
lyktor och färgval för att skilja mellan inte gick att sälja. man las också ned bara några år se-
Chrysler, Dodge och De Soto. 1958 nare så 1928 var det förmodligen fritt
var inget bra år för mellanklassbilar i Det kan så här efteråt konstateras för Chrysler att ta namnet De Soto för
USA och försäljningen av De Soto gick att det var Chrysler-corporationen sina produkter. Jag har inte kunnat
ner med hela 60 procent det året. själv som skapade krisen för De Soto finna något klart samband mellan det
genom att lägga upp inte alltid så här tidiga märket och Chryslers infö-
Det gick faktiskt inget vidare 1959 el- lyckade satsningar på olika modeller rande av De Soto som produktnamn.
ler 1960 heller. Ryktena om De Sotos vid olika tillfällen. Ofta valde återför-
säljarna att satsa på Plymouth före De

RBU-nytt

Ventilen 4-2007
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13